محصولات بورسی گرانتر از بازار

محصولات بورسی گرانتر از بازار

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات روز گذشته میل بیشتری به کاهش داشت اما کماکان بسیاری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند. بازار ارز نیز نوسان چشمگیری تجربه نکرد و قیمت دلار تقریبا ثابت بود...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات روز گذشته میل بیشتری به کاهش داشت اما کماکان بسیاری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

بازار ارز نیز نوسان چشمگیری تجربه نکرد و قیمت دلار تقریبا ثابت بود، به طوری که تنها با کاهشی جزئی همچنان در مرز 33 هزار تومان بود و در بازار آزاد حدوود 32 هزار و 810 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار اهن حاکی است که قیمت میلگرد آجدار در بسیاری از مبادی فروش ثابت اعلام شد اما کاهش 100 الی 200 تومانی هم مشهود بود؛ کف قیمت میلگرد در بازار داخلی عمدتا حدود 15 هزار الی 15 هزار و 200 تومان اعلام می‌شد و نرخ متوسط آن نیز 15 هزار و 550 تومان برآورد شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد؛ همچنین نرخ روز لوله‌ داربستی، گازی، مانیسمان و ... نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت اعلام شدند.

قیمت قوطی پروفیل روز گذشته در شماری از کارخانه‌ها همچنان کاهش 100 الی 400 تومانی داشت و چند کارخانه نیز تغییر قیمت نداشتند. تیرآهن نیز چه در بخش شاخه فروشی و چه در بخش کیلوفروشی اکثرا ثبات داشتند اما کاهش 100 الی 200 هزار تومانی در برخی مبادی فروش و افزایش 10 الی 130 هزار تومانی هم در برخی سایزهای تیراهن ذوب اهن اصفهان مشاهده شد.

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و قیمت ورق رنگی همچنان در همه شرکت‌ها ثابت اعلام می‌شد، قیمت روز وق سیاه و انواع آن نیز تقریبا در اکثر مبادی فروش بدون تغییر بود اما کاهش 100 الی 400 تومانی در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه مشاهده شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که از 371 هزار و 367 تن مقطع فولادی، حدود 127 هزار و 907 تن به تابلوی معاملات راه یافت که معادل 34/4 درصد برآورد شد. از این میزان 319 هزار و 500 تن به میلگرد اختصاص داشت که نرخ پایه آن 14 هزار و 644 تومان در نظر گرفته شده بود اما از حجم عرضه شده در بورس تنها حدود 13 هزار و 189 تن با قیمت 14 هزار و 596 تومان به فروش رسید که معادل 4/1 درصد اعلام شد.

نرخ متوسط میلگرد آجدار و سایز پایه روز گذشته رقمی حدود 15 هزار و 600 تومان بود در حالی که نرخ نهایی این محصول در بورس 16 هزار تومان بود که عمده‌ترین علت این اختلاف قیمت شیوه اشتباه قیمتگذاری در عرضه و معاملات اعتباری در بورس کالا است.

اوضاع بازار طوری شده است که خریدار بورسی بالاتر از نرخ متعارف بازار، کالای اعتباری را از بورس با رقابت تهیه می‌کند و در توجیه این عمل می‌توان گفت چنین رفتاری ناشی از نیاز برخی به نقدینگی است که با این شیوه در صدد خرید کالای اعتباری و تبدیل آن به نقدینگی با فروش زیر قیمت بازار هستند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق فروش اعتباری در بورس

نتیجه چنین رفتاری به بیراهه رفتن قیمت محصولات در بورس و نمایشی شدن محصولات عرضه شده خواهد بود که دلیل آن بالاتر بودن نرخ محصولات بورسی از نرخ بازار است. اختلاف قیمت 800 تومانی میلگرد بورسی با میلگرد بازار مؤید نکته مهمی است که نشان از اقتصاد نابسامان کشور دارد و آن این است که در بازار پول نیست!

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)