اثر روانی اخبار منفی بر بازار آهن

اثر روانی اخبار منفی بر بازار آهن

برخلاف جو سنگین حاکم بر بازار فریزشده، تعدادی از فروشندگان میلگرد به تأثیر از نرخ دلار و اخباری منفی، با درج استیکر فروش با تأیید و بستن فروش در صدد افزایش قیمت‌ها و تغییر روند فعلی بازار بودند، اما چندان عملکرد مثبتی نداشتند، مضاف بر این تقاضا نیز بسیار ضعیف گزارش می‌شود...

آهن پرایس: نخستین روز هفته با ثبات قیمت آهن آلات در اغلب مبادی فروش آغاز شد اما در برخی از حوزه‌ها افزایش محدودی نیز مشاهده شد به طوریکه برخی قیمت‌ها را با تأیید اعلام کردند، شمار زیادی از کارخانه‌ها نیز محصولات خود را بدون تعییر قیمت عرضه کردند.

بازار ارز نیز از ابتدای روز با افزایش همراه بود و تا پایان روز حدود هزار تومان رشد مثبت داشت، به این صورت که قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 41 هزار و 400 تومان به فروش رسید که تحت تأثیر اخبار منفی مانند تحریم‌های جدید آمریکا و احتمال صدور قطعنامه در اسفندماه و چند عامل دیگر بود.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

بازار میلگرد روز شنبه نوسانات متعددی را تجربه کرد به این صورت که در برخی از شرکت‌ها کاهش 50 الی 400 تومانی داشت در شماری از مبادی فروش ثابت بود و در چند کارخانه از جمله میلگرد آناهیتا گیلان و آذرفولاد امین حدود 200 الی 500 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

 به طوری که طبق آمار قیمت میلگرد از کانال 19 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و به کانال 18 هزار تومان وارد شد. قیمت میلگرد استاندارد در عمده مبادی فروش حدود 18 هزار الی 18 هزار و 700 تومان برآورد شد.

قیمت های تیرآهن 18 دی ماه 1401

انواع ورق‌ها نیز با نوسانات بازار همسو شدند، به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی با افزایش 100 تومانی اعلام قیمت شد، قیمت روز ورق آهن فولاد مبارکه و اکسین کاهش 100 الی 500 تومانی داشت؛ در سایر مبادی فروش نیز بدون تغییر قیمت بود.

بازار پروفیل همچنان در مسیر اصلاح قرار داشت به طوری که روز شنبه حدود 100 الی 500 تومان کاهش داشت و در چند کارخانه نیز ثابت بود، به این ترتیب قیمت قوطی آهن 2 میلیمتر بین 26 هزار و 500 الی 27 هزار و 500 تومان اعلام شد؛ قیمت لوله مبلی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها هم حدود 100 الی 500 تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت روز نبشی در عمده مبادی فروش کاهش 100 الی 600 تومانی داشت اما نبشی جاوید بناب بدون تغییر قیمت اعلام شد. قیمت روز تیراهن نیز حدود 20 الی 100 هزار تومان کاهش داشت و در مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود.

همانطور که از روند نوسانات قیمت آهن آلات برمی‌آید روز گذشته بازار آهن روند نسبتا معکوسی با بازار ارز در پیش داشت و اتفاقات اخیر به احتیاط بیشتر فروشندگان و افت چشمگیر تقاضا منجر شد. از آنجایی که احتمال دارد به دنبال واکنش اتحادیه اروپا تحریم جدیدی علیه کشور وضع شود که به‌طبع تبعات سیاسی آن بر بازار ارز اثر روانی خواهد داشت، به عبارتی دیگر احتمالا در هفته جاری نوساناتی در قیمت دلار مشاهده خواهیم کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل مؤثر و کم اثر دربازار آهن

به دنبال تغییر رئیس بانک مرکزی که وعده داده بود نرخ دلار پایین بیاید، اما در یک هفته گذشته قیمت دلار نزدیک به هزار و 500 تومان رشد کرده است. قابل ذکر است قیمت دلار درابتدای سال حدود 26 هزار تومان بود اما در اوایل ماه جاری به مرز 45 هزار تومان رسید.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از کل حجم عرضه شده محصولات فولادی حدود 4/4 در صد معامله شدند که معادل 94 هزار و 715 تن برآورد شد. از این میزان حدود 35 هزار و 900 تن به شمش بلوم اختصاص داشت که 4 هزار تن از آن معامله شد. گفتنی است نرخ میانگین شمش بلوم 18 هزار و 865 تومان اعلام شد که بیانگر افزایش 2/5 درصدی نرخ آن به نسبت نرخ پایه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی