آهن و دلار در کمترین قیمت

آهن و دلار در کمترین قیمت

افت شدید قیمت آهن آلات همسو با نرخ دلار، به تأثیر از اخبار مثبت مذاکرات هسته‌ای روز گذشته بسیار چشمگیر بود، این درحالی است که دولت فعلی بر این ادعا بود که نباید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره بزنیم، اگرچه برخی نیز بر این باور هستند که در هر صورت مسیر اقتصاد از برجام جدا خواهد شد و اثر آن در بازار موقتی و مقطعی است.

آهن پرایس: نخستین روز هفته با کاهش چشمگیر قیمت آهن آلات همراه بود با اینکه برخی مبادی نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کردند اما در نهایت روز شنبه با سیر کلی بازار آهن همسو شده و به طور میانگین از 100 الی 500 تومان ریزش داشتند.

افت نرخ دلار روز گذشته نیز ادامه داشت و در بازار آزاد ایران حدود 900 تومان ریزش کرد، قیمت دلار از 17 مرداد به صورت متوالی روندی نزولی داشته و از 31 هزار و 550 تومان به 28 هزار و 700 تومان در 29 مرداد افت کرد که کمترین رقم از نیمه اردیبهشت امسال است. نوسانات کاهشی دلار و سایر بازارهای موازی درحالی به مذاکرات برجام گره خورده است که ادعا می‌شد اقتصاد نباید به مذکرات هسته‌ای گره بخورد؛ اما چندهفته گذشته که دلار به 32 هزار تومان رسید با در پیش بودن موضوع توافقات نرخ آن تا کانال 28 هزار تومانی ریزش کرد.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

همزمان با ریزش نرخ دلار شاهد افت سنگین نرخ مقاطع فولادی در اغلب شرکت‌ها بودیم؛ قیمت روز میلگرد آجدار به طور میانگین کاهش 100 الی 300 تومانی داشت، اگرچه شمار زیادی از شرکت‌های نیز ثبات داشتند، در هر حال روز گذشته کف قیمت این محصول دیروز وارد کانال 14 هزار تومانی شد و پایین‌ترین قیمت میلگرد نورد کرمان 14 هزار و 500 تومان برآورد شد.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که با افت 100 الی 400 تومان در بازه 20 هزار و 100 الی 20 هزار و 700 تومانی اعلام قیمت شد، همچنین با مقاومتی که در کاهش قیمت نبشی و ناودانی شکل گرفته بود، در نهایت روزگذشته با ریزش قابل ملاحظه نرخ این محصولات در بخشی از بازار مواجه بودیم به طوری که تعدادی از شرکت‌ها 100 الی 200 تومان کاهش داشتند و شماری از کارخانه‌ها از جمله ظهوریان، یاوران زنجان و ... ثابت بودند.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز با افت شدید قیمت همراه بودند به طوری که قیمت ورق سیاه و انواع آن 100 الی 500 تومان ریزش کرد و قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم با کاهش 100 الی 400 تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت روز تیرآهن هم مانند سایر مقاطع فولادی در بخش شاخه‌فروشی با کاهش 10 الی 30 هزار تومانی همراه بود و در بخش کیلوفروشی نیز غالب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

تداوم کاهش قیمت در کلیه بازارها که نتیجه انتشار اخبار مثبت از مذاکرات برجام است نوعی بیم و امید در بازار ایجاد کرده است، به طوری که آنچه در سطح بازار شاهد آن هستیم ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بین تولیدکنندگان و امید به کاهش بیشتر قیمت در بین مصرف‌کنندگان است که البته بخش زیادی از آن روانی و غیرواقعی است.

آخرین اخباری که در زمینه برجام منتشر شده توسط خبرگزاری الجزیره است که در گزارشی اعلام کرده «توافق هسته‌ای ایران همراه با حذف تحریم‌های فلج‌کننده «قریب‌ا‌لوقوع» است.» به نقل از این خبرگزاری توافق احیای برجام در 4 مرحله و طی دو دوره 60 روزه اجرا خواهد شد.

اگرچه از صحت این خبر اطمینان چندانی نداریم اما اگر فرض را به درستی آن بگذاریم به نظر می‌رسد در شرایطی که ذکر شد و تا روشن شدن اثر توافق جدید، شاهد رکودی 6 ماهه در کلیه بازارها باشیم.

بازار ناخوش آهن

بلاتکلیفی و انتظاری که در بازارها شکل گرفته گویا برای چرخه اقتصادی مملکت به کابوس مبدل شده است، درحال حاضر کسی به دنبال ارزش واقعی یک کالا نیست و هیجانات منفی بدون منطقی که روی صبری آزاردهنده برای بازار و خوشبینانه برای افکار عمومی ایجاد شده مسئله و معضل فعلی بازار است.

با توجه به نرخ شمش صادراتی فوب ایران که درحال حاضر 460 دلار است، فارغ از ابلاغیه حمایتی بورس کالا، انتظار می‌رود نرخ میلگرد به 14 هزار و 200 الی 14 هزار و 700 برسد، اگرچه اکنون نیز میلگرد به 14 هزار و 500 تومان رسیده است.

بورس کالا دستورالعملی صادر کرد که با هدف حمایت از تولیدکنندگان، مانع از ریزش قیمت‌ها شود، چند روزی نیز با افزایش و ثبات قیمت‌ها مواجه شدیم اما موضوع برجام این برنامه را خنثی کرد و بازار وارد فاز رکود و انتظار شد و تا زمانی که برجام حل نشود، در حالت کما و بلاتکلیفی خواهد ماند.

اثرات جزئی برجام در بازارها

حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اثر برجام در اقتصاد کشور را ناچیز و جزئی خوانده و اظهار کرد: احیای برجام موجب رفع تحریم‌ها می‌شود که نتیجه آن حذف برخی مشکلات و تسهیل برخی نقل و انتقالات خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بهبود اوضاع اقتصادی به بهبود صادرات محصولات فولادی منجر خواهد شد، اگرچه واردات به صورت مختصر و جزئی است اما اساس تولید مقاطع فولادی، داخلی است.

رستگار در پایان بیان کرد: مقاطع فولادی که در داخل کشور به تولید می‌رسد به تغییرات قیمت دلار وابسته نیست، بنابراین همسو با دلار تغییر قیمتی در این محصولات مشاهده نخواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از سه ماه نرخ محصولات صادراتی ایران افزایشی شد، به طوری که نرخ بیلت صادراتی ایران با افزایش 3/9 درصدی، حدود 457 دلار در هر تن فروخته شد که رقمی معادل 17 دلار بود؛ اما نرخ اسلب صادراتی ایران 435 دلار در هر تن/فوب به فروش رسید که بیانگر کاهش 1/1 درصدی نرخ این محصول است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ریزش قیمت آهن تا توافقات برجام

شاخص متوسط قیمت شمش القایی هم روز گذشته کاهشی بود، به طوری که با احتساب کاهش 175 تومانی، نرخ آن 13 هزار و 410 تومان در هر کیلو برآورد شد.

براساس آمار امروز نیز 42 هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 7 هزار و 914 تومان تعیین شده است. نرخ فعلی بیانگر کاهش 1/07 این محصول و حجم عرضه هم بیانگر افزایش 200 درصدی حجم آن نسبت به آخرین عرضه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)