بازار آهن روی خط اصلاح قیمت

بازار آهن روی خط اصلاح قیمت

معاملات شمش روی نرخ پایه و کاهش کیلویی 5 هزار تومان ورق کلاف گرم کاهش قیمت اهن آلات به ویژه قوطی پروفیل را به دنبال خواهد داشت که امیدواریم نوردی‌های این اصلاح قیمت‌ها را در محصولات خود لحاظ کنند...

آهن پرایس: روز گذشته بازار آهن و فولاد نوسانات متعددی داشت به این صورت که قیمت آهن آلات در اغلب مبادی فروش رو به افزایش بود و شماری دیگر تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت دلار نیز که در ایام تعطیلات مجددا افزایش یافته بود روز گذشته تا کانال 50 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در پایان روز هم روی کانال 51 هزار و 150 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

اگرچه هنوز هم معاملات بازار تا حدودی غیرشفاف است اما در پی اعلام قیمت روز میلگرد، اکثر کارخانه‌ها با افزایش 100 الی 500 تومانی همراه بودند و تعدادی از مبادی نیز کاهش و ثبات قیمت داشتند، به طوری که کف نرخ پیشنهادی میلگرد آجدار دیروز حدود 24 تا 25 هزار تومان گزارش شد.

انواع ورق سرد و گرم نیز به همین ترتیب بود به طوری که قیمت ورق سیاه در چند کارخانه ثابت بود ولی قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان افزایش داشت. قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در غالب مبادی فروش اعلام نشد.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شد ولی چند کارخانه هم بین 70 الی 100 هزار تومان اصلاح قیمت داشتند. قیمت روز قوطی پروفیل در شماری از کارخانه‌ها اعلام نشد اما با این حال پروفیل نیکان حدود 500 الی 700 تومان افزایشی بود و پروفیل صدرا هم کاهش قیمت داشت. انواع لوله‌های داربستی، صنعتی، مبلی و ... نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز نبشی، سپری، قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شدند اما تعدادی از کارخانه‌ها کاهش 300 الی 500 تومانی را در برخی از ضخامت‌ها اعمال کردند.

گزارش‌ها از معاملات بورس کالای روز گذشته حاکی است که دیروز حدود 81 درصد از محصولات عرضه شده به فروش رسیدند. به این صورت که حدود 100 هزار و 330 تن شمش بلوم با قیمت 18 هزار و 869 تومان معامله شد که نرخ پایه آن حدود 2/1 درصد افزایش داشت.

امروز نیز حدود 121 هزار و 270 تن محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که 3 هزار تن آن به شمش بلوم اختصاص دارد و قیمت آن نیز 19 هزار و 993 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین حدود 96 هزار و 361 تن میلگرد عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 21 هزار و 318 تومان تعیین شده است.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نرخ‌های پایه امروز حدود یک درصد افزایش داشته، استقبال چندانی از عرضه‌ها صورت نگیرد اما اگر بیش از 50 درصد محصولات معامله شوند، ممکن است هفته آتی نیز با همین قیمت‌ها مواجه باشیم.

چنانچه محصولات عرضه شده زیر 50 درصد به فروش برسد، با توجه به استقبال ضعیف از شمش دیروز، باید در هفته آینده منتظر اعمال دامنه منفی باشیم. در این صورت ممکن است قیمت میلگرد نیز کمی کاهش بیاید و تا کانال 23 هزار تومانی نیز برسد.

نکته قابل توجهی که در بازار آهن داخلی مشاهده می‌شود این است که در شرایطی که نرخ دلار رو به افزایش است بازار تیرآهن عموما پیشگام نوسانات افزایشی قیمت آهن کیلویی است اما هنگامی که قیمت دلار رو به کاهش است، بازار تیرآهن از بازار میلگرد پیروی می‌کند؛ به این صورت که وقتی بازار میلگرد رو به کاهش است بازار تیرآهن با تأخیر و مقاومت وارد فاز اصلاح می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عرضه فولاد با دلار نیمایی

درباره روند بازار طی روزها و هفته‌های آتی باید گفت همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم عملا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از اوضاع بازار داشت اما با توجه به عواملی که درحال حاضر در بازار مشاهده می‌شود ممکن است تا حدودی قیمت‌ها کاهشی شود. در واقع اصلاح نسبی قیمت اهن تحت تأثیر سه پارامتر بنیادین است که شامل نرخ صادراتی فولاد، قیمت دلار و معاملات بورس کالا در حوزه ورق و شمش است. با این حال انتظار می‌رود نوردی‌ها اصلاح قیمت‌ها را در محصولات خود اعمال کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 6 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (8)

  • سعید
    سعید 1402/01/24 - 13:25 پاسخ

    اصلاح قیمت چقدر ؟ شاخه آهن ۱۴ چقدر میاد پایین .

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1402/01/29 - 12:47

      با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، تورم و قیمت بالای دلار و یکسری عوامل دیگه، ممکنه کاهش چشمگیری رخ نده اما باز هم نمیشه نظر قعطی داد.

  • شیوا
    شیوا1402/01/23 - 13:56 پاسخ

    افزایش قیمت آهن بیچارمون کرد هیچ کس نمیتونه صاحب خونه بشه یا خونه درست کنه، اصلا این همه افزایش قیمت تا کجا ؟؟ سیرشدنی وجود داره؟؟ یا باید هنوزم تحمل کنیم تحریمتون رو ؟ ، تحمل کنیم عدم ارتباطتتون رو با دنیا؟ تحمل کنیم افزایش ها رو

  • ناصر
    ناصر 1402/01/20 - 22:41 پاسخ

    این چ وضع بازار قیمت میلگرد و اهن الات هر شاخه میلگرد شده 500 هزار تومان چرا کسی پاسخگو نیست دلیل این همه بی تفاوتی و بی نظارتی چیع ک تو یک سال قیمت هر شاخه میلگر د دو برابر بشه چجوری میشه خونه ساخت با این اوضاع؟

  • حمید
    حمید 1402/01/20 - 05:37 پاسخ

    قیمت مسکن بسته به دو آیتم اصلی می‌باشد . سیمان . میلگرد . تا این دو قلم در بازار بنرخ معقول نرسد مشکل مسکن حل نمیشود .

  • حامد
    حامد1402/01/19 - 02:54 پاسخ

    خدامیداندمسئولان کشورکجاسیرمیکنند، وقتی دلارصعودی بودروزی ده بارقیمت مصالح را افزایش میدادندولی حالاکه قیمت دلار کاهش پیدا کرده چراقیمت مصالح کاهشی نیست

  • عباس سعیدی
    عباس سعیدی 1402/01/18 - 11:40 پاسخ

    سلام علیکم شما فقط مقدار افزایش و یا کاهش قیمت را میگویید ولی مقدار قیمت نهایی را پس از افزایش و یا کاهش را اعلام نمی کنید

  • جعفر
    جعفر1402/01/17 - 15:03 پاسخ

    قیمت آهن و میلگرد به محض افزایش اندک دلار با سرعت نور میره بالا و زمانی مه دلار میاد پایین با سرعت حلزون میاد پایین با این نرخ قیمت آهن آرزوی خامه دار شدن محال است.