نوسان قیمت آهن در دست برجام

نوسان قیمت آهن در دست برجام

گره خوردن بازار آهن و فولاد و سایر بازارهای موازی به اخبار مثبت منتشر شده از مذاکرات هسته‌ای طی چند روز گذشته، نوسانات کاهشی در این بازارها را رقم زد اما دیروز با انتشار خبری مبنی بر قریب‌الوقوع نبودن مذاکرات، دلار افزایش جزئی داشت و نوسانات بازار آهن هم تا حدودی متوقف شد.

آهن پرایس: روز گذشته قیمت روز آهن آلات همچنان در غالب مبادی فروش کاهشی بود اما عمده شرکت‌ها قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

نرخ دلار نیز با توقف در کانال 28 هزار تومانی از ابتدای تا انتهای روز نوسانات متعددی را تجربه کرد. در آغاز روز نرخ آن کاهشی بود و تا نزدیکی کانال 27 هزار تومان هم رفت اما در اواسط روز به 28 هزار و 900 تومان رسید و نهایتا در پایان روز روی قیمت 29 هزار تومان ایستاد. گویا افزایش قیمت دلار ناشی از اخبار طولانی شدن روند دستیابی به توافقات هسته‌ای ایجاد شده است. اگر اخبار مذاکرات همچنان منفی باشد ممکن است کانال 29 هزار تومانی نیز شکننده باشد.

بررسی نوسانات قیمت آهن آلات

شنیده‌ها از بازار آهن و فولاد در روز گذشته بیانگر نوسانات جسته گریخته بود به طوری که علاوه‌بر نزول قیمت اهن در برخی کارخانه‌ها، ثبات قیمت در عمده شرکت‌ها نیز قابل مشاهده بود.

بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد اما کاهش 100 الی 400 تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد. نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار استاندارد در برخی مبادی فروش حدود 14 هزار و 500 الی 15 هزار و 500 تومان بود و نرخ متوسط آن نیز حدود 15 هزار و 145 تومان برآورد شد.

نرخ انواع ورق‌ها نیز امروز ثابت بودند، به طوری که قیمت روز ورق سیاه بدون تغییر بود و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز جز کاهش 100 تومانی در یک شرکت، در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد. قیمت ناودانی و نبشی نیز در کنار کاهش 100 الی 300 تومانی در عمده شرکت‌ها، در کارخانه ناب تبریز، شکفته و آریان فولاد ثابت بود.

قیمت روز قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... غالبا ثابت اعلام شد اما کاهش 300 الی 500 تومانی نیز در چند شرکت قابل مشاهده بود. کاهش نرخ پروفیل ضخامت 2 میلیمتر در یک هفته اخیر حدود 700 الی هزار تومان کاهشی بوده است به طوری که نرخ آن حدود 19 هزار و 200 تومان الی 20 هزار و 200 تومان اعلام می‌شود.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی با کاهش 20 الی 30 هزار تومانی همراه بود و در شرکت‌های فولاد یزد و ظفربناب ثبات داشت د بخش کیلوفروشی نیز عمده بنگاه‌ها ثابت بودند و تیرآهن ذوب آهن حدود 100 الی 200 تومان کاهشی بود.

پس از گذشت چند روز از انتظار ایران برای دریافت پاسخ آمریکا در زمینه توافقات هسته‌ای، هنوز نتایج این مذاکرات مبهم و نامشخص است و اخبار ضدونقیضی که منتشر می‌شود نوسانات متعددی در کلیه بازارها رقم می‌زند. به نظر می‌رسد اگر در هفته جاری خبری قطعی از نتایج مذاکرات اعلام نشود و این موضوع تا پایان شهریور کش پیدا کند، ممکن است قیمت‌ها دوباره به کانال‌های قبلی بازگردند اما این رونند تأثیری در فاز انتظاری بازار نخواهد دشت.

گفتنی است مهمترین خبری که این روزها بسیار چشمگیر بوده و بازار آهن و فولاد را در شوک فروبرد، تخلف 91 هزار میلیاردی فولاد مبارکه است.

در همین زمینه رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر رسیدگی به این تخلفات اظهار کرد: در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، گزارشاتی مبنی بر تخلفاتی در فولاد مبارکه دریافت شد که با تغییر مدیریت در این مجموعه اصلاحاتی در آن آغاز شد.

وی افزود: در یک سال آغاز به کار دولت فعلی، اقداماتی برای اصلاح سازوکارها در برخی شرکت‌ها انجام شد که از جمله این اقدامات می‌توان به عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا، ایجاد شفافیت در معاملات و اعمال شیوه‌هایی مثل عرضه تلفیقی و حذف سهمیه‌بندی در خرید مقاطع فولادی اشاره کرد که به تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها منجر شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن و دلار در کمترین قیمت

فاطمی‌امین در پایان بیان کرد: گزارش تخلفات فولاد مبارکه در دست بررسی است و با شناسایی موارد تخلف، اقداماتی برای جلوگیری از ایجاد موارد اینچنینی انجام خواهد شد.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشور نیز در زمینه تخلف فولاد مبارکه اظهار کرد که باید افراد متخلف برکنار و اقدامات لازم در این زمینه در اسرع وقت انجام شود. شرکت‌های دولتی باید در زمینه انتخاب و انتصاب هیأت مدیره ساماندهی و بهبود بیابند و افرادی که تعهد و اخلاق کاری دارند در رأس امور گماشته شوند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)