فاصله قیمت شمش و میلگرد در بورس

فاصله قیمت شمش و میلگرد در بورس
فاصله قیمت شمش و میلگرد در بورس

آهن پرایس: حد فاصل 3 درصدی نرخ پایه شمش و میلگرد؛ تعادل و حاشیه سود نوردکار را با مخاطراتی همراه کرده است. گفتگویی با عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور انجام شد و ایشان بیان کردند: اختلاف قیمتی شمش و میلگرد کم است و همین امر در نهایت منجر به ضرر نوردکاران ...

آهن پرایس: حد فاصل 3 درصدی نرخ پایه شمش و میلگرد؛ تعادل و حاشیه سود نوردکار را با مخاطراتی همراه کرده است. گفتگویی با عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور انجام شد و ایشان بیان کردند: اختلاف قیمتی شمش و میلگرد کم است و همین امر در نهایت منجر به ضرر نوردکاران می شود. هم اکنون فولادسازان و نوردکاران در تلاشند راهی بیابند که راه مناسبی برای قیمت گذاری شمش باشد.

به گفته نادر سلیمانی در مورد شیوه جدید قیمت گذاری شمش و مقاطع فولادی در بورس کالا بحث بسیار قابل توجه این است که قیمت میلگرد و شمش در بورس کالا خیلی بهم نزدیک شده است و در پی همین مساله سطح تقاضا برای خرید میلگرد بسیار کم شده است. در حال حاضر حد فاصل قیمت شمش و میلگرد، 3 درصد می باشد. واضح است که این میزان اصلا برای تولیدکنندگان میلگرد منطقی نیست.

قیمت گذاری شمش و میلگرد باید به صورتی انجام شود که حد فاصل نرخ این دو محصول 7 الی 10 درصد باشد تا کارخانه های نورد و تیرآهن بتوانند در این بازار با رقابت سنگین دوام آورند اما در حال حاضر این چنین نیست و می دانیم بخش عظیمی از این مساله به نحوه ی قیمت گذاری در بورس کالا و سیاست گذاری وزارت صمت مرتبط می باشد. 

در نهایت امر هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد و نوردکاران نشست هایی مشترک برگزار کردند که در این نشست ها یک راه حل منطقی در نظر گرفته شد. راه حل بدین شرح است که تولید کنندگان فولاد و تولیدکنندگان نوردکار طی مکاتباتی با وزارت صمت تقاضا نمایند که این مسئله بصورت مو شکافانه مورد بررسی قرار گیرد. سرانجام این تصمیم در ساز و کار انجمن تولیدکنندگان فولاد قرار داده شد تا بدینوسیله تفاوت قیمتی شمش و میلگرد حل و فصل و قیمت ها تعدیل گردد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: توقف ثبات قیمت در بازار آهن

نادر سلیمانی در ادامه تاکید داشت: تغییر در شیوه قیمت گذاری ها در بورس کالا ضروریست، چرا که نزدیک شدن قیمت شمش و میلگرد در بورس کالا، نه تنها حاشیه سود نوردکاران را به شدت کاهش می دهد بلکه دیگر برای تولید توجیه اقتصادی وجود ندارد. با این اوصاف بسیار پر اهمیت است که شیوه قیمت گذاری محصولات در بورس کالا تغییر نماید. حال اینکه چگونگی انجام این کار در طی هم فکری فعالان اقتصادی فولاد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا بتوانند بهترین راه حل را جهت انجام این کار به وزارتخانه پیشنهاد دهند. 

لازم به ذکر است که هم اکنون وزارتخانه نیز همکاری لازم را با انجمن های فولادی دارد. وزارتخانه نه تنها بر عرضه و تقاضا در بازار بلکه به فاصله قیمتی شمش و میلگرد نیز توجه دارد. البته در واقع شیوه های قیمت گذاری در بورس کالا هم بر اساس میزان عرضه و تقاضا و شفاف سازی قیمت است که باید تدابیری اندیشیده شود تا بهترین شیوه قیمت گذاری لحاظ گردد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 1 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)