کم‌تحرکی بازار آهن در نبود تقاضا

کم‌تحرکی بازار آهن در نبود تقاضا
کم‌تحرکی بازار آهن در نبود تقاضا

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن روز گذشته حاکی از تداوم ثبات قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بود به طوری کلی می‌توان گفت قیمت اکثر مقاطع فولادی تقریبا بدون تغییر اعلام شد اما در این میان قیمت میلگرد و نبشی در کنار ثبات قیمت، میل به کاهش داشتند. بازار ارز نیز کماکان در مسیر...

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن روز گذشته حاکی از تداوم ثبات قیمت روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بود به طوری کلی می‌توان گفت قیمت اکثر مقاطع فولادی تقریبا بدون تغییر اعلام شد اما در این میان قیمت میلگرد و نبشی در کنار ثبات قیمت، میل به کاهش داشتند.

بازار ارز نیز کماکان در مسیر کاهش قیمت قرار دارد و اخیرا به صورت روزانه با نوسان کاهشی روبه‌رو است، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و 230 تومان به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سکون قیمت آهن در آغاز هفته

تحلیل روزانه قیمت آهن

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید تداوم ثبات قیمت‌ها در بازار آهن همچنان ادامه دارد و پارامترهای داخلی و خارجی که تعیین‌کننده نوسانات قیمت آهن است اثربخشی خود را از دست داده‌اند و به طور کلی می‌توان گفت بازار کم‌تحرک است.

به گزارش آهن پرایس قیمت میلگرد در روز گذشته در برخی مبادی فروش ثبات قیمت داشت اما در عمده شرکت‌ها با کاهش 100 الی 300 تومانی عرضه شد. قیمت نبشی و نادانی نیز در کنار ثبات نسبی حاکم در برخی مبادی، کاهش قیمت 100 الی 200 تومانی را در بیشتر شرکت‌ها تجربه کرد.

قیمت تیرآهن نیز مانند اکثر مقاطع فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی کاهش 100 تومانی و در بخش شاخه‌فروشی کاهش 10 هزار تومانی این محصول مشاهده شد. قیمت پروفیل و انواع لوله نیز غالبا بدون تغییر بود و تنها کاهش 100 الی 300 تومانی در چند شرکت مشاهده شد.

اوضاع فعلی حاکم بر کشور هرنوع پیش‌بینی از شرایط بازار را دشوار کرده است از این رو نمی‌توان چشم‌اندازی روشن و مشخص برای بازار آهن متصور شد. اما آنچه از آمار معاملات اهن الات برمی‌آید نشان‌دهنده نوعی رکود در بازار است که از مهمترین علل آن کمبود متقاضی است.

با توجه به اینکه در ایام سرد سال قرار داریم و پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها نیز با رکود نسبی مواجه است و همچنین به دلیل تورم بالا در همه بازارها، کاهش نقدینگی نیز به کاهش تقاضا دامن زده است.

اگرچه نوعی تمایل به کاهش قیمت اهن در بازار مشاهده می‌شود اما نوسانات نرخ ارز مانع از ایجاد چنین نوسانی است، بنابراین اگر شرایط به همین منوال باقی بماند تغییرات قیمتی قابل ملاحظه‌ای نیز در بازار آهن رخ نخواهد داد مگر اینکه اخبار مهمی از مذاکرات وین به گوش برسد، زیرا همانطور که گفتیم تقریبا همه فاکتورهای تعیین قیمت اثربخشی خود را از دست داده‌اند و گویا همه واحدهای فولادی منتظر نتایج مذاکرات هستند.

گزارش‌ها از نشست برجام نیز حاکی از این است که مذاکرات نتایج قابل ملاحظه‌ای نداشته و به گفته نماینده روسیه تنها وقت‌کشی اتفاق افتاده است. به گفته میخائیل اولیانوف صحبت‌هایی که صورت گرفت خیلی عادی بود و مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته جدیدی ندشتند. 

وی افزود اگرچه سخنی که امیدبخش باشد در این نشست گفته نشد اما من مثبت‌اندیش هستم. وی همچنین مبنای مذاکرت جدید را مذاکرات تیرماه دانست و گفت جای تأسف است که مذاکره‌کنندگان ایرانی با مذاکرات پیشین مخالف هستند.

اگرچه اخبار ضدونقیض زیادی دراین زمینه منعکس شده است اما به هر صورت باید منتظر نتایج نهایی نشست‌ها باشیم زیرا همانطور که گفته شد در کوتاه مدت نمی‌توان نتیجه مشخصی برای مذاکرات وین پیش‌بینی کرد و این پروسه طولانی خواهد بود.

لزوم تأمین انرژی صنایع فولادی

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تأمین انرژی صنایع فولادی آن را امری ضروری تلقی کرد و اظهار داشت: براساس بررسی‌ها صنایع فولادی کشور پتانسیل بالایی در زمینه مالی و فنی دارند از این رو باید نهایت استفاده را از این امکانات برد.

وی افزود: محدودیتی که صنایع فولادی در زمینه تأمین انرژی مورد نیاز با آن مواجه شده‌اند این روزها به چالش تبدیل شده است که وزارت نیرو و نمایندگان مجلس را برای جلوگیری از افزایش ضرر و زیان‌ها، به رفع این چالش‌ها واداشته است. با رفع این موانع و افزایش بهره‌وری صنایع در گستره جهانی جایگاه بهتری خواهند یافت.

توانگر بیان کرد: پس از مشورتی که با انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور شد، در نظر داریم از ظرفیت‌های مالی و فنی صنایع فولادی برای بهره‌وری بیشتر از نیروگاه‌ها استفاده کنیم زیرا این امر در نهایت به سود صنایع است و به طور کلی باید از همه ظرفیت‌های اقتصادی کشور برای پشیبرد و رشد بخش‌های مختلف استفاده کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)