نتایج قیمت گذاری دستوری در بازار

نتایج قیمت گذاری دستوری در بازار
نتایج قیمت گذاری دستوری در بازار

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، باز هم برخی افراد برای خرید محصول ارزان به بهانه تولید بیشتر به فولاد مبارکه اصفهان و هم چنین وزارت صمت فشار وارد می کنند تا کماکان امکان دریافت مواد اولیه با نرخ های کمتر از بازارهای جهانی را داشته باشند. بنا بر اظهارات کارشناسان...

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، باز هم برخی افراد برای خرید محصول ارزان به بهانه تولید بیشتر به فولاد مبارکه اصفهان و هم چنین وزارت صمت فشار وارد می کنند تا کماکان امکان دریافت مواد اولیه با نرخ های کمتر از بازارهای جهانی را داشته باشند. بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد، بازار سرمایه در خصوص به راه افتادن برخی جریانات در صنایع پایین دست فولاد و ایجاد حواشی در فضای مجازی که دم از کمبود محصول در بازار فولاد می زنند و سعی دارند بار دیگر با دستوری کردن اقتصاد، محصول ارزان قیمت بدست آورند را هشدار می دهد.

سابقه تاریخی این مسائل مشخص کننده این موضوع است که قیمت گذاری دستوری چه نتایجی داشته و چه رانت هایی را برای برخی گروه ها و افراد خاص در پی دارد. در خصوص اعلام مکرر نبود مواد اولیه، اتهام کاهش عرضه و هم چنین عرضه گران محصولات فولاد مبارکه می توان گفت: این مجتمع در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته عرضه های خود را افزایش داده تا از هر گونه التهاب قیمتی ممانعت کند؛ اما عده ای که به دنبال خرید ارزان مواد اولیه و فروش در بازار آزاد هستند، از هیچ تلاشی برای دریافت سودهای باد آورده دریغ نمی کنند و به نهادهای بالا دستی نیز برای ارزان فروشی فولاد مبارکه فشار می آورند.

عده ایی چون این گروه ها به محض تحرک بهای دلار شروع به ایجاد حواشی می کنند تا با خرید محصولات با قیمت پایین، منتفع شوند که می توان گفت این افراد به دنبال رانت هستند. از این رو به دلیل نوسانات ارزی اخیر این گروه ها به دنبال کسب سود ناشی از فاصله قیمتی ایجاد شده تحت تاثیر نرخ ارز هستند؛ در صورتی که براساس تولید کشور هیچ کمبودی در حوزه فولاد و مصرف صنایع پایین دست وجود ندارد. حال در شرایط فعلی وضعیت معاملات فولاد مطلوب به نظر می رسد و اگر رقابتی هم در قیمت ها مشاهده می شود، ناشی از تقاضایی است که تحت تاثیر کشش به وجود آمده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)