بازبینی مهندسی طرح مسکن ملی

بازبینی مهندسی طرح مسکن ملی
بازبینی مهندسی طرح مسکن ملی

آهن پرایس: براساس گزارشات و گمانه زنی ها گویا طرح ملی مسکن از استانداردهای بایدی خود در حال انحراف است و شاید آنچنان که باید نتواند اهداف اصلی طرح را برآورده سازد. طرح اولیه مسکن مهر که اولین طرح مسکن پس از انقلاب اسلامی بوده است ایراداتی داشت که از این میان مهمترین...

آهن پرایس: براساس گزارشات و گمانه زنی ها گویا طرح ملی مسکن از استانداردهای بایدی خود در حال انحراف است و شاید آنچنان که باید نتواند اهداف اصلی طرح را برآورده سازد. 

طرح اولیه مسکن مهر که اولین طرح مسکن پس از انقلاب اسلامی بوده است ایراداتی داشت که از این میان مهمترین بخش این طرح بلند مرتبه سازی آن بود. حال در بخش طرح ملی مسکن اظهارات جدید رستم قاسمی درباره ویلایی سازی در ایران به دلیل داشتن تعداد زمین های زیاد منجر به افزایش امیدواری در مورد عدم تکرار اشتباهات مسکن مهر شد، اما از سوی دیگر سید محمد مرتضوی یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان درباره ساخت واحدهای با متراژ  پایین خبر داد.
 
در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وام مسکن خودمالکی

به گزارش آهن پرایس شاید همین طرح واحدهای کوچک و متراژ پایین بسیار طرح مناسبی باشد و بدینوسیله دهک کم درآمد جامعه نیز بتوانند در خرید واحدهای 50 متری سهیم باشند. 

مرتضوی افزود: در طی برگزاری جلسه ای فی مابین انبوه سازان و وزیر مسکن، پیشنهاداتی از سوی انبوه سازان در زمینه ساخت واحدهای 50 الی 80 متری ارائه شده است. بدین ترتیب این واحدها متناسب با وضعیت استان ها، شهرها ، موقعیت اقتصادی و دهک های مختلف جامعه در نظر گرفته شده است که هدف اصلی از این تصمیم این است که فاصله زیادی که بین خریدار و فروشنده به واسطه جو نامناسب اقتصادی ایجاد شده است را به حداقل برسانیم. 

البته فراموش نکنیم هرچند که در حال حاضر قیمت مصالح از جمله میلگرد، تیرآهن و بتن و گچ و سیمان ... نیز بالاست اما مشکل اصلی در تهیه مسکن قیمت بالای زمین است و شاید نیازی چندانی هم به حضور انبوه سازان نیست و بیشتر احتیاج داریم که دولت زمین را در اختیار مردم قرار دهد چرا که چنانچه دولت زمین را در اختیار مردم قرار دهد حتی اگر تسهیلات وام نیز نباشد مردم نهایتا خود می توانند اقدام به ساخت و ساز کنند و خانه های ویلایی حیاط دار بسازند که این کار در 90 درصد شهرها با شهرک سازی یا زمین های پیرامون شهرک ها امکان پذیر است.

چنانچه زمین ها را در متراژهای 300 الی 1000 متری قطعه بندی کنند آنگاه می توانیم به سوی ساخت خانه های ویلایی گام برداریم. آیا این خانه ها برای قشر جوان و دهک کم در آمد جامعه نیست؟ قشر جوان با فرزندان کوچک بیشتر به خانه های ویلایی و حیاط دار نیازمندند و هدف اصلی طرح مسکن ملی بهتر بود تامین رفاه و رضایتمندی مردم باشد. 

یک نکته بسیار مهم که در شهرسازی ایران نادیده گرفته شده هویت بیرونی شهر است و متاسفانه سازندگان هر گونه که مایلند اقدام به ساخت می نمایند و بعضا مشاهده شده آپارتمانهایی که چشم انداز زیبایی کوهستان را گرفته اند در حالیکه زیبایی شهر و رعایت جنبه های شهرسازی هویت شهر است. 

شاید در این زمان بهترین عملکرد این باشد که مجلس و دولت، رئیس جمهور به این امر وارد شوند و مانع از عملکردهای غیرمهندسی شوند لازم به ذکر است در زمانیکه در مسکن مهر ده ها هزار واحد 120 متری و چندین هزار مسکن ویلایی ساخته شد هم اکنون کاملا غیر منطقی است که طرحی با ایراداتی بیش از پیش وارد میدان شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)