صحت محاسبه قیمت در بورس کالا

صحت محاسبه قیمت در بورس کالا
صحت محاسبه قیمت در بورس کالا

گزارشات کسب شده از بازار آهن توسط تیم تحلیل گران آهن پرایس، حاکی از آن است که در جلسه اخیر رئیس انجمن تولیدکنندگان با جمعی از فعالان بازار در خصوص موضوعات مهمی چون تنظیم بازار، بررسی مشکلات و موانع عرضه در بورس کالای ایران با توجه به اصرار دولت...

گزارشات کسب شده از بازار آهن توسط تیم تحلیل گران آهن پرایس، حاکی از آن است که در جلسه اخیر رئیس انجمن تولیدکنندگان با جمعی از فعالان بازار در خصوص موضوعات مهمی چون تنظیم بازار، بررسی مشکلات و موانع عرضه در بورس کالای ایران با توجه به اصرار دولت در خصوص گره زدن مجوز صادرات به عرضه در بورس کالا و بررسی مسائل ارزی و صادراتی مقاطع طویل فولادی اشارات مستقیمی شده است.

در این جلسه پیشنهادات مختلفی در خصوص قیمت ها مطرح شد تا نوردی ها هم قادر به تداوم روند تولید خود باشند؛ چرا که آنها  به تفاوت قیمت 11 درصدی شمش و میلگرد معتقد هستند و راهکارشان  نیز این می باشد که که قیمت پایه میلگرد برای عرضه در بورس حداقل ۱۱ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش در بورس کالا باشد.  البته طبق بررسی های صورت گرفته این امر، پیشنهادی منطقی بوده و می بایست توسط رکن تصمیم گیرنده که همان ستاد تنظیم بازار می باشد، مطرح و مورد پیگیری قرار بگیرد.

موضوع مهم تری که در این جلسه به آن پرداخته شد، نحوه محاسبه قیمت در عرضه های بورسی بوده است که انتقادات بسیاری نیز از جانب اعضا می باشد.

نایب رئیس انجمن فولاد اظهار داشت: اعضا نرخ های فعلی که می تواند به جهت تقاضای موجود در بازار منجر به معامله شود را به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نمی دانند. لذا قرار است انجمن این موضوع را پیگیری نماید تا قیمت میلگرد به گونه ای محاسبه شود که آخرین قیمت معاملاتی محصولات در بورس به اضافه حداقل هزینه های تولید باشد.

با توجه به کسب تجربه از رفتار بازارها طی چند سال گذشته؛ علی رغم این که در بطن بازار و روی محاسبات کاغذی، همواره این حواله نیمایی است که می بایست تعیین کننده سمت و سوی بازارهای کالایی ایران باشد؛ اما به سبب تحریم های پیچیده شبکه مالی ایران؛ مدتی است که به نظر می رسد در عمل این بازار اسکناس است که راهبرد بازارهای کالایی بوده است؛ چرا که ظاهرا معاملات متاثر از تحریم های ناجوانمردانه آمریکا، بیشتر در بستر نقدی و بر پایه اسکناس صورت می گیرد تا حوالجاتی که نیاز به شفاف سازی های بین ‌المللی دارد و در گیر و دار تحریم های ایران عمدتا ناموفق خواهد بود؛ لذا می‌بینیم که در عمل هر گونه تغییر و تحول در سمت و سوی دلار صرافی و اسکناس حاشیه بازار، نقش تعیین کننده ‌ای در روند بازارهای کالایی ایران ایفا نموده یا می‌ نماید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • احسان
    احسان1398/03/28 - 23:42 پاسخ

    پرایس عزیز،این تحلیلهای شما توی یه مملکت با اقتصاد درست معنی داره نه اینجا که هر کی به هرکی شده،پیچیدش نکنید ،باید پول باشه واسه خرید این تولیدات یا نه؟؟؟خب پول نیست قربون شکلت🙂

  • علی ۲
    علی ۲1398/03/28 - 14:41 پاسخ

    با سلام ، ی ضرب المثل میگفتن شخصی یخ داشت برای فروش غم نداشت ؛ آهن دیگه جای خودشو داره ؛ اونی که باید بخره داره میخره اونی هم که نمیخره صبر کنه همچنان تا قیمت آهن بیاد پایین

  • واقع بین
    واقع بین1398/03/28 - 13:42 پاسخ

    خرید نکنید کارخانه‌ها چاره ای جز کاهش قیمت ندارن خودتان میبینیدقیمت را در واقع مردم مشخص میکنند

  • میراحمدی
    میراحمدی1398/03/28 - 10:43 پاسخ

    هر چی بشه ما خریدار نیستیم .تا قیمت ها بالاست .نداریم که بخریم

  • محمد
    محمد 1398/03/28 - 10:00 پاسخ

    یکی جلو این تحلیل گر را بگیره

  • رضا
    رضا1398/03/28 - 09:34 پاسخ

    یکی به داد این تحلیل گر برسه ایا تحلیل قبلی پرایس را نخوانده ؟؟؟؟

  • سامان
    سامان 1398/03/28 - 09:21 پاسخ

    سلام یکی از دوستان توضیح بده منظور کارشناسی چیه؟