نظام نامتوازن توزیع فولاد

نظام نامتوازن توزیع فولاد
نظام نامتوازن توزیع فولاد

آهن پرایس: رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد بیان داشت: قیمت ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است این اتفاق بدین معنی است که نظام توزیع به دست ویژه خواران افتاده است و فی الواقع قیمت ها در بازار غیر منطقی است و به عبارتی منصفانه نمی باشد.حمیدرضا رستگار در مورد وضعیت بازار آهن...

آهن پرایس: رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد بیان داشت: قیمت ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است این اتفاق بدین معنی است که نظام توزیع به دست ویژه خواران افتاده است و فی الواقع قیمت ها در بازار غیر منطقی است و به عبارتی منصفانه نمی باشد.
حمیدرضا رستگار در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد اظهار داشت: تولیدات در بخش آهن آلات و فولاد در کشور به اندازه ای هست که نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه بازار صادرات خوبی نیز در جریان است. 

ایشان افزود: اگر صادرات به اندازه معقولی انجام شود می توان با قطعیت بیان داشت تولیدات داخلی برای مصرف داخلی کفایت می کند؛ فی الواقع با این حجم تولیدات ما نباید در بازار کمبود داشته باشیم اما متاسفانه این اتفاق افتاده و توزان بهم خورده است. همچنین لازم به ذکر است، این که بیان میکنند قطعی برق عامل کمبود آهن آلات است چندان منطقی نیست چرا که ما فقط بازه ی زمانیه دو ماهه ایست که مشکل برق داریم در حالیکه می شود با صراحت گفت پس تولیدات قبلی چه شده اند؟ اگر کاهش عرضه را بدلیل قطعی برق بدانیم باید این مساله خود را ماه های آینده نشان می داد نه بلافاصله پس از قطعی برق.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مطالبات فولادی ها از دولت جدید

رستگار بیان داشت: عدم هماهنگی درزنجیره های تولید کننده و توزیع و مصرف کننده؛ موجب کمبود و غیر واقعی شدن قیمت بازار فولاد شده است.

وی اذعان داشت: قیمت ها باید با نرخ ریالی اعلام شود چرا که آهن و فولاد در داخل کشور و با نرخ های ریالی تولید می شود و همچنین تولید کنندگان از سوبسیدهای زیاد و منابع مالی و حمایت های دولتی بهرمند هستند با این وجود به جای اینکه نرخ این محصولات متعادل باشد بر اساس نرخ جهانی تعیین می شود که منطقی نیست چرا که در ماه های قبل نیز شاهد پیشی گرفتن قیمت های داخلی از بازار جهانی بودیم؛ در واقع قیمت های جهانی از تولید داخلی ارزان تر بود که به دور از منطق است.

رستگار افزود: قیمت ها نسبت به سال قبل 2 برابر شده است و مجددا هم اکنون نیز نسبت به بهار 5 هزار تومان گران تر شده است؛ به طور مثال برخی از مقاطع  در بهار روی نرخ 13 هزار تومان بود و الان به 18 هزار تومان رسیده است. می توان با قطعیت اظهار داشت عدم ساماندهی نظام توزیع موجب ایجاد رانت و ویژه خواری در حوزه آهن و فولاد شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)