بازار آهن در آرامش نسبی

بازار آهن در آرامش نسبی

بازار آهن و فولاد داخلی در نخستین روز هفته با آرامش نسبی آغاز به کار کرد و عمده قیمت‌ها روی مدار ثبات قرار داشتند اما با افزایش 3 درصدی نرخ آهن اسفنجی بورس دیروز، بازار میلگرد در بخشی از شرکت‌ها افزایش جزئی تجربه کرد...

آهن پرایس: بازار آهن در نخستین روز هفته در اغلب زیرمجموعه‌ها ثابت بود اگرچه کاهش قیمت آهن آلات همچنان ادامه داشت اما از شدت آن کاسته شده بود و حتی در چند کارخانه نوسان افزایشی هم مشاهده شد.

قیمت دلار نیز که تا کانال 52 هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود روز گذشته در نزدیکی همان کانال قیمتی نوسانات جزئی تجربه کرد و تا پایان روز هم ثابت ماند به طوری که در بازار آزاد هر دلار روی 52 هزار و 300 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن

گزارش‌ها از بازار میلگرد حاکی از کاهش 100 تا 1000 تومانی قیمت میلگرد آجدار در تعدادی از کارخانه‌ها بود اگرچه غالب شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند و کف قیمت میلگرد در همان کانال 25 هزار تومانی قرار داشت. در برخی از شرکت‌ها هم 100 تا 500 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

قیمت پروفیل آهن در اکثر کارخانه‌ها کاهش 300 تا 600 تومانی داشت برخی از شرکت‌ها هم تغییر قیمت نداشتند. قیمت هر کیلو پروفیل 2 میلیمتر مبارکه حدود 37 هزار تومان برآورد شد که نسبت به نرخ پایان هفته گذشته تغییر چندانی نداشت.

قیمت لوله صنعتی، داربستی، مانیسمان و سایر لوله‌ها نیز در اکثر شرکت‌ها بین 300 تا 600 تومان کاهش داشت. قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم در بسیاری از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش 300 تا 800 تومانی هم مشهود بود.

قیمت ورق سیاه نیز در شماری از بنگاه‌ها کاهش 100 تا 600 تومانی داشت، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در بخشی از بازار کاهش 300 تا 1000 تومانی داشتند و در نیمی از بازار هم با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای در برخی سایزها کاهش 50 هزار تومانی داشت و در برخی بنگاه‌ها ثابت اعلام شد، اما تعدادی از شرکت‌ها هم با افزایش 50 تا 100 هزار تومانی محصولات خود را عرضه کردند.

به طور کلی می‌توان گفت روز گذشته بازار آهن داخلی روند نسبتا آرامی داشت، دامنه کاهش قیمت‌ها محدودتر شده بود و خریدوفروش آهن نیز همچنان ضعیف گزارش می‌شد.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از 150 هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده کل عرضه‌ها معامله شد و با 350 تومان افزایش، نرخ میانگین این محصول 12 هزار و 693 تومان برآورد شد؛ درحالی که نرخ میانگین عرضه پیشین 12 هزار و345 تومان اعلام شد.

به نظر می‌رسد با توجه افزایش سقف قیمت آهن اسفنجی تا 12 هزار و 970 تومان، احتمالا این روند در کوتاه مدت به رشد یک تا دو درصدی کف نرخ میلگرد منجر شود.

امروز نیز گویا تنها یک محصول در بورس عرضه می‌شود که شامل آهن اسفنجی بریکت است.حجم این محصول 34 هزار تن با قیمت 13 هزار و 581 تومان است که گویا نرخ پایه آن افزایش 2/8 درصدی دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: موانع تعادل بازار آهن و فولاد

گفتنی است چنانچه قیمت میلگرد آجدار کمی افزایش پیدا کند ممکن است مجددا با مقاومت تقاضا مواجه شویم درحالی که به عقیده برخی کارشناسان وضعیت فعلی بازار داخلی با توجه به قیمت‌هایی که اعلام می‌شود و همچنین با در نظر گرفتن پارامترهای اساسی و اقتصادی کشور، زمان بدی برای خرید به نظر نمی‌رسد اگرچه توصیه می‌شود دور از تصمیمات هیجانی و در آرامش با آگاهی کامل اقدام به تهیه محصول موردنیاز خود کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)