افزایش قیمت آهن تا پایان سال

افزایش قیمت آهن تا پایان سال

کاهش سوخت، تولید آهن اسفنجی را حدود 60 درصد کاهش خواهد داد که این موضوع خود به افزایش 10 الی 20 درصدی نرخ محصولات نهایی منجر می‌شود. پس از بازگشت مصرف گاز به حالت عادی نرخ محصولات نیز کمی اصلاح می‌شود اما عوامل دیگری نیز مانند نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و ... از تداوم افزایش قیمت محصولات فولادی تا پایان سال خبر می‌دهند...

آهن پرایس: گزارش‌های موجود حاکی از تداوم افزایش‌ قیمت آهن آلات در بازار آهن روز گذشته است به طوری که همه‌ زیرمجموعه‌های بازار رشد هیجانی چشمگیری را تجربه کردند اما در مقابل تحرک خاصی در سمت تقاضا مشاهده نشد.

اوضاع بازار ارز نیز همچنان با نوسانات افزایشی چشمگیری همراه شد به طوری که در عرض یک روز حدود هزار تومان قیمت دلار بالا رفت و در مرز 38 هزار تومان قرار گرفت. پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود 37 هزار و 950 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات قیمت آهن آلات

روز گذشته نوسان افزایشی قیمت آهن  کیلویی محسوس بود به طوری که رشد قیمت در بازار میلگرد بین 200 الی 600 تومان گزارش شد بر همین اساس کمترین قیمت به میلگرد نورد کرمان تعلق داشت که 16 هزار و 400 تومان گزارش شد. سایر کارخانه‌ها هم با کف 16 هزار و 600 الی 16 هزار و 900 اعلام شدند و سقف قیمت هم 17 هزار و 800 تومان گزارش شد که به کارخانه میلگرد راد همدان تعلق داشت.

بر همین اساس می‌توان گفت قیمت میلگرد آجدار به طور میانگین 16 هزار و 845 تومان گزارش شد به طوری افزایش قیمت روز میلگرد تقریبا در یک هفته اخیر حدود هزار تومان برآورد شد.

در بخش ناودانی ایرانی و اروپایی و نبشی نیز افزایش قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که کف قیمت این محصول روی 17 هزار و 500 الی 17 هزار و 800 تومان گزارش شد و بالاترین قیمت هم 18 هزار و 200 تومان است که بیانگر افزایش 400 الی 800 تومانی قیمت نبشی و ناودانی است.

روز گذشته نیز قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی همچنان رو به افزایش بود به طوری که قیمت هر شاخه تیرآهن به ویژه در ذوب آهن اصفهان حدود 20 الی 50 هزار تومان اعلام شد. به طور کلی می‌توان گفت در کمتر از یک هفته افزایش 50 الی 300 هزار تومانی در هر شاخه تیرآهن گزارش شده است. در بخش تیرآهن کیلویی نیز نرخ سایزهای پرمصرف بین 21 هزار و 200 الی 22 هزار تومان گزارش شد و تنها سایز 16 در مقایسه با سایر سایزها قیمت معقول‌تری داشت.

قیمت پروفیل آهنی نیز مانند سایر محصولات فولادی نوسانات چشمگیری داشت و در یک هفته اخیر حدود 600 الی 800 تومان افزایش یافته است به طوری که پروفیل آهن ضخامت 2 میلیمتر بین 22 هزار و 500 الی 23 هزار و 500 تومان گزارش شد. همچنین قیمت انواع لوله‌های گازی، مبلی، داربستی و ... نیز با افزایش 100 الی 500 تومانی همراه بود.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات افزایشی چشمگیری تجربه کردند به طوری که قیمت ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه حدود 200 الی 600 تومان افزایش داشت اما ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی غالبا ثابت اعلام شد.

براساس گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته، همانطور که انتظار می‌رفت هیجانات موجود در سمت عرضه به خرید 95 درصدی شمش بلوم انجامید. به این صورت که از 151 هزار و 210 تن شمش عرضه شده، حدود 144 هزار و 790 تن مورد معامله قرار گرفت که رقمی حدود 95/7 درصد از حجم کل عرضه محاسبه شد.

