چالش‌های بازار آهن و فولاد

چالش‌های بازار آهن و فولاد

 معمولا در هر موج صعودی که در بازار ایجاد می‌شود موجی از تقاضای هیجانی نیز راه می‌افتد که با پیشخور شدن تقاضا، هفته‌ها یا شاید ماه‌های آتی بازار دچار سکوت و رکود شدید می‌شود و دوباره با موجی دیگر تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

آهن پرایس: شنیده‌ها حاکی است که با نزدیک شدن به پایان هفته قیمت روز آهن آلات در اغلب حوزه‌ها عمدتا ثابت اعلام شد و در برخی از مبادی فروش اعمال تخفیف بیشتر برای ترغیب خریدار نیز مشاهده شد.

بازار ارز با توقف نرخ دلار در کانال 35 هزار تومانی روز بدون نوسانی داشت و هر دلار در بازار آزاد به قیمت 35 هزار و 350 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

آنچه از آمار بازار آهن برمی‌آید روز گذشته نیز ثبات گسترده‌ای بر بازار حاکم بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار جز در چند کارخانه که کاهش 50 الی 100 تومانی داشت در مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن نیز غالبا ثابت اعلام شدند ولی نوسانات اندکی در برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه اصهفان مشاهده شد، همچنین ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی نیز به همین ترتیب بود به این صورت که علاوه‌بر ثبات قیمت در عمده مبادی فروش، کاهش 50 تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

کارخانه نبشی ناب تبریز و فولاد اشتهارد کاهش 100 الی 300 تومانی را در برخی ضخامت‌های خود اعمال کرد اما سایر کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ به همین ترتیب قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم تغییری نداشت.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز غالبا ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها 10 الی 60 هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز پروفیل هم مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر بود و تنها در برخی ضخامت‌های پروفیل نیکان 100 تومان کاهش داشت. گفتنی است قیمت لوله داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز به همین منوال بود و در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد.

آنچه این روزها در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود رخوت و رکود شدید حاکم بر آن است و می‌بینم بازار دچار ضعف شدید متقاضی مصرف است. تجربه ثابت کرده است که معمولا در هر موج صعودی که در بازار ایجاد می‌شود به دنبال آن موجی از تقاضای هیجانی نیز راه می‌افتد که با پیشخور شدن تقاضا برای هفته‌ها یا شاید ماه‌ها بازار دچار سکوت و رکود شدید می‌شود تا دوباره با موج دیگری از نوسانات افزایشی که به هر دلیلی ممکن است ایجاد شود، تقاضا نیز افزایش بیابد.

براساس گزارش‌ها از بورس کالا امروز حدود 437 هزار و 816 تن تیرآهن، میلگرد، ناودانی و نبشی عرضه می‌شود که از میزان حدود 396 هزار و 582 تن به میلگرد اختصاص دارد. قیمت پایه میلگرد 15 هزار و 75 تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر کاهش 0/6 درصدی نرخ آن به نسبت آخرین عرضه است اما حجم میلگرد در عرضه این هفته افزایش داشته است.

با توجه به آنچه از اوضاع کلی بازار بیان شد، امید ایزدپناه عضو هیأت مدیره شرکت صنایع هفت الماس با اشاره به اوضاع آشفته و بلاتکلیف بازار فولاد کشور به بررسی شماری از این چالش‌ها پرداخت.

وی کمبود انرژی، چالش‌های عرضه محصولات در بورس کالا، بلاتکلیفی موجود در بازار، مشکلات بانکی در زمینه تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها را از جمله موانع تولیدکنندگان ورق دانست و اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه ما از کارخانه فولاد مبارکه و بخشی دیگر از بازار تهیه می‌شود. بخشی از مشکلاتی که در زمینه تولید برای ما ایجاد می‌شود نتیجه تصمیمات یک‌شبه و خلق‌الساعه است. به عنوان نمونه هنگامی که ما به دنبال تقویت بازارهای هدف صادرات بودیم با ابلاغ مصوبه‌ای جدید متوجه می‌شدیم که صادرات ممنوع شده است یا عوارض سنگینی را برای محصولات صادراتی وضع کرده‌اند.

ایزدپناه در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد این تصمیمات ناگهانی و غیرکارشناسانه با هدف تأمین بخش خاصی یا ارگان ویژه‌ای است که منافع و سود و زیان سایر حوزه‌ها و تشکل‌ها را نادیده می‌گیرد و در نهایت به بروز مشکلاتی در زمینه صادرات منجر می‌شود.

وی در زمینه کمبود انرژی برای صنایع تولیدی تشریح کرد: در دو ماه اخیر برق ما اغلب مواقع قطع بود که این امر به کاهش میزان تولیدات منجر شد، در واقع کمبود برق یکی از اساسی‌ترین چالش‌های این صنعت به شمار می‌رود؛ همچنین نبود امکان تأیید سرمایه در گردش واحدها از دیگر مشکلات مربوط به سیستم بانکی است.

عضو هیأت مدیره شرکت صنایع هفت الماس با اشاره به اوضاع رکودی بازار داخلی، بیان کرد: کاهش توان خرید مردم یکی از مشکلات دیگری است که نه تنها در کشور ما که در همه کشورها به دلایل مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا مشهود است.

ایزدپناه افزود: بلاتکلیفی و ابهام در نتیجه مذاکرات هسته‌ای عامل دیگری است که در ایجاد چنین شرایطی نقش دارد. همچنین رکود بازارهای جهانی که یکی از دلایل آن کاهش توان خرید مردم است، تصمیمات بانک مرکزی اروپا و آمریکا نیز به این اوضاع دامن می‌زند. به این صورت که تصمیماتی با هدف مدیریت تورم از طریق افزایش نرخ بهره اتخاذ شده است؛ اما با همه اینها به نظر می‌رسد رکود بازار داخلی ناشی از ترس و ابهام آینده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این بازار اظهار کرد: بخش عمده‌ای از صادرات ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه توسط شرکت ما انجام می‌شود اما پس از دامپینگ فولاد روسیه و افت قیمت‌های جهانی، میزان صادرات ما هم تحت تأثیر قرار گرفت ولی اصلی‌ترین مشکلات ما به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی در داخل کشور است؛ مثلا تعیین عوارض سنگین 8 الی ده درصدی به از دست رفتن بازار هدف خارجی منجر شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار فولاد افزایشی و تقاضا کاهشی

عضو هیأت مدیره شرکت صنایع هفت الماس در پایان به مشکلات مربوط به بورس کالا اشاره کرد و افزود: اگرچه بورس کالا به نفع برخی از بخش‌ها عمل می‌کند اما نفعی برای ما نداشته است؛ به‌دلیل اینکه بورس کالا از ما تضمین 130 درصدی می‌خواهد و ما نمی‌توانیم محصولات خود را عرضه کنیم.

همچنین درحالی عرضه در بورس برای ما به ارائه ضمانتنامه وابسته است که تعدادی از شرکت‌ها ضمانتنامه نمی‌دهند. اجرای چنین تصمیماتی نباید با در نظر گرفتن منافع افرادی خاص باشد، باید شرایط برای همه یکسان بوده و به طور عادلانه قوانین اجرا شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)