فاصله قیمتی شمش و قیمت جهانی

فاصله قیمتی شمش و قیمت جهانی
فاصله قیمتی شمش و قیمت جهانی

آهن پرایس: معاونت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در پی افزایش قیمت ها در بورس کالا بیان داشت: افزایش قیمت ها در بورس کالا کاملا طبیعی است؛ چرا که قیمت شمش نسبت به قبل بیشتر شده و به قیمت جهانی شمش نزدیک شده است. فروش های پیشین که در واقع با قیمتی کمتر از نرخ صادراتی انجام می شد...

آهن پرایس: معاونت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در پی افزایش قیمت ها در بورس کالا بیان داشت: افزایش قیمت ها در بورس کالا کاملا طبیعی است؛ چرا که قیمت شمش نسبت به قبل بیشتر شده و به قیمت جهانی شمش نزدیک شده است. فروش های پیشین که در واقع با قیمتی کمتر از نرخ صادراتی انجام می شد واقعا برای فولادسازان منفعتی نداشت و شاید بتوان گفت کمتر شدن فاصله قیمت شمش در بازار داخلی با قیمت در بازار جهانی کاملا منطقی و اصولی است و این چنین است که افزایش قیمت ها نیز طبیعی است.

وحید یعقوبی تصریح داشت: قیمت شمش در بورس از قیمت های صادراتی پیشی گرفت. قیمت شمش در بورس کالا در حدود 5 دلار نسبت به قیمت های صادراتی شمش  افزایش داشته است اما لازم به توضیح است که این قیمت به زودی بازبینی و تنظیم خواهد شد. اما مهم این است در بازار قیمت ها دستوری نباشد و دخالتی در بازار رخ ندهد. قطعا هم میدانیم اگر قیمت ها در بازار داخل بالاتر باشد، بلاشک نوردکاران خریداری نمی کنند. دقیقا همان چیزی که در هفته گذشته نیز شاهدش بودیم. اما این نگرش که بعضی معتقدند که فولاد سازان دست به یکی کرده اند تا قیمت شمش را افزایش دهند و سیاست های را به نفع خودشان رقم بزنند؛ تفکری کاملا ناصحیح است ، چرا که تعداد افراد عرضه کننده شمش بسیار زیاد است و بلاشک این عرضه کنندگان قیمت ها را بر اساس نرخ روی تابلوی معاملات بورس کالا لحاظ می نمایند و در اختیار خریداران می گذارند.

قیمت پایه ای شمش پیش از این توسط بورس کالا مشخص می شد که فاصله ی زیادی با نرخ های جهانی داشت. هم اکنون این فاصله در حال کم شدن است و به نرخ صادرات ایران رسیده است که نه تنها طبیعی است بلکه حرکتی صحیح و هوشمندانه بوده است چرا که نمی توان از یک تولید کننده شمش انتظار داشت، محصول خود را در بازار داخل عرضه کند در حالیکه به راحتی می تواند با نرخ معقول تری محصول خود را صادر کند.  

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حرکتی موثر در تعیین نرخ پایه شمش

یعقوبی افزود: اگر هم قرار بر این باشد که با نرخی پایین تر از نرخ صادراتی در بازار داخل عرضه شود؛ باید شرایط ویژه و منحصر به فرد یا تسهیلاتی برای این دسته از تولیدکنندگان مد نظر قرار گیرد تا بپذیرند محصول خود را با قیمتی پایین تر از نرخ صادراتی آن در بازار داخل عرضه کنند، چرا که شرکت ها سهامدارانی دارند و باید به آنها پاسخگو باشند و طبیعی است که فولادساز تلاش نماید بیشترین منفعت را برای بنگاه خود به دست آورد.

در این بین، به یک فیلتری نیازمندیم که میزان عرضه و قیمت عرضه را در محدوده متعادل بالانس کند. اما در مقابل منغعت ها و مشوق های صادراتی بایستی یکسری عوامل و مشوق داخلی نیز مد نظر قرار گیرد. در نهایت امر علت اصلی افزایش قیمت شمش در بورس؛ تعدیل فاصله قیمت شمش با قیمت های جهانی است. 

یعقوبی تصریح کرد: اگر مداخله و دستوری شدنی در بازار اتفاق نیفتد؛ با قطعیت بورس کالا در بلند مدت می تواند قیمت ها را بر اساس عرضه و تقاضا تعدیل نماید. پس بسیار مهم است که مقطعی و با چشم انداز کوتاه مدت به این مسئله نگاه نشود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)