هرج و مرج در بازار آهن کشور

هرج و مرج در بازار آهن کشور

بازار آهن نخستین روز هفته با روند صعودی همراه بود و سه فاکتور مهم به هرج و مرج در بازار داخلی رقم زد که بحران تأمین گاز، روند صعودی نرخ صادراتی فولاد ایران و نوسانات بازار ارز را شامل می‌شود...

آهن پرایس: نخستین روز هفته با رشد چشمگیر و جهش عجیب قیمت روز آهن آلات آغاز شد؛ به این صورت که تقریبا کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن با افزایش قیمت همراه بودند و کم و بیش ثبات قیمت هم مشاهده شد طوری که در برخی از حوزه‌ها حدود 1000 تومان جهش قیمت داشتیم.

بازار ارز نیز پس از ورود به کانال 41 هزار تومان، روز گذشته کمی اصلاح شد و در مرز این کانال قیمتی قرار گرفت؛ به این صورت که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز حدود 40 هزار و 880 تومان مبادله شد.

بررسی روزانه بازار آهن

افزایش هیجانی و جهشی نرخ آهن آلات در روز گذشته که عجیب و غیرمنتظره بود در بازار میلگرد به هزار تومان هم رسید، به این صورت که قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی فروش از 100 الی 1000 تومان افزایش داشت و کف نرخ پیشنهادی حدود 19 هزار و 500 تومان اعلام شد.

اغلب قیمت‌های پیشنهادی نرخ میلگرد روز گذشته بین 19 هزار و 300 الی 20 هزار و 500 تومان گزارش شد و متوسط قیمت این محصول هم 19 هزار و 900 تومان بود.

قیمت روز تیرآهن نیز در بخش شاخه‌فروشی افزایشی بود که با توجه به سایز بین 20 الی 200 هزار تومان افزایش قیمت ثبت شد و ثبات قیمت هم در برخی کارخانه‌ها مشهود بود.

انواع ورق سرد و گرم نیز روند افزایشی داشتند؛ به این صورت که قیمت ورق سیاه در فولاد مبارکه و اکسین نوسان داشت و اغلب کارخانه‌ها افزایش قیمت داشتند؛ افزایش قیمت روز ورق گالوانیزه 700 تومان گزارش شد و ورق رنگی هم حدود 500 تومانی افزایشی بود.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز همسو با سایر محصولات فولادی با افزایش 200 الی 1000 تومانی اعلام بود. انواع لوله‌ها نیز روند افزایشی داشتند و افزایش قیمت لوله‌های داربستی، گازی، مبلی و ... حدود 100 الی 500 تومان اعلام شد.

قیمت روز قوطی آهن علاوه‌بر ثبات در بخشی از مبادی فروش، عمدتا با افزایش 100 الی 500 تومانی همراه بود، به طوری که در برخی کارخانه‌ها قیمت پروفیل از کانال 30 هزار تومانی هم فراتر رفت؛ به عنوان مثال قیمت پروفیل صابری 2 میلیمتر 30 هزار تومان اعلام شد.

علل جهش نرخ روز آهن

آنچه از روند نوسانات قیمت‌ها برمی‌آید اوضاع بازار آهن و فولاد در شرایط غیرعادی و عجیبی به سر می‌برد؛ مجموعه‌ای از عوامل مختلف دست‌به‌دست هم داده و جهش قیمت محصولات فولادی را رقم زده است به طوری که در مدت یک روز نزدیک به هزار تومان در برخی بخش‌ها افزایش داشت و قیمت‌ها تقریبا به سقف دو هفته گذشته بازگشت.

اگر بخواهیم اصلی‌ترین مواردی که در ایجاد شرایط فعلی بازار دخیل است، اشاره کنیم می‌توان «بحران کمبود انرژی»، «نوسانات نرخ دلار» و « سیر صعودی قیمت صادراتی فولاد» را نام برد.

