قیمت گذاری فولاد در بورس کالا

قیمت گذاری فولاد در بورس کالا
قیمت گذاری فولاد در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در مورد قیمت گذاری فولاد و ابطال معاملات خرید و فروش فولاد در بورس کالای ایران و همچنین سهمیه بندی که 60 درصد تولید فولاد کارخانه ها در بورس کالا عرضه شود و 40 درصد صادر شود، فعالان حوزه تولید فولاد انتقاداتی دارند. از سال گذشته تا اردیبهشت...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در مورد قیمت گذاری فولاد و ابطال معاملات خرید و فروش فولاد در بورس کالای ایران و همچنین سهمیه بندی که 60 درصد تولید فولاد کارخانه ها در بورس کالا عرضه شود و 40 درصد صادر شود، فعالان حوزه تولید فولاد انتقاداتی دارند. از سال گذشته تا اردیبهشت 1399 قیمت گذاری و فرمول قیمت گذاری توسط وزارت صنعت و معدن، کنترل می شد. در آن دوره، قیمت ها کنترل شده بود و به هیچ عنوان قیمت ها افزایش آنچنانی نداشت.

فرض این است که قیمت فولاد داخلی نباید بالاتر از قیمت جهانی باشد ولی در مملکت ما آب، برق، گاز عملاً به طور مجانی به فولادی ها داده می شود و فقط درصدی از آنها بابت این نوع خدمات، پول گرفته می شود. با این حال که وضعیت آب، برق و گاز اینگونه است ولی باز مسئولان اظهار دارند فولاد داخلی در حد قیمت جهانی فروخته شود و بیش تر از این قیمت، در بورس کالا نفروشند. اما فولادی ها اعتقاد دارند که باید بالاتر از قیمت جهانی بفروشند.

تا حدود 15 اردیبهشت 1399 که اختیار کار در دست وزارت صنعت و معدن بود به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت فولاد داده نشد و از آن موقع به بعد، بورس کالا به طور خود سرانه اقدام کرد بدین معنا که بورس کالا به طور خود سرانه قیمت ها را تنظیم کرد ولی قیمت ها افسار گسیخته شد. در حال حاظر  این که قیمت ها بالا می رود توسط بورس است و از ان زمان، وزارت هیچ دخالتی در قیمت گذاری فولاد وجود نداشته است.

یک ساختمان که ساخته می شود در هر متر مربع حدود 50 کیلو فولاد مصرف می شود و وقتی قیمت فولاد و ورق فولادی افزایش پیدا کند، قیمت یخچال و لوازم خانگی افزایش پیدا می کند و هم اکنون نیز رو به افزایش است. امیدواریم که بورس کالا این روش قیمت گذاری را کنار بگذارد و مثل دوره قبل عمل کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)