مقاومت به کاهش قیمت آهن

مقاومت به کاهش قیمت آهن

آغاز هفته سوم اسفند با اصلاح و ثبات قیمت‌ها همراه بود اما شماری نیز در برابر این اصلاحات مقاومت نشان دادند؛ اما به طور کلی بازار وارد رنج منفی شده است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد آهن حاکی است که جو حاکم بر بازار در نخستین روز هفته غالبا ثابت بود اما شمار کثیری از مبادی فروش نیز قیمت روز آهن آلات را کاهشی اعلام کردند.

بازار ارز نیز که در روز شنبه حدود هزار تومان بالا رفته بود تا پایان روز مجددا کاهشی شد و به کانال 53 هزار تومان بازگشت به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد حدود 53 هزار و 750 تومان مبادله شد.

شنیده‌ها حاکی است اقداماتی برای کاهش نرخ ارز درحال انجام است که ازجمله آنها می‌توان به عرضه ارز صادرکنندگان در مرکز مبادله ایران است. بر همین مبنا بخش خصوصی باید مجوز صادرات کالاهای مجاز را داشته باشند؛ اگر این امر به‌درستی انجام گیرد زیانی در پی نخواهد داشت.

بررسی نوسانات بازار آهن

در ادامه روند اصلاحی بازار آهن قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش بین 500 الی 1500 تومان کاهش داشت اما تعدادی از کارخانه‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند و برخی نیز کماکان میل به افزایش قیمت داشتند.

گفتنی است میانگین نرخ میلگرد با کاهش 200 تومانی حدود 26 هزار و 500 تومان اعلام شد. کف قیمت این محصول نیز در کانال 25 هزار تومان اعلام می‌شود.

انواع ورق سرد و گرم نیز همسو با بازار روند کاهشی در پیش گرفته بود به طوری که قیمت روز ورق سیاه در کارخانه فولاد مبارکه حدود 1500 تومان کاهش داشت اما سایر کارخانه‌ها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند. قیمت ورق روغنی، ورق گالوانیزه و رنگی نیز عمدتا با کاهش 300 الی 500 تومانی همراه بودند و برخی از کارخانه‌ها هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت روز تیرآهن نیز در شمار زیادی از بنگاه‌ها حدود 100 الی 300 تومان کاهش داشت و چند کارخانه نیز قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. قیمت روز نبشی، انواع ناودانی و قیمت سپری نیز در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما نبشی ناب تبریز کاهش قیمت چشمگیری در نرخ محصولات خود اعمال کرد.

قیمت قوطی آهن نخستین روز هفته را نیز با کاهش 1000 الی 1500 تومانی همراه بود، پروفیل ضخامت 2 میلیمتر نیز حدود 41 الی 43 هزار تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت لوله صنعتی، مبلی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌ها کاهش 1000 الی 1500 تومانی داشت.

آنچه از روند نوسانات بازار آهن برمی‌آید فعلا جو بازار آرام است و هیجانات هفته گذشته فروکش کرده است، با توجه به جریانات سیاسی جاری در هفته جاری، احتمال می‌رفت که هفته پرنوسانی پیش رو داشته باشیم، یکی از این اتفاقات سفر گروسی به تهران و خروجی ظاهرا مثبت این دیدار بود که اثرات آن تا حدودی در بازار ارز پدیدار شد. حال باید دید سایر جریانات سیاسی و سیگنال‌های این قضایا تا پایان هفته چگونه در بازارهای مالی نمودار خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:  بازار آهن در فاز اصلاح قیمت 

از سوی دیگر باید فت زمانی که بازار با کاهش چشمگیر قیمت‌ها مواجه می‌شود طبق تجربه شاهد دو نوع رفتار در آهن هستیم، یکی افرادی که در برابر کاهش‌ها مقاومت می‌کنند و دیگری صبر و نظاره متقاضی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها. در چنین مواقعی اگر افراد بتوانند نرخ نزدیک به کف را به درستی تشخیص دهند برنده بازار است. در شرایط فعلی که با آمار نسبتا متضادی در بازار مواجه هستیم تشخیص روند کلی بازار کمی دشوار است. اما به طور کلی روند اصلاح قیمت‌ها که کم و بیش در بازار مشهود است انکارنشدنی است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز حاکی است آهن اسفنجی عرضه شده بدون رقابت معامله شد. امروز نیز حدود 10 هزار تن اهن اسفنجی بریکت عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 15 هزار و 232 تومان در نظر گرفته شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • کبرا
    کبرا1401/12/21 - 19:28 پاسخ

    عربستان تادید پسرشاه میخادبیادایران ویه شخصیت بدون مرز وبدون عقده ای هست وبه ضررش هست راه ایران روهمه باز میشه واول کشور اسیامیشه.چین وعربستان باخودش گفت این اخوندا ایران باید سرجاشون باشن چون با همه کشورهای جهان رابطه ندارن وعقده ای هستن به نفع عربستان وچین وروسیه وکشورهای عربی هست که نفتش وتجارتشونا رابدون دردسرگسترش بدن.یه رقیب مثل ایران زیر تسلط وبرده اقتصادی خودشون هست وبازارجهان مال خودشونه.به همین سادگی.مردم ایران هم ابله

  • بهمن فراهادی
    بهمن فراهادی1401/12/17 - 14:56 پاسخ

    والله گرانه خیلی مردم فشار روشانه