قیمت نهایی شمش بدون احتساب مالیات 14 هزار و 131 تومان فروخته شد که حدود 555 تومان از نرخ پایه بالاتر بود و از قیمت عرضه هفته گذشته هم حدود 525 تومان بالاتر گزارش شد.

افزایش تقاضای شمش بورسی و فروش نزدیک به صد درصدی این محصول از کاهش و قطعی گاز صنایع فولادی حکایت دارد که به کاهش آهن اسفنجی و افزایش قیمت آهن منجر خواهد شد. از همین رو تولیدکنندگان به‌ناچار به خرید مواد اولیه تولیدات خود اقدام کردند.

اثر قطعی گاز بر قیمت آهن

حسن طاهری کارشناس صنعت فولاد یکی از دلایل افزایش قیمت آهن آلات را قطعی گاز دانست و در این زمینه اظهار کرد: مصرف روزانه گاز صنایع فولادی حدود 40 میلیون متر مکعب برآورد شده است که با توجه به کمبود گاز این میزان به یک سوم کاهش یافته و به 15 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی در ادامه بیان کرد: بهتر است این 15 میلیون به واحدهای احیا و ورق که مصرف بالاتری دارند اختصاص یابد و بخش مقاطع طویل که می‌توانند سوخت مایع جایگزین استفاده کنند، برای حفظ تولیداتشان گازوئیل، مازوت ، نفت سیاه و ... به کار ببرند.

طاهری در زمینه استفاده از مازوت گفت: در شرایط فعلی که تولیدکنندگان دچار چالش شده‌اند ناگزیر به استفاده از مازوت هستیم؛ اما این امر دائمی نیست. در چنین شرایطی تولیدکنندگان یا باید تولیدات خود را متوقف کنند یا به آسیبی که از مصرف مازوت به محیط زیست وارد می‌شود، رضایت دهند.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: با توجه به کاهش سوخت، تولید آهن اسفنجی هم کاهش 60 درصدی خواهد داشت که این موضوع خود به افزایش نرخ محصولات نهایی منجر می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چشم‌انداز بازار آهن در روزهای آتی

وی در ادامه به کاهش 40 درصدی تولید آهن اسفنجی اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی شاهد افزایش 10 الی 20 درصدی قیمت محصولات فولادی هستیم. اگرچه ممکن است پس از بهبود اوضاع و بازگشت مصرف گاز به حالت عادی نرخ محصولات نیز کمی اصلاح شود اما نباید سایر عوامل اثرگذار را نیز نادیده گرفت؛ چرا که غیر از قطعی گاز، مؤلفه‌های دیگری همچون نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و ... از تداوم افزایش  نرخ آهن تا پایان سال خبر می‌دهند.

طاهری در پایان به توقف تولید در برخی واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: با محدودیت و قطعی مصرف گاز برخی تولیدکننگان به ناچار کارخانه‌های خود را تعطیل کردند، زیرا با توجه به قیمت 10 هزار تومانی آهن اسفنجی و شمش 13 هزار تومانی، تولید محصول در کارخانه‌های کوچک چندان منطقی و به‌صرفه نیست و چه بسا به زیان تولیدکنندگان نیز منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (5)

  • یا علی
    یا علی1401/10/06 - 14:40 پاسخ

    قیمت مسکن بالا رفت چیدا کنید پرتغال فروش را

  • علی حسینی
    علی حسینی1401/09/25 - 12:59 پاسخ

    واویلا

  • ناشناس
    ناشناس 1401/09/25 - 06:21 پاسخ

    بسلامتی به قول ل اون بنده خدا علی برکت الله

  • سام داراب نیا
    سام داراب نیا1401/09/24 - 08:20 پاسخ

    سلام ضمن تاسف فراوان برای مدیران کشورم۰ تها چاره کار استفاده از مدیر خارجی است که کشور درست شود

  • احمدی
    احمدی1401/09/23 - 14:29 پاسخ

    ایشالله نمبارک