وضعیت نابسامان بازار فولاد

وضعیت نابسامان بازار فولاد
وضعیت نابسامان بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بر اساس تحقیقات کارشناسان بازار فولاد، نمی‌توان اهمیت عرضه شمش فولاد در بورس‌کالا را نادیده گرفت و البته این اهمیت در شرایطی برجسته‌ تر خواهد شد که شاهد هستیم مدت ‌ها خبری از عرضه گسترده شمش...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بر اساس تحقیقات کارشناسان بازار فولاد، نمی‌توان اهمیت عرضه شمش فولاد در بورس‌کالا را نادیده گرفت و البته این اهمیت در شرایطی برجسته‌ تر خواهد شد که شاهد هستیم مدت ‌ها خبری از عرضه گسترده شمش در بورس‌کالا نبوده است. انتظار بر این است که شمش‌ های عرضه‌ شده در بورس‌کالا نیز با توجه به سختگیری ‌های بورس از ویژگی‌ های کیفی و استاندارد های لازم برخوردار باشد، بنا بر این خرید از بورس‌کالا برای واحد های نوردی برجسته از لحاظ فنی یک مزیت به شمار می‌ رود.
این ویژگی ‌های برجسته موجب شده تا واحد هایی که بخش مهمی از تولیدات خود را به بازارهای صادراتی عرضه می‌کنند، اولویت اول را خرید از بورس‌کالا قلمداد کنند بنابراین می ‌توان انتظار داشت که بخش مهمی از خریداران شمش در بورس، واحد هایی باشند که از این شمش به منظور تولید مصنوعات فولادی با کیفیت برای عرضه در بازارهای صادراتی منطقه‌ای و جهانی بهره می‌برند. اما و اگرهای عرضه شمش در بورس‌کالا می‌تواند به معنی لطمه خوردن بازارهای صادراتی میلگرد و سایر مصنوعات فولادی و آهن‌آلات ساختمانی صادراتی باشد. این ویژگی را باید جدی گرفت، زیرا بازارهایی که در ماه‌ ها و حتی سال‌های گذشته به زحمت به‌دست آمده در برابر یک تهدید داخلی قرار گرفته‌اند.
 در شرایط فعلی که صادرات با سختی‌هایی همراه است ایجاد نگرانی برای واحدهای نوردی با رویکرد صادراتی می‌تواند به زیان این واحدها و حتی اقتصاد کشور تمام شود. از سوی دیگر رقابت برای خرید این نوع شمش هم به نسبت بالاست که در فرآیند عرضه و تقاضا مسائل خاص خود را به همراه خواهد داشت. در کل شرایط فعلی که هم قیمت ‌های بورس‌کالا چهره‌ ای دستوری به خود گرفته و هم بازارهای داخلی و جهانی از جذابیت بالایی برخوردار نیستند باید بیش از حالت عادی به فکر واحد های تولیدی بود آن هم در وضعیتی که در بازارهای مشابه هم چون بازار پتروشیمی ‌ها توجه به فروش اعتباری مدنظر قرار گرفته تا خریدار در بورس‌کالا و مصرف‌ کنندگان این گروه کالایی بتوانند با تسهیلات بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند. در شرایط فعلی شاید ضروری باشد که در برخی تصمیمات تجدید نظر شود آن هم در شرایطی که قطعا مکانیزم بازار بدون در نظر گرفتن قیمت‌ گذاری‌ های دستوری می‌تواند شرایط بهتری را برای همه بخش‌ های فعال در صنعت فولاد به همراه داشته باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)