احتمال اصلاح جزئی قیمت آهن

احتمال اصلاح جزئی قیمت آهن

در پی تصمیماتی که در نشست مشترک وزارت صمت و اقتصاد و بورس کالا اتخاذ شده است احتمال می‌رود در کوتاه مدت کاهش جزئی التهابات بازار و اصلاح نسبی قیمت‌ها را مشاهده کنیم اما نمی‌توان گفت قیمت میلگرد مجدد به کانال 22 هزار تومان بازمی‌گردد...

آهن پرایس: نوسانات سینوسی قیمت آهن الات در کلیه زیرمجموعه‌های بازار داخلی روز گذشته نیز مشهود بود به این صورت که اغلب کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند اما در این بین کاهش نرخ مقاطع در تعدادی از کارخانه‌ها همچنان تداوم داشت و شماری نیز کماکان به افزایش قیمت‌ها تمایل داشتند.

بازار ارز نیز پس از مدتی ثبات، در اواسط روز گذشته افزایشی شد، قیمت دلار که مدتی در کانال 51 هزار تومانی در نوسان بود وارد کانال 52 هزار تومانی شد و در پایان روز روی 52 هزار و 450 تومان بسته شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

روز گذشته اگرچه اغلب مبادی فروش به تثبیت نرخ محصولات اقدام کردند اما روند افزایشی همچنان مشهود بود به طوری که برخی بین 50 تا 600 تومان قیمت روز میلگرد آجدار را افزایش دادند اما برخی هم حدود 100 الی 1000 تومان اصلاح قیمت داشتند.

قیمت روز ورق رنگی، ورق روغنی و ورق گالوانیزه تغییر چندانی نداشت اما قیمت ورق آهن نوسانات متعددی داشت به طوری که قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه 500 تا 700 تومان کاهشی بود، برخی کارخانه‌ها ثابت بودند و شماری نیز با افزایش 50 تا 500 تومانی همراه بودند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای نیز نوسانات متعددی را تجربه کرد؛ به طوری که تیرآهن ذوبی، فایکو و کرمانشاه حدود 50 الی 100 هزار تومان کاهشی بودند اما قیمت تیرآهن ماهان و ظفربناب بین 50 تا 150 هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت روز ناودانی اروپایی و ایرانی، قیمت نبشی و سپری هم عمدتا ثابت اعلام شد اما افزایش 200 تا 500 تومانی در برخی کارخانه‌ها مشهود بود. قیمت روز قوطی پروفیل هم تقریبا در کلیه شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت لوله داربستی، صنعتی، مبلی و سایر لوله‌ها هم تغییر نداشتند.

همانطور که از آمار نوسانات بازار آهن برمی‌آید هفته نخست اردیبهشت در آخرین روز کاری هفته و پس از روند افزایشی دوهفته‌ای قیمت آهن آلات، ثباتی نسبی را تجربه کرد که دلیل آن را می‌توان به خروجی نشست مشترک وزارت صمت و اقتصاد و بورس کالا نسبت داد.

با توجه تصمیماتی که در این جلسه اتخاذ شده احتمال می‌رود حجم عرضه‌های اعتباری در هفته‌های بعد کاهش بیابد از همین رو می‌توان استقبال از معاملات اعتباری در عرضه‌های پیشین را به دلیل احتمال لغو آن در عرضه‌های آتی میلگرد و محصولات فولادی دانست. به عقیده برخی اجرای تصمیماتی که در این نشست اتخاذ شده در کوتاه مدت به کاهش جزئی التهابات بازار و اصلاح نسبی قیمت‌ها منجر خواهد شد اما نمی‌توان گفت قیمت میلگرد مجدد به کانال 22 هزار تومان بازمی‌گردد.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالا حاکی است که روز گذشته نیز استقبال خوبی از محصولات عرضه شده به ویژه از محصولات اعتباری صورت گرفت. به عنوان مثال قیمت پایه میلگرد که حدود 22 هزار و 700 تومان تعیین شده بود حدود 11 درصد از عرضه پیشین خود بالاتر بود و حجم آن نیز 45 درصد کاهش یافته بود اما با این حال تقاضای نبستا خوبی برای این محصول در بورس کالا مشاهده شد که علت آن را می‌توان در تفاوت قیمت میلگرد بورسی با میلگرد آزاد جست‌وجو کرد.

زیرا می‌توان اینگونه بیان کرد که قیمت میلگرد بورسی پس از افزوده شدن هزینه‌های کارمزد ارکان بورس و مالیات و ... به 25 هزار تومان می‌رسد اما با اینحال باز هم از قیمت میلگرد آزاد که حدود 26 هزار و 500 تومان اعلام می‌شود، ارزان‌تر است.

دلیل دیگری که می‌توان برای افزایش تقاضا از عرضه‌های اعتباری بورس کالا نبست داد، احتمال افزایش تورم و انتظارات تورمی کشور تا پایان سال است از همین رو برخی بر این عقیده‌اند با توجه به اوضاع کشور و تصمیماتی که یک‌شبه و خلق‌الساعه اتخاذ می‌شود و روند بازار را تغییر می‌دهد، بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال کاهش چشمگیری رخ دهد از همین رو ترجیح می‌دهند در همین سطوح قیمتی خرید خود را انجام دهند.

نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که درحالی شاهد افزایش قیمت محصولات اولیه و محصولات پایین‌دست در بازار داخلی هستیم که قیمت‌های جهانی و نرخ محصولات صادراتی به میزان قابل توجهی ریزش داشته است در نتیجه صادرات محصولات صرفه اقتصادی دارد و تقاضای مصرفی چندانی هم به چشم نمی‌خورد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نوسانات سینوسی بازار آهن

با وجود این احتمال می‌رود اگر اتفاق خاصی نیفتد، سیاست‌ها تغییر نکند و دستورالعمل جدیدی ابلاغ نشود التهاب بازارآهن کمی فروکش کرده و قیمت میلگرد آجدار و سایر محصولات فولادی در هفته آتی کمی اصلاح خواهد شد اما بازگشت به کانال‌های پایین‌تر که در دوهفته گذشته مشاهده می‌شد، کمی بعید به نظر می‌رسد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)