مشکلات ناشی از کاهش عرضه آهن اسفنجی

مشکلات ناشی از کاهش عرضه آهن اسفنجی
مشکلات ناشی از کاهش عرضه آهن اسفنجی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، افزایش قیمت محصولات میانی فولاد طی چند هفته اخیر، واکنش ‌های متفاوتی را از سوی فعالان این صنعت در حلقه‌ های بالا دستی و پایین‌ دستی به دنبال داشت. دلایل متعددی از سوی فعالان صنعتی به‌ عنوان رشد قیمت مطرح شد و اعتراضات به‌قدری بالا گرفت که وزارت...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، افزایش قیمت محصولات میانی فولاد طی چند هفته اخیر، واکنش ‌های متفاوتی را از سوی فعالان این صنعت در حلقه‌ های بالا دستی و پایین‌ دستی به دنبال داشت. دلایل متعددی از سوی فعالان صنعتی به‌ عنوان رشد قیمت مطرح شد و اعتراضات به‌قدری بالا گرفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت ناچار به مداخله شد. البته این دست تنش‌ها میان فعالان این صنعت، پدیده تازه‌ای نیست. گویی هر ساله چندین بار با نوسان قیمتی، شاهد اعتراض تولید کنندگان در یکی از حلقه‌های این صنعت هستیم.

 تولیدکنندگانی که در ظاهر سخن از شفافیت، بازار آزاد و قیمت‌ گذاری براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بوررس می‌کنند، تا منافعشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به یکباره خواستار ورود نهادهای دولتی و بالادستی می‌شوند.  شاید هم در این خصوص باید از ناهمگونی زنجیره فولاد کشور گلایه‌مند بود که در برهه‌های مختلف، زمینه‌ را برای ورود دلالان باز می‌کند. «تعادل» با هدف بررسی موضوع یاد شده با فعالان صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد به گفت‌وگو نشسته و نظر آن‌ها را جویا شده است. 

تولیدکنندگان محصولات میانی فولاد، این رشد قیمتی را ناشی از کاهش عرضه آهن اسفنجی به‌عنوان ماده اولیه موردنیاز این واحدها، افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال، تنش‌های ناشی از نوسان ارزی و حضور دلالان در این بازار می‌دانند. از این رو هنگامی که قیمت هیچ‌ کدام از نهاده‌های تولید فولاد، چنین رشدی را نداشته، دلیل منطقی برای رشد قیمت فولاد در کشور وجود ندارد. گویی دست‌هایی پشت پرده از این رشد قیمت فولاد استقبال می‌کنند.

در همین حال فعالان صنایع بالادستی فولاد کشور، این رشد را به کمبود مواد اولیه زنجیره فولاد نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند در سایه این کمبود، قیمت‌ها در یک روند صعودی قرار گرفته است. این تولیدکنندگان کاهش تولید آهن اسفنجی به دلیل افت فشار گاز واحدهای تولیدی را مزید بر علت این روند صعودی قیمت می‌دانند. این اعتراضات به‌ اندازه‌ ای شدت گرفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ ای محدودیت‌هایی را برای فروش آهن اسفنجی وضع کردند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)