پیش بینی بازار جهانی فولاد در 2024

پیش بینی بازار جهانی فولاد در 2024

باتوجه به اوضاع اقتصاد چین و رکود ساخت و ساز در این کشور  مصرف و تقاضای فولاد به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری تجربه کرد که به نوسان قیمت آهن آلات در غالب واحدهای زنجیره‌ فولاد منجر شد، بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود روند کاهش تقاضا و مصرف جهانی فولاد در سال آینده نیز تداوم داشته باشد...

آهن پرایس: براساس آمار موجود از بازار جهانی فولاد، کشور چین که بزرگترین مصرف کننده فولاد در جهان است، در سال جاری میلادی حدود 3.3 درصد کاهش تقاضا داشته است بر همین اساس پیش ‌بینی می‌شود در سال 2024 این کاهش تقاضا به میزان 1.7 درصد تداوم داشته باشد.

طبق آمار رسمی منتشر شده تولید فولاد خام چین در سال جاری میلادی حدود 952 میلیون تن گزارش شد که در مقایسه با سال گذشته افزایش 1.5 درصدی داشت. میزان صادرات فولاد این کشور در 2023 هم 83 میلیون تن برآورد شد که بیشترین میزان صادرات این کشور از سال 2016 بود.

صنعت فولاد چین در سال جاری از جانب دارایی‌های بدهکار به شدت تحت فشار بود به همین دلیل تقاضای فولاد ساختمانی این کشور حدود 506 میلیون تن اعلام شد که با کاهش 4.8 درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود.

بر همین مبنا محققان MPI پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2024 مصرف فولاد چین کاهش یافته و احتمالا به 875 میلیون تن برسد، علاوه‌براین پیش بینی می‌شود تقاضای فولاد ساختمانی نیز در سال 2024 با کاهش 4 درصدی همراه باشد.

در همین راستا شیائو بانگ‌گو معاون MPI اظهار کردپرداخت بدهی‌های دولت محلی در سه ماه آخر سال میلادی و انتشار یک تریلیون یوآن بدهی دولت به حمایت از زیرساخت‌ها رد سال 2024 منجر خواهد شد. تقاضا از بخش زیرساخت به جبران کمبود تقاضا از بخش املاک این کشور منتهی خواهد شد.

با این اوصاف می‌توان گفت براساس پیش‌بینی‌های مؤسسه MPI در سال 2024 با در نظر گرفتن افت رشد اقتصادی در خارج از چین، میزان صادرات فولاد در مقایسه با سال 2023 با سیر کاهشی همراه خواهد شد.

بررسی بازار‌های جهانی حاکی است شاخص‌های سهام در آسیا به طور وسیعی افزایشی شدند که علت آن را می‌توان در خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به پایان سال دانست که از آغاز کاهش نرخ بهره از ماه مارس توسط فدرال رزرو ناشی می‌شود.

کاهش نرخ بهره در سال 2024 توسط بانک‌های مرکزی بزرگ که فدرال رزرو در رأس آنها قرار دارد، چشم‌اندازی است که تأثیر مثبتی در بازارها گذاشته است.

تأثیر قیمت نفت بر بازار فولاد

در هفته جاری شاخص نفت برنت روند افزایشی داشت به طوری که روز گذشته به دلیل ترس از ایجاد چالش و اختلال در حمل و نقل در دریای سرخ، شاخص برنت به 80 دلار و 52 سنت رسید و شاخص نفت خام آمریکا هم در هر بشکه 75 دلار و 21 سنت اعلام شد که حدود 35 سنت کاهش داشت.

با افزایش قیمت نفت برنت و افزایش تقاضا برای آن، شاهد افزایش قیمت آهن آلات و برخی فلزات غیرآهنی در یک هفته اخیر بودیم که افزایش نرخ انرژی هم این امر را تشدید کرد اما با کاهش شاخص برنت قیمت کامودیتی‌ها نیز عقب‌نشینی کرد.

با درنظر گرفتن اوضاع اقتصاد چین و رکود ساخت و ساز در این کشور  مصرف و تقاضای فولاد به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری تجربه کرد که به نوسان قیمت آهن آلات در غالب واحدهای زنجیره‌ فولاد به ویژه قیمت میلگرد منجر شد، بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود روند کاهش تقاضا و مصرف جهانی فولاد در سال آینده نیز تداوم داشته باشد.

کاهش قیمت روز میلگرد

همانطور که اشاره شد طبق آمار موجود از بازار جهانی فولاد، روز گذشته قیمت میلگرد در هر تن 3860 یوآن اعلام شد که بیانگر افزایش 3 هزار و 960 یوآنی این محصول در هر تن بود که گویا روند افزایشی در پیش گرفته است.

بر همین مبنا احتمال می‌رود این روند تا پایان سال میلادی ادامه دار باشد زیرا افزایش تقاضا در پایان سال که از انباری‌سازی چینی‌ها نشأت گرفته، انتظارات را برآورده کرده است.

اقتصادی ضعیف چین به کاهش میزان تقاضا در چند ماه اخیر منجر شده که به تبع آن شاهد کاهش قیمت مسکن در این کشور هستیم، طوری که در قیمت فولاد در ماه مه به کمترین میزان خود در سه سال گذشته رسیده است.

در همین راستا دولت چین برای بهبود دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه و نهاده‌ها سقف تولید فولاد را حذف کرد که این امر قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار داد؛ اما با بهبود زیرساخت‌ها در پایان سال اوضاع فولاد نیز کمی بهبود یافت.

بر مبنای معامله روی قرارداد تفاوت (CFD) که اساس بازار معیار این محصول را دنبال می‌کند، قیمت فولاد از ابتدای سالجاری تاکنون در هر تن حدود 63 یوآن کاهشی شده است. بر همین اساس طبق مدل‌های کلان جهانی تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که هر تن فولاد تا پایان سال با نرخ 3 هزار و 984 یوآن به فروش برسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • یوروپ ماشین
    یوروپ ماشین 1403/01/21 - 14:28 پاسخ

    با تشکر از مقاله خوبتون