بحران در بازار فولاد ایران

بحران در بازار فولاد ایران

از جمله راهکارهای که ممکن است به کاهش فشار بازار فولاد ایران  منجر شود رونق‌بخشی به ساخت‌وسازها است؛ اما با توجه به شرایط فعلی جامعه که نرخ تمام شده واحدها رقم بسیار بالایی برآورد می‌شود این راه‌حل فعلا  عملی است. رونق و بهبود صادرات و حذف قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی  نیز از جمله این راهکارها به شمار می‌رود...

آهن پرایس: گزارش‌ها حاکی است که روز گذشته بازار آهن و فولاد در غالب زیرمجموعه‌های بازار با ثبات همراه بود و در برخی مبادی فروش نیز کاهش قیمت‌های جسته و گریخته اعمال شد، به‌طوری که بازار در آرامش بود و معاملات محصولات نهایی در بازار داخلی به شدت ضعیف گزارش شد.

روز گذشته بازار ارز هم نوسانات چندانی نداشت و قیمت دلار عمدتا ثابت اعلام شد، به طوری که هر دلار در بازار آزاد در پایان روز گذشته حدود 35 هزار و 340 تومان به فروش رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت روز میلگرد آجدار در اکثریت مبادی فروش تغییر قیمت نداشت اما نوسانات جزئی نیز مشهود بود به طوری که برخی کارخانه‌ها 100 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

در ابتدای آبان ماه که بازار روند ثابتی داشت قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان حدود 16 هزار و 200 تومان اعلام شد اما پس از اوج‌گیری قیمت دلار در مدت یک هفته، قیمت آهن آلات نیز افزایشی شد و هر کیلوگرم میلگرد 14 ذوبی در اواسط آبان به 16 هزار و 700 تومان افزایش یافت. اما پس از کنترل نرخ دلار و اصلاح نسبی آن، بازار آهن نیز تاحدودی آرام گرفت و شاهد اصلاح قیمت محصولات فولادی در هفته پایانی آبان ماه بودیم به این صورت که قیمت میلگرد به 16 هزار و 100 تومان رسید.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز همچنان در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شدند اما کاهش 300 تومانی در نبشی شکفته مشهود بود. نبشی ضخامت 3 کارخانه ناب تبریز نیز در یک ماه گذشته نوسانات متغیری داشت به این صورت که در ابتدای ماه حدود 17 هزار و 150 تومان اعلام قیمت شد اما در اواسط آبان ماه با افزایش تدریجی به 18 هزار و 50 تومان رسید و تا پایان ماه نیز ثابت بود.

قیمت روز پروفیل نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها پروفیل یاران حدود 100 تومان کاهش یافت؛ انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند. پروفیل کارخانه صابری ضخامت 2 میلیمتر در ابتدای آبان ماه 22 هزار تومان اعلام ‌شد اما اواسط آبان به کانال 23 هزار تومان وارد شد و حدود23 هزار و 200 تومان به فروش رسید؛ در روزهای پایانی آبان ماه نیز با کمی اصلاح نرخ این محصول 22 هزار و 500 تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها در چند کارخانه از جمله تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد کاهش 10 الی 80 هزار تومانی هم مشاهده شد.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که ورق سیاه و انواع آن در چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه و اکسین کاهش 100 الی 600 تومانی داشتند و کارخانه گیلان نیز افزایشی بود، شماری از شرکت‌ها نیز بدون تغییر قیمتمحصولات خود را عرضه کردند.

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند اغلب محصولات فولادی در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. در یک ماه اخیر ورق گالوانیزه ضخامت 0/3 کارخانه کاشان مانند سایر محصولات نوسانات متعددی داشت به طوری که در ابتدای ماه آبان این محصول حدود 37 هزار تومان اعلام می‌شد اما در اواسط آبان به 40 هزار و 600 تومان افزایش یافت اما در نهایت روزهای پایانی این ماه ورق گالوانیزه کاشان با کمی اصلاح 38 هزار و 600 تومان اعلام قیمت شد.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 346 هزار و 430 تن شمش بلوم و تختال در بورس عرضه می‌شود، از این میزان حدود 254 هزار و 430 تن به شمش بلوم اختصاص دارد که نرخ پایه آن 13 هزار و 496 در نظر گرفته شد. گویا حجم این دوره از عرضه 35/1 درصد افزایش داشته است.

سید احمد مشکاتی رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن، بازار فولاد را گرفتار چند بحران جدی دانست و اظهار کرد: جنگ روسیه و اوکراین که به زیرفروشی محصولات فولادی روسیه منجر شده تبعات متعددی از جمله از دست رفتن بازار صادرات ایران در پی داشته است؛ همچنین تحریم اقتصادی ایران که معاملات کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است زیرا بانک‌های ایران نمی‌توانند با بانک‌های سایر کشورها مراوده کنند. همچنین خریدارانی که در FATF باشند یا پولشان رصد شود نیز امکان خرید از ایران ندارند.

مشکاتی بحران سوم فولاد کشور را کاهش نرخ سنگ آهن دانست و گفت: با کاهش جهانی نرخ سنگ آهن، بازار فولاد داخلی نیز کاهشی می‌شود و به تناسب آن عرضه نیز افزایش می‌یابد، در چنین شرایطی انتظار می‌رود تحرکی در پروژه‌های عمرانی ایجاد شود اما به دلیل بالا بودن نرخ ملک، عملا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مزایای عرضه فولاد در بورس

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی شاهد کاهش نرخ فولاد هستیم و کارخانه‌ها با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند و از آنجایی که نرخ فولاد هم به صورت دستوری تعیین می‌شود، فشار دوچندانی به این بازار تحمیل می‌شود.

مشکاتی در پایان برای کاهش فشارهای بازار فولاد بیان کرد: یکی از راه‌های کاهش فشار از بازار ایران تحرک و رونق‌بخشی به بازار مسکن و ساخت‌وسازها است؛ اما با توجه به شرایط فعلی جامعه که نرخ تمام شده واحدها بسیار بالاست این راه‌حل فعلا منتفی است. راهکار دیگر رونق و توسعه صادرات است و راهکار نهایی نیز حذف قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)