افزایش 6 درصدی مصرف گاز

افزایش 6 درصدی مصرف گاز

 براساس آمار و گزارش‌ها در مقایسه با سال گذشته مصرف گاز 6 درصد افزایش داشته که 71 درصد آن به بخش خانگی اختصاص دارد و مابقی نیز در بخش صنعت استفاده شده است...

آهن پرایس: شیب ملایم افزایش قیمت آهن آلات روز گذشته نیز تداوم داشت اما در عین حال شمار زیادی از مبادی فروش قیمت محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

بازار ارز نیز در کف کانال 36 هزار تومانی نوسانات نامحسوسی داشت به طوری که هر دلار در بازار آزاد روز گذشته با کمی افزایش حدود 36 هزار و 300 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

با نزدیک شدن به پایان هفته همچنان شاهد نوسانات افزایشی در برخی از مبادی فروش از جمله میلگرد آجدار بودیم اما غالب شرکت‌ها در این بازار ثبات قیمت داشتند، افزایش قیمت میلگرد هم در شماری از شرکت‌ها بین 50 الی 150 تومان اعلام شد؛ علاوه‌براین چند کارخانه میلگرد از جمله فایکو، ابرکوه و... حدود 50 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

نوسانات افزایشی برخی سایزهای تیرآهن شاخه‌ای به ویژه در تیر ذوبی همچنان مشهود بود و از 10 الی 100 هزار تومان اعلام شد، چند کارخانه هم بدون تغییر اعلام قیمت کردند. قیمت نبشی و ناودانی هم در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود و نبشی کارخانه نستا افزایش 100 تومانی داشت.

قیمت روز پروفیل آهن نیز در شمار زیادی از کارخانه‌ها ثابت بود ولی چند شرکت نوسانات افزایشی و کاهشی نیز داشتند. قیمت لوله گازی، داربستی، مبلی و ... همچنان ثابت بود و کلیه کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی کماکان ثابت اعلام شد؛ ورق سیاه نیز به همین منوال بود و در اکثر شرکت‌ها ثابت بود اما ورق سیاه فولاد مبارکه همچنان در برخی سایزها افزایش 50 تومانی داشت اما برخی ضخامت‌ها هم 50 الی 200 تومان کاهش داشتند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که روز گذشته در مجموع حدود 114 هزار و 777 تن محصول فولادی روی تابلو معاملات قرار گرفت. از این میزان حدود 92 هزار و 182 تن به میلگرد اختصاص داشت که 78 هزار و 642 تن تقاضا برای آن ثبت شد. نرخ میانگین میلگرد این محصول روز گذشته 14 هزار و 528 تومان برآورد شد.

اخباری که شنیده می‌شود از کمبود گاز در این بازه زمانی و چالش‌های پیشرو حکایت دارد. به طوری که محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در این زمینه اظهار کرد: روزانه 830 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده به شبکه سراسری گاز تحویل داه می‌شود و طی چند روز آتی هم قرار است 10 الی 20 میلیون متر مکعب در وضعیت تولید قرار می‌گیرد.

وی از افزایش 6 درصدی مصرف گاز در شش ماه نخست سال خبر داد و افزود: در مقایسه با سال گذشته مصرف گاز 6 درصد افزایش داشته که 71 درصد آن به بخش خانگی اختصاص دارد و مابقی نیز در بخش صنعت استفاده شده است.

به اظهار جولایی، زمستان سال گذشته مصرف گاز در ادارات 600 میلیون مترمکعب بوده است اما پس از ابلاغ بخشنامه پایش ادارات و اجرای این بخشنامه ده درصد از میزان مصرف در این بخش‌ها کاسته شد.

وی افزود: براساس این ابلاغیه بخش‌های پرمصرف مشمول جریمه شدند؛ یکی از این بخش‌ها اداره وزارت نفت در تهران بود که به دلیل به‌توجهی به اخطارها، گاز آنها قطع شد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز از تعیین تعرفه‌های جدید قبوض گاز خبر داد و گفت: سه پله اول که مختص مصرف متعارف است تغییر خاصی لحاظ نخواهد شد، پلکان چهارم تا دهم به مشترکان پرمصرف اختصاص دارد، پلکان یازدهم و دوازدهم هم مختص مشرکین بسیار پرمصرف است و مبلغی براساس قیمت صادراتی بین 5 الی 6 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انجماد تقاضا در بازار افزایشی

وی در ادامه بیان کرد: حدود 64 درصد از مشترکین در 3 پلکان اول قرار دارند که 35 درصد مصرف مختص آنهاست اما 35 درصد از مشترکین 60 درصد مصرف دارند و نزدیک به 2 درصد هم حدود 5/5 درصد مصرف دارند که جزو پرمصرف‌ها به شمار می‌روند.

رحمانی همچنین بیان کرد: در 4 ماه زمستان سال گذشته حدود 2 میلیارد مکعب گاز توسط پرمصرف‌ها استفاده شد که براساس قانون مشمول جریمه هستند؛ سه پلکان متعارف هم بدون تغییر تعرفه خواهند بود.

وی در پایان افزود: مصوبه مذکور از 16 آذرماه به مرحله اجرا رسیده است و مشترکینی که مصرف گازشان در حد متعارف است، رایگان خواهد بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)