بازار نابسامان اجاره بها

بازار نابسامان اجاره بها
بازار نابسامان اجاره بها

آهن پرایس: بالغ بر10 است که بازار مسکن روز به روز روند صعودی دارد و برخی سالها نیز دیگر از شیب صعودی فراتر رفته و به حباب قیمتی رسیده از آنجایی که افزایش نرخ اجاره بها پس از افزایش قیمت خرید و فروش...

آهن پرایس: بالغ بر10 است که بازار مسکن روز به روز روند صعودی دارد و برخی سالها نیز دیگر از شیب صعودی فراتر رفته و به حباب قیمتی رسیده از آنجایی که افزایش نرخ اجاره بها پس از افزایش قیمت خرید و فروش مسکن اتفاق می افتد حتی در زمانی که قیمت فروش مسکن به ثبات نسبی می رسد آنگاه همچنان رشد قیمتی اجاره بها ادامه دارد و در سالهای اخیر که تعداد مستاجران بیشتر شده است افزایش نرخ اجاره بها تعداد بیشتری از خانوارها را تحت فشار اقتصادی قرار خواهد داد.

بر اساس داده های رسمی منتشر شده مشخص است که میزان تورم در شهر تهران در سال 97 پس از جهش های ریز و درشت در بهار سال گذشته افت داشته و این عدد در سال زمستان 1400 به عدد 33 درصدی رسیده است در پی این گزارش نیز تورم ماهانه و نقطه ای به ترتیب 0.6 درصد و 19.8 درصد اعلام شد. 

با وجودی که عنوان میشود در سال گذشته تورم کاهش داشته است و به عبارتی می توانیم منتظر  به تعادل رسیدن بازار مسکن باشیم اما متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران بالغ بر متری 35 میلیون تومان است البته این بازار متلاطم صرفا معطوف به پایتخت نیست و در شهرهای دیگر نیز مشاهده می شود. 

بنابر گزارش های منتشره مرکز آمار متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در نیمه نخست سال 91 حدود 931 هزار تومان بود که در سال 99 از 9 میلیون تومان عبور کرد این تفاوت به معنی افزایش قیمت 921 درصدی مسکن طی 9 سال است. 

در همین راستا با افزایش قیمت مسکن ، مبلغ اجاره بها نیز بخ ازای هر مترمربع نیز افزایشی شد به گونه ای که طی این 9 سال از مبلغ 4 هزار تومان به مبلغ 2108 تومان رسید این به معنی جهشی بالغ بر 5150 درصدی می باشد. در سال 99 بالاترین نرخ اجاره به استان های تهران و ایلام با متوسط نرخ 50 و 49 هزار تومان بابت هر مترمربع متعلق بود.

پیش فروش مسکن 

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیات مدیره هیچ یک از تعاونی های مسکن حق پیش فروش هیچ ملکی را خارج از چهارچوب قانون ندارند.از آنجایی که اخیرا آگهی های خرید و فروش مسکن در شبکه های اجتماعی بیشتر به چشم میخورد نیاز به بررسی است که کدام یک از این آگهی ها قابل اعتماد است. 

بنابر اظهارات حسین زهی : نیاز به بررسی دقیق از سوی ارگان های دولتی برای پیش خرید مسکن در منطقه 22 است و لازم به یادآوری است که هیات مدیره تعاونی های مسکن حق پیش فروش هیچ ملکی را خارج چهارچوب قانونی ندارند. 

البته بعضا مشاهده می گردد که تعاونی های معتبر دولتی اقدام به پیش فروش مسکن می نمایند که این اقدامات قانونی است. شایان ذکر است که مجلس نیز پیش خرید ملک را ممنوع کرده است و پیش خرید املاک فقط در صورتی مجاز است که با فرایند قانونی قدرالسهم زمین مادر به نام فرد زده شود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رؤیای کاهش قیمت مسکن در ۱۴۰۱

اگر تخلفی از سوی مشاوران املاک صورت پذیرد و پس از این پیگیری این جریان به دفتر اسناد رسمی برسد مشکل بزرگی رخ خواهد داد و نیاز ضروری است که مجلس حتما به این قضیه رسیدگی کند. مصطفی قلی خسروی اظهار داشت که همه تعاونی هایی که در منطقه 22  اقدام به پیش فروش آپارتمان می نمایند خلاف قانون است. 

و همچنان تبلیغات پیش فروش این واحدهای مسکونی در شبکه های اجتماعی و یا سایت دیوار مشاهده می شود. این واحدهای مسکونی با شرایطی تبلیغات می کنند که متقاضی را برای پیش خرید وسوسه ی کند در هر صورت پیگیری و نظارت این تخلفات بر عهده قوه قضاییه است و اتحادیه املاک وظیفه ای در جهت پیگیری آگهی های دروغین ندارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)