عدم کشش مقطع فولادی بر افزایش قیمت ها

عدم کشش مقطع فولادی بر افزایش قیمت ها
عدم کشش مقطع فولادی بر افزایش قیمت ها

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اگرچه نرخ معاملاتی میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا به اوج قیمتی خود رسیده اما نبود تقاضای مصرفی در این بازار باعث شده تا بهای این محصول نسبت به قیمت شمش فولاد رشد به مراتب کمتری داشته باشد. به‌ گونه ‌ای که تفاوت میانگین نرخ فروش شمش...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، اگرچه نرخ معاملاتی میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا به اوج قیمتی خود رسیده اما نبود تقاضای مصرفی در این بازار باعث شده تا بهای این محصول نسبت به قیمت شمش فولاد رشد به مراتب کمتری داشته باشد. به‌ گونه ‌ای که تفاوت میانگین نرخ فروش شمش و میلگرد برای معاملات این هفته در بورس‌ کالا تنها به ۴۰۰ تومان رسید که این تفاوت نرخ تطابقی با هزینه تولید ندارد.

 شرایط در بازار آزاد مقاطع فولادی نیز به همین روال بوده و رشد قیمت در عین نبود تقاضای مصرفی باعث شده تا این بازار در رکود سنگینی به سر ببرد. رینگ معاملاتی بورس‌کالا شاهد عرضه انواع مقاطع فولادی ازجمله میلگرد و تیرآهن با نرخ پایه ۹ هزار و ۹۸۰ تومان برای هر کیلوگرم میلگرد بود.
 اگرچه در روز سه‌ شنبه هشتم مهر، شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا با رقابتی قابل‌توجه با قیمت ۱۱ هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم معامله شد و این موضوع سیگنالی مثبت برای رشد بهای مقاطع بود، اما نرخ میلگرد متناسب با بهای شمش افزایش پیدا نکرد. درنهایت نیز بهای میانگین هر کیلوگرم میلگرد در معامله روز چهارشنبه به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

تفاوت ۴۰۰ تومانی میان بهای معامله هر کیلوگرم شمش و میلگرد، درحالی‌که این تفاوت تنها برابر هزینه حمل شمش تا واحد نورد است و حتی کفاف هزینه تبدیل شمش به محصول را نیز نمی‌دهد از عدم کشش جدی بازار برای رشد بهای مقاطع حکایت دارد. درواقع نبود تقاضای مصرفی در بازار مقاطع باعث شده که محصولات فولادی در برابر افزایش قیمت در اثر رشد بهای مواد اولیه مقاومت کنند.

 اما در عین نبود متقاضی برای خرید مقاطع فولادی در نرخ‌ های تمام شده فعلی، واحدهای نوردی برای نخوابیدن خطوط تولید چاره‌ای جز رقابت برای خرید شمش فولاد ندارند و البته این واحدها با تکیه بر صادرات محصولات خود و درآمد ارزی می‌توانند بخشی از این افزایش غیر قابل‌ توجیه مواد اولیه خود را نیز جبران کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • یونس
    یونس 1399/07/11 - 05:09 پاسخ

    معلوم که دیگه بازاری نمیمونه با این قیمتهای سرسام اور خدا بالا سر شاهده بنده چند وقته که توان خرید میلگردو ندارم بخاطر همین گرونیاست که میگم شاید ارزونتر شد دوماه پیش مبلغی برای هزینه ی ساختمانم کنار گذاشته بودم که الان باید 75درصدشو بدم میلگرد مابقیم هیچی دیگه بخاطر همین میلگرد قیمت خونه در این یک ماه یه چیزی حدود30درصد گرونتر شده اخرشم مسولیین میان میگن خونه نباید گرون بشه خوب عزیزان اگه همین چیزها کنترل بشن مطمعا باشید مسکن هم ارزون میشه درضمن خیلیارو میشناسم که جواز گرفتن حتی بعضیاشونم گودبرداری کردن اما متاسفانه بخاطر همین گرونی از جمله میلگرد دست روی دست گذاشتن به امید اینده که شاید میلگرد ارزون بشه اینجوریاست که بیکاری زیاد میشه رکود مملکتو فرا میگیره

  • علی
    علی1399/07/10 - 11:14 پاسخ

    با سلام در مثل آمده که به شترمرغ گفتند بار ببر گفت مرغم! گفتند پس تخم بگذار گفت شترم! حالا حکایت فولادسازها و مسئولین ما شده مشابه شترمرغ؛ از ایشان می‌پرسند چرا با داخلی بودن مواد اولیه چرا گران شده می‌گویند افزایش قیمت دلار و جو رقابت اقتصادی در بورس کالا است؛ بعد می‌پرسیم چرا از معادل ریالی آن بالاتر است با هزار ترفند از پاسخگویی طفره می روند. این داستان تغییرات قیمت فعلی بنظر هیچ پایه و اساسی ندارد و تا بنیان اقتصادی آن مشخص نشود بحث بی‌فایده است.