تشدید گرانی آهن با معاملات اعتباری

تشدید گرانی آهن با معاملات اعتباری

اوضاع فعلی بازار آهن که قابل مشاهده است حاصل عرضه‌های اعتباری هفته گذشته و دامن زدن به التهابات فعلی به افزایش 2 الی 3 هزار تومانی است که به افزایش کف قیمت برخی محصولات و فتح کانال‌های بالاتر منجر شده است، به طوری که قیمت تیرآهن 5 کانال بالاتر رفته و قیمت میلگرد هم 3 کانال جابجا شد. از همین رو بازار به طوری جدی وارد فاز مقاومت و انتظار شده است...

آهن پرایس: نخستین روز کاری بازار آهن پس از تعطیلات همچنان با افزایش قیمت روز آهن آلات همراه بود و کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن حدود 1000 تومان افزایش قیمت را تجربه کردند؛ شمار محدودی از مبادی فروش نیز ثبات قیمت داشتند.

قیمت دلار نیز با توقف در کانال 51 هزار تومانی با نوسانات جزئی همراه بود و هر دلار در بازار آزاد حدود 51 هزار و 850 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

بازار آهن روز گذشته بدون در نظر گرفتن تلاش‌های بازارساز جهت کنترل قیمت آهن الات، در همه زیرمجموعه‌های بازار با التهابات افزایشی فعالیت خود را آغاز کرد.

به این صورت که قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی فروش با افزایش بین 200 الی 1000 تومانی همراه بود و معدود کارخانه‌ای کف قیمت میلگرد را 26 هزار تومان اعلام کرد، به نظر می‌رسد با توجه به معاملات محصولات اولیه در بورس کالا، کف این محصول به 27 هزار تومان هم برسد.

قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش در هر شاخه بین 50 الی 150 هزار تومان افزایش داشت؛ همچنین قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت سپری و نبشی نیز در اغلب کارخانه‌ها با افزایش500 الی 900 تومانی همراه بود.

انواع ورق‌ها هم روند صعودی داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه با افزایش 300 الی 1000 تومانی همراه بود اما تعدادی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند، قیمت روز ورق گالوانیزه در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش 500 الی 1000 تومانی اعلام شد، قیمت ورق روغنی و ورق رنگی هم در برخی مبادی حدود 500 تومان افزایش داشت.

قیمت روز پروفیل آهن در اغلب مبادی فروش بین 300 الی 1000 تومان افزایشی بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند. قیمت روز لوله صنعتی، لوله مانیسمان و انواع لوله‌ها هم در اغلب مبادی فروش بین 300 تا 1000 تومان افزایش داشتند.

آنچه از روند نوسانات بازار آهن برمی‌آید به دلیل عدم اجرای برخی مصوبات تنظیم بازار شاهد التهابات افزایشی هستیم که نتایج آن در معاملات آهن اسفنجی روز گذشته نیز مشاهده شد؛ به عبارتی معاملات محصولات بورسی روز گذشته به هیجان افزایش‌ قیمت‌ها افزود.

به این صورت که حدود 130 هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شده که حدود 145 هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد؛ اما عملا حدود 300 هزار تن تقاضا برای این محصول برآورد شد که به افزایش 26 درصدی قیمت منتهی شد.

امروز نیز حدود 270 هزار تن محصول فولادی عرضه می‌شود که از این میزان حدود 185 هزار و 450 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که نرخ پایه آن 18 هزار و 154 تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است نرخ این محصول حدود حدود 4/3 درصد افزایش دارد و حجم آن نیز با کاهش 5/6 درصدی مواجه است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بورس کالا محرک افزایش قیمت آهن

معاملات بورس کالا و معاملات اعتباری عرضه پیشین افزایش قیمت اهن الات در دو هفته گذشته را رقم زد. گفتنی است احتمال اینکه مانند سال‌های گذشته تولیدکنندگان با بحران قطعی برق در تابستان و کمبود محصول مواجه شوند دور از انتظار نیست و این امر ریسک بالقوه‌ای است که ممکن است بازار آهن را ملتهب کند، با این حال همانطور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، اوضاع بازار آهن اصلا قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان روند درست و دقیقی برای آن ترسیم کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (3)

  • سلام
    سلام 1402/02/07 - 13:10 پاسخ

    اینجا ایران نیست چون اگر ایران بود انسانیت بود اینجا جایست که مال دنیا برسیاستمداران کثیف وپلید اثرکرده بزنید بکوبید کهخدایار فقیران است اسرائیل بهتر ازماست چون کلا دزد شده ایم

  • قاسم
    قاسم1402/02/06 - 08:04 پاسخ

    اگربخواهند.دراکثرزمینه ها اقتصادی پیشرفت کنند.بایدجلوی گرانی بیش ازحدفلزاتی که درایران ساخته میشودباهرسیاستی گرفته شود.مگرنه که واقعاً تمام پروژه ها نابودمیشود

  • رحیم نورمحمدی
    رحیم نورمحمدی1402/02/05 - 22:27 پاسخ

    لعنت خدا بر شما بی غیرت ها تو این وضع آشفته کشور، آهن که از صفر تا صدش مال کشور خودمونه باید کیلویی ۲ هزار باشه نه ۳۰ هزار من که ۴۲ سالمه خانه ساختن برام شده رویا تف به شرفتان .