عوامل موثر بر بازار آهن

عوامل موثر بر بازار آهن
عوامل موثر بر بازار آهن

آهن پرایس: یکی ازعوامل تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد را می توان نرخ دلار دانست که این روزها با نوسانات زیادی همراه است در روز گذشته نیز شاهد این نوسانات بودیم که در اوایل روز با رشد زیادی همراه بود ولی در ادامه کمی کاهش یافت و بعد از ساعاتی دوباره به روند رو به رشد ...

آهن پرایس: یکی ازعوامل تاثیر گذار بر بازار آهن و فولاد را می توان نرخ دلار دانست که این روزها با نوسانات زیادی همراه است در روز گذشته نیز شاهد این نوسانات بودیم که در اوایل روز با رشد زیادی همراه بود ولی در ادامه کمی کاهش یافت و بعد از ساعاتی دوباره به روند رو به رشد خود بازگشت که در کل با افزایش 620 تومانی نسبت به روزهای گذشته به 24 هزار و 720 تومان رسید. اما در این میان بانک مرکزی نرخ فروش اسکناس دلار صرافی ملی را در رقم ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت نگه داشت. 

بازار ارز که تا چند روز اخیر دچار ابهاماتی بود با در نظر گرفتن صحبت های بایدن در روز یکشنبه در رابطه با اینکه تا اقدامات خارج از برجام ایران متوقف نشود تحریم های اعمال شده لغو نخواهد شد، دیگر امیدی به کاهش شدید نرخ ارز نیست. البته با مدیریت بانک مرکزی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری می توان از رشد چشم گیر دوباره نرخ ارز جلوگیری کرد. با توجه به همین مسائل امید آنچنانی به بازگشت دلار به کانال 23 هزار تومانی نیست و در رابطه با افزایش نرخ دلار تا کانال 26 هزار تومانی هم میتوان اظهار داشت که اندکی بعید به نظرت می رسد ولی با وقوع اتفاقات سیاسی غیرممکن هم نیست.
 
اما یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر بازار فولاد و آهن نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالاست، این روزها شاهد کاهش نرخ محصولات فولادی منطقه CIS بودیم که این قیمت ها حتی پایین تر از قیمت های کف بازار است در این صورت امکان تحریک بازار آزاد از سوی بورس کالا وجود ندارد. حال آن که پیش بینی ها برای آینده بازار جهانی فولاد حاکی ازآن است که در این بازار احتمال  تداوم روند نزولی و یا حداقل ثبات نسبی نرخ محصولات فولادی در کل سطح جهان در هفته های آینده،  وجود دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نگاهی بر وضعیت تولید فولاد

و اما قیمت های اعلام شده روز گذشته نرخ مقاطع طویل فولادی درعرضه‌های بورس کالا برای امروزبه این صورت است که میلگرد آجدار با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۷۳۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد. در این صورت وزارت صمت باید با استفاده از ابزارهای نظارتی خود مانع توزیع رانت به دلیل فاصله زیاد ایجادشده میان قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا و بازار آزاد شود.

همچنبن براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی در روز گذشته ، بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را بین ۲۰ تا ۱۸۰ تومان افزایش دادند و البته تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات این حوزه نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند. اما بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم نرخ‌هایشان را تا ۲۰۰ تومان افزایش دادند و البته بعضا ثبات نسبی هم در نرخ محصولات این حوزه مشاهده شد.همچنین برخی تولیدکنندگان تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه ‌داشتند و برخی دیگر نرخ کالاهای خود را بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش دادند. اما در بنگاه‌های تهران شاهد کاهش محدود صفر تا ۲۰ هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای مختلف تیرآهن ذوبی بودیم. تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز تقریبا قیمت محصولات خود را بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش دادند و بعضا ثبات نسبی و کاهش ۱۰۰ تومانی هم در قیمت سایزهای مختلف این محصولات مشاهده می ‌شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)