نوسانات سینوسی بازار آهن

نوسانات سینوسی بازار آهن

احتمال می‌رود معاملات امروز تحت تأثیر دستورالعمل‌های حاصل از نشست روز گذشته که بین وزارت صمت و اقتصاد و بورس کالا برگزار شد، التهاب بازار آهن کمی فروکش کند...

آهن پرایس: روز گذشته شاهد استمرار و تداوم روند افزایشی قیمت روز آهن آلات بودیم و کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد داخلی به طور میانگین 800 تومان افزایش داشتند.

اما بازار ارز روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار در همان کانال 51 هزار تومانی معامله شد و در پایان روز هم هر دلار روی 51 هزار و 800 تومان بسته شد.

بررسی روند بازار آهن

روز سه‌شنبه بازار میلگرد همچنان پیشتاز نوسانات افزایشی بازار آهن بود به طوری که اغلب مبادی فروش بین 300 تا 1200 تومان قیمت میلگرد آجدار را افزایش دادند اما در این بین شماری از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و برخی نیز ثبات داشتند.

طی چند روز گذشته که قیمت میلگرد با افزایش 500 تومان در روز همراه بود به خروج کف نرخ این محصول از کانال 25 هزار تومانی شد و به بیش از 27 هزار تومان هم رسید.

قیمت روز پروفیل آهن در شماری از مبادی فروش بین 100 تا 800 تومان افزایش داشت و تعدادی از کارخانه‌ها هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند، قیمت لوله مانیسمان، لوله داربستی و سایر لوله‌ها در عمده شرکت‌ها با افزایش 100 الی 800 تومانی همراه بودند.

قیت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی بین 50 تا 100 هزار تومان افزایش قیمت داشت، همچنین قیمت روز نبشی، ناودانی و سپری هم در شماری از شرکت‌ها بین 200 تا 1000 تومان افزایش داشتند و برخی مبادی فروش هم تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

انواع ورق سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که قیمت ورق سیاه در غالب شرکت‌ها با افزایش 100 الی 1000 تومانی همراه بود، اما قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی تغییر قیمتی نداشتند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است که برای 183 هزار و 450 تن شمش بلوم عرضه شده حدود 414 هزار و 35 تن تقاضا وجود داشت. قیمت میانگین این محصول حدود 18 هزار و 154 تومان برآورد شد.

اما بورس کالا بخش عمده‌ای از این معاملات را ابطال کرد؛ در همین راستا امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار کرد: افزایش 26 درصدی نرخ دلار شمش حاصل آشفتگی و نابسامانی بازار آهن است، نرخ دلار شمش در معاملات دیروز به حدود 41 هزار و 600 تومان برآورد شد و این درحالی است که نرخ بازگشت ارز فولادی‌ها به نیمای بانک مرکزی 38 هزار و 200 تومان است که این امر صادرات فولاد را غیراقتصادی می‌کند.

شنیده‌ها حاکی است امروز نیز حدود 239 هزار و 317 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که از این میزان حدود 137 هزار تن به شمش بلوم اختصاص دارد، قیمت آن 18 هزار و 124 تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود 75 هزار و 416 تن میلگرد عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 22 هزار و 723 تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است قیمت میلگرد در عرضه امروز حدود 11/9 درصد افزایش داشته است.

معاملات شمش در بورس کالا خود بیانگر اوضاع بازار است و می‌تون اینگونه بیان کرد که بخشی از التهابات و نوسانات افزایشی به دلیل محدودیت عرضه‌ها در بازار است که این امر هم به برخی انتظارات برای کاهش قیمت‌ها مربوط می‌شود.

براساس اخبار موجود روز گذشته جلسه‌ای بین وزارت صمت و اقتصاد و بورس کالا برگزار شد که خروجی و نتایج آن را می‌توان اینگونه بررسی کرد: 1- بازگشت پیش‌پرداخت معاملات بورسی از 10 درصد به 30 درصد، 2- توقف معاملات اعتباری مگر در موارد خاص و با نظر وزارت صمت، 3- گمرک در اسرع وقت نسبت به اجرای مصوبه تنظیم بازار اقدام و ردیفهای تعرفه‌ای تعیین شده از سوی وزارت صمت صرفا توسط تولیدکننده و یا در صورت خرید از رینگ صارداتی بورس کالا را انجام دهد، 4- شنبه آینده نیز با جلسه صمت و بورس کالا جدول مربوط به سهمیه واحدها نهایی خواهد شد. عرضه‌ مواد اولیه بورسی روز شنبه نیز به روز یکشنبه موکول شده و خروجی جلسه هم در معاملات بورسی یکشنبه اعمال خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تشدید گرانی آهن با معاملات اعتباری

انتظار می‌رود براساس توافقات صمت و اقتصاد، وضعیت مدیریت تقاضا و نحوه عرضه فولاد در بورس کالا تغییراتی داشته باشد که به کشف نرخ دلار معاملات در محدوده پایین‌تر از هدف بانک مرکزی و اقتصادی شدن مجدد صادرات منجر شود.

در نهایت می‌توان گفت با توجه به این چهار دستورالعمل وزارت صمت ممکن است امروز التهابات بازار به طور جزئی فروکش کند و روند ثابتی را در اغلب مبادی فروش مشاهده کنیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • ناصر
    ناصر1402/02/06 - 20:32 پاسخ

    مهار تورم را دولت رییسی نشنویده مگر کرند؟!