نوسانات پراکنده در بازار آهن

نوسانات پراکنده در بازار آهن

نخستین روز کاری هفته با ثبات و آرامش نسبی در بازار آهن همراه بود و عمده شرکت‌ها نرخ روز آهن آلات را بدون تغییر عرضه کردند اگرچه برخی نوسانات پراکنده افزایشی و کاهشی نیز قابل مشاهده بود. بازار ارز نیز تغییرات چندانی نداشت اما در مرز کانال 32 هزار تومان در نوسان بود.

آهن پرایس: نخستین روز کاری هفته با ثبات و آرامش نسبی در بازار آهن همراه بود و عمده شرکت‌ها نرخ روز آهن آلات را بدون تغییر عرضه کردند اگرچه برخی نوسانات پراکنده افزایشی و کاهشی نیز قابل مشاهده بود.

بازار ارز نیز تغییرات چندانی نداشت اما در مرز کانال 32 هزار تومان در نوسان بود به طوری که هر نرخ دلار در اواسط روز به 31 هزار و 950 تومان رسید و درپایان روز حدود 31 هزار و 750 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات نرخ آهن

بر مبنای گزارش‌ها از بازار آهن و فولاد روز گذشته قیمت روز میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابت بود اما کاهش 100 الی 200 تومانی نیز در چند شرکت مشاهده شد، همچنین در برخی مبادی فروش از جمله کارخانه بردسیر کرمان، راد همدان و ... افزایش 50 الی 300 تومانی نیز مشهود بود. روز گذشته بازه قیمتی میلگرد حدود 15 هزار و 300 الی 16 هزار تومان بود و متوسط نرخ آن نیز حدود 15 هزار و 650 تومان برآورد شد.

قیمت روز ورق آهن و انواع آن عمدتا ثبات داشت اما ورق سیاه کارخانه گیلان در برخی ابعاد حدود 700 تومان با افزایش قیمت همراه بود؛ همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی افزایش قیمت داشت که به طور میانگین حدود 500 تومان برآورد شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب مبادی فروش ثابت بود درحالی که چند شرکت مانند نبشی جاوید بناب، نستا و ... حدود 100 الی 400 تومان افزایش قیمت داشتند.

نرخ روز قوطی پروفیل و قیمت انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در عمده مبادی فروش بدون تغییر اعلام شد و تنها چند شرکت حدود 200 الی 500 تومان افزایش قیمت داشتند. قیمت روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما برخی نوسانات پراکنده نیز مشهود بود؛ به عنوان مثال کارخانه ذوب آهن اصفهان در برخی شاخه‌های خود کاهش 10 الی 60 هزار تومانی داشت و کارخانه تیرآهن ظفربناب با افزایش 10 هزار تومانی محصولات خود را عرضه کرد.

هفته گذشته که فعالان اقتصادی از احیای برجام دست شستند نرخ دلار در بازار آزاد اوج گرفت و بازار آهن به تکاپو افتاد که تا امروز به طور جزئی اثرات آن قابل مشاهده است. بازار پس از چند روز تعطیلی درحالت ریکاوری قرار دارد و از آنجایی که در روزهای پایانی تابستان قرار داریم و هفته آینده نیز تقریبا نیمه تعطیل است، بنابراین افزایش ناگهانی و شارپی قیمت‌ها در ابتدای مهرماه امری بعید و دور از انتظار است اگرچه قیمت پایه شمش و مقاطع فولادی در دو هفته پیش رو احتمال افزایش جزئی نرخ این محصولات را به دنبال خواهد داشت.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که روز گذشته حدود یک میلیون و 580 تن محصول فولادی در بورس عرضه شد که از آن میزان حدود یک میلیون و 132 هزار تن مورد معامله قرار گرفت که این رقم معادل 71/6 درصد برآورد شد.

از این میزان حدود 77 هزار و 400 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که حدود 2 هزار تن از آن با نرخ 14 هزار و 647 تومان به فروش رسید که این آمار بیانگر فروش 2/5 درصدی شمش عرضه شده در بورس است.

 امروز نیز حدود 665 هزار و 760 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل محصولاتی اعم از ورق گرم، شمش بلوم و تختال و آهن اسفنجی است. از این حجم محصول حدود 213 هزار و 660 تن شمش فولادی عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 12 هزار و 571 تومان تعیین شده است؛ این آمار بیانگر کاهش حجم 1/9 درصدی عرضه شمش در مقایسه با عرضه هفته اخیر است.

ملاک نامشخص قیمتگذاری آهن

برخی مواقع در بازار شاهد آن بودیم که بازار داخلی آهن و فولاد کشور تابعی از نوسانات بازارهای جهانی است و در برخی مواقع خلاف بازار جهانی عمل می‌کند.

در همین زمینه بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی با نگاهی به تغییر فرمول نرخ مقاطع فولادی و شمش، اظهار کرد: در بازه‌های زمانی مختلف برخی از فولادی‌ها بر این عقیده بودند که بهتر است قیمتگذاری محصولات فولادی براساس قیمت‌های جهانی انجام شود اما مسئولان امر اهمیتی به این موضوع نمی‌دادند.

شکوری در ادامه به اینکه قیمتگذاری محصولات داخلی برمبنای قیمت‌های جهانی یکسانی و هماهنگی نرخ مقاطع فولادی را در پی خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی با افزایش‌ قیمت‌های جهانی نرخ محصولات داخلی نیز افزایش می‌یافت و با کاهش جهانی نرخ مقاطع فولادی، محصولات داخلی نیز در مسیر کاهش قیمت قرار می‌گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال رشد قیمت آهن با بورس کالا

وی با اشاره به ضرورت به کارگیری روشی مشخص و معین برای قیمتگذاری محصولات فولادی، بیان کرد: شاهد آن هستیم که بازار داخلی در مواقع افزایش قیمت‌های جهانی همپای بازارهای جهانی افزایشی می‌شود اما برخی مواقع با کاهش قیمت‌های جهانی، در بازار داخلی کاهش قیمتی اتفاق نمی‌افتد و بازار از قاعده و اصول خاص و مشخصی پیروی نمی‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه تصریح کرد: به عقیده برخی مسئولان بورس کالا مرجعی برای قیمتگذاری مقاطع فولادی است درحالی که این سازمان محلی برای عرضه و تقاضا است که به‌واسطه آن قیمت‌ها تعیین می‌شود و در واقع بورس کالا دخالتی در قیمتگذاری محصولات ندارد. به همین جهت ضروری است استراتژی و راهکار مشخصی برای تعیین نرخ محصولات فولادی در نظر گرفته شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)