بازار آهن در تقلا برای عبور از رکود

بازار آهن در تقلا برای عبور از رکود

در حالی که برخی از فعالان بازار با استناد به افزایش حجم معاملات در بورس کالا، از نشانه‌هایی از رونق سخن می‌گویند، اما واقعیت امر چیز دیگری است. تقاضای ضعیف در بازار، مانع از افزایش قیمت‌ها شده و بسیاری از کارخانه‌ها مجبور به کاهش قیمت محصولات خود شده‌اند...

آهن پرایس: بازار آهن و فولاد دیروز در اکثر محصولات با ثبات قیمت همراه بود با این حال، برخی از کارخانه‌ها در میلگرد، تیرآهن، ورق سیاه و پروفیل کاهش قیمت اعمال کردند. این در حالی است که دیروز کمی قیمت دلار افزایش یافت و در کانال 58 هزار تومان قرار گرفت.

قیمت میلگرد آجدار در بازار حول 24300 تا 25200 تومان در نوسان است؛ همانطور که قبلاً نیز گفته شده بود، تغییرات قیمتی در این بازار چندان محسوس نیست. مشکل اصلی بازار میلگرد، ضعف تقاضا است. تقاضا در این بازار بسیار ضعیف است و همین امر باعث شده تا قیمت‌ها در سطح ثابتی باقی بمانند؛ اما در برخی مبادی فروش بین 100 تا 300 تومان هم کاهش قیمت مشاهده شد.

با تکمیل تقریبی جدول رده بندی قیمت‌های میلگرد، قیمت میلگرد آجدار استاندارد در محدوده 24500 تا 26500 تومان قرار دارد. متوسط نرخ تقریبی این بازار حدود 25410 تومان به اضافه است.

گفتنی است قیمت میلگرد در 20 روز گذشته به طور متوسط و تقریبی با کاهش 810 تومانی مواجه شده است. گپ قیمت میلگرد بورسی با بازار 2000 تومان بود که به 1500 تومان کاهش یافت. این گپ قیمت بسته به بود و نبود کالا، خالی یا غیرخالی بودن بار و مدت بارگیری متفاوت است.

به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور 24500 تا 25300 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد جهان و ابرکوه 24300 تا 24700 تومان گزارش شد. تفاوت قیمت میلگرد مبادی مختلف 300 تا 400 تومان است.

اکثر کارخانه‌های تیرآهن نیز دیروز قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشتند اما کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد در برخی سایزها کاهش قیمت 10 تا 100 هزار تومانی را اعمال کردند.

غالب کارخانه‌ها قیمت روز پروفیل ساختمانی، پروفیل مبلی، پروفیل صنعتی و سایر پروفیل‌ها را ثابت نگه داشتند با این حال، برخی از کارخانه‌ها نیز در محصولات خود کاهش قیمت 200 تومانی را اعمال کردند؛ قیمت لوله گازی، قیمت لوله مبلی، لوله اسپیرال و... در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده ثابت بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز کماکان در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

خریداران باید به شدت در مورد کانال فروشنده دقت داشته باشند و قیمت پایین را ملاک عمل قرار ندهند. زیر فروشی در بازار میلگرد و تیر ذوبی شدت گرفته است و قیمت شاخه با ظرفیت همخوانی ندارد.

رشدی مقطعی یا رونقی پایدار؟

در حالی که حجم معاملات در زنجیره آهن و فولاد در بورس کالای ایران طی هفته نخست خرداد افزایش یافته، برخی کارشناسان این موضوع را نشانه‌ای از رونق واقعی این بازار نمی‌دانند. رکود حاکم بر صنعت ساختمان و فروکش شدن انتظارات تورمی به دلیل تلاش‌های دولت برای مهار نرخ ارز، مانع از رونق این بازار در میان‌مدت خواهد شد.

در چنین شرایطی، تسهیل صادرات تنها راهکار عبور از بحران رکود خواهد بود. با این حال، بانک مرکزی با اعمال محدودیت‌های جدید، روز به روز شرایط را برای صادرکنندگان دشوارتر می‌کند و استمرار تولید صنعتی را با چالش جدی مواجه می‌کند

رشد معاملات، رونق واقعی نیست

هفته جاری شاهد عرضه 240 هزار تن آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران بودیم که این رقم، بیشترین میزان عرضه این محصول در سال جاری محسوب می‌شود. از این حجم، 35 هزار و 400 تن در بازار مچینگ و مابقی در بازار اولیه به فروش رسید.

برخلاف هفته‌های گذشته، معاملات آهن اسفنجی در اولین هفته خرداد از رونق نسبی برخوردار شد. 177 هزار تن از این محصول در این بازار مورد معامله قرار گرفت که بالاترین حجم فروش آهن اسفنجی از ابتدای سال 1403 در بورس کالا به شمار می‌رود.

با وجود افزایش تقاضا، کاهش قیمت‌های پایه باعث شد تا آهن اسفنجی در این هفته با کمترین قیمت خود در سال جاری به فروش برسد. در روز ششم خرداد، بیشترین حجم آهن اسفنجی از ابتدای سال در کف قیمت معامله شد. میانگین نرخ فروش آهن اسفنجی در این هفته 12 هزار و 363 تومان بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عقب نشینی از افزایش قیمت ها

در حالی که آمار معاملات نشان‌دهنده بهبود فروش‌ها و کاهش رکود در بازار آهن اسفنجی است، برخی فعالان بازار این رشد را مقطعی و جبران بخشی از کاهش خریدها در هفته‌های قبل می‌دانند.

آنها با اشاره به انباشت محصول در بازار محصولات نهایی فولادی و همچنین محدودیت‌های صادراتی، معتقدند که نمی‌توان به رونق پایدار در این بخش امیدوار بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)