شاید بتوان گفت بحران انرژی به‌طبع پس از گذر از برودت هوا مرتفع می‌شود و می‌توان برای آن زمان مشخصی تعیین کرد اما برای دو فاکتور دیگر نمی‌توان گفت چه زمانی بهبود خواهد یافت و چندان قابل پیش‌بینی نیست؛ به همین جهت درحال حاضر با بازاری به شدت آشفته و بلاتکلیف مواجه هستیم.

از موارد دیگری که در بروز اوضاع فعلی بازار آهن مؤثر است می‌توان به توقف خط تولید کارخانه‌هایی که ستون تعادلی بازار هستند هم اشاره کرد؛ به عنوان مثال بیش از یک ماه است که خط تولید میانه به دلیل خرابی، متوقف شده است و گویا به زودی مشکل آن برطرف می‌شود. همچنین فروش نقدی محصولات خراسان در بورس کالا در دو هفته طوری بود که استقبالی نداشت و شنیده‌ها حاکی است که در واحد نیشابور تولیدی صورت نمی‌گیرد و فروشی هم اگر هست، از محصولات انبار شده است که ظاهرا این شرایط ناشی از کمبود انرژی در این کارخانه است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن در بازار آشفته

در کنار این عوامل نمی‌توان تأثیر بار روانی اخبار مرتبط با مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور را بر بازار آهن و فولاد نادیده گرفت. گفتنی است که روند جهشی نرخ آهن آلات روز گذشته در شرایطی بود که نرخ دلار کمی اصلاح شد و با بازار آهن همگام نبود.

در بخش تقاضا هم رونقی مشاهده نمی‌شود و اگر معامله‌ای هم صورت می‌گیرد به واسطه تعطیلی بانک‌ها و بارش برف سنگین در اغلب نقاط کشور، با چالش و هرج و مرج مواجه است. در واقع می‌توان گفت فعلا روی قیمت‌های جدید معامله‌ای انجام نشده است و باید منتظر معاملات بورس کالا باشیم تا حدود روند بازار مشخص شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (7)

  • امپراطور
    امپراطور 1401/11/02 - 18:08 پاسخ

    مردم ایران برن آلمان همین جوریش میکنند همه نامرد خودشون به خودشون رحم نمیکنند دولت ازین مردم از فضا که نیومده خانواده آدم به حم کلک مزنند

  • امیرحسین
    امیرحسین 1401/11/02 - 09:20 پاسخ

    واقعا قانون جنگل حاکم هست مملکت بی صاحب بهتر از این نمیشه

  • م س
    م س1401/11/01 - 23:34 پاسخ

    لعنت به مسولین نالایق احمق که کشوروبه هین روز درآوردند کشورثروتمندفقیر بااین اوضاع آهن قبمت خونه چندبرابر می شه یک دفعه مردم روبکشید راحت بشید

  • H.gh
    H.gh1401/11/01 - 09:41 پاسخ

    دولت بی عرضه فقط وعده الکی میدهد دریغ از یه ذره کنترل بازار حیف پول این مملکت را بابت حقوق به شما میدن واقعا بابت چی به شما حقوق میدن

  • اسد
    اسد1401/10/30 - 12:38 پاسخ

    کشور نیست که دیونه خونه شده وخر توخر هرکی به هرکیه کشور بی صاحب به این میگن!

  • ناصر
    ناصر 1401/10/29 - 13:40 پاسخ

    مملکت بی صاحب بی در پیکر همینه ک هر دزد حرومخوری از راه میرسه هرکاری دوست داره انجام میده قیمت آهن الات تو این 3 ماه هر کیلو 5 هزارتومان افزایش داشته خاک تواون سرتون کنن با اون بازرسی و نظارتتون ک خودتونم از همونایید و بخاطر همینه ک این شده وضع قیمت مصالح و حالو روز مردم.اگه عرضه اینو ندارین ک کنترل کنید پ اون حقوقی ک میگیرین از گوشت سگ هم حرامتره ک از دولت میگیرین این چ وضعیه درست کردین ؟

    • شایان
      شایان1401/11/02 - 05:38

      5 تومن نه 10 تومن