تحلیل نرخ بازار مسکن 

تحلیل نرخ بازار مسکن
تحلیل نرخ بازار مسکن 

آهن پرایس: یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که در بازار مسکن برای ماه های پایانی سال می توانیم چشم انتظار ثبات نسبی باشیم چرا که تحت تاثیر آغاز ثبت نام واحدهای نهضت ملی مسکن، انتظارات تورمی کاهش یافته است. خوشبختانه پس از افت و خیز...

آهن پرایس: یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان معتقد است که در بازار مسکن برای ماه های پایانی سال می توانیم چشم انتظار ثبات نسبی باشیم چرا که تحت تاثیر آغاز ثبت نام واحدهای نهضت ملی مسکن، انتظارات تورمی کاهش یافته است. 

خوشبختانه پس از افت و خیز و نوسانات پیاپی در سالهای اخیر در پاییز سال جاری بازار مسکن پایتخت بدون تغییر و جهش قیمتی سپری شد همچنین قیمت هر متر مربع خانه در مهر ماه سال جاری نسبت به ماه پیشین نیز کاهش داشته است و از متری 31 میلیون و 703 هزار تومان به 31 میلیون و 631 هزار تومان رسید و در حدود 2 دهم درصد افت داشت. 

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شرایط وام مسکن ملی

در پاییز و تابستان سال 98 و 99 با وجود رکود در بازار مسکن قیمت ها همچنان رشد داشت و کاهش میزان تقاضا تاثیر چندانی بر میزان قیمت ها نداشت. به تحلیل گزارشگر آهن پرایس همین امر که در مهرماه سال جاری 2 دهم درصد قیمت مسکن کاهش یافت نوید بخشی از اثر مثبت طرح نهضت ملی است چرا که در شهریور ماه با روی کارآمدن دولت سیزدهم طرح جهش تولید مسکن با اهتمام کلید خورد و همین امر سیگنالی مبنی بر افزایش میزان عرضه ارائه داد و دولت برنامه جدی برای افزایش میزان ساخت و ساز را پیگیر شد. 

در حال حاضر واسطه های ملکی از توقف رشد هیجانی نرخ مسکن در مناطق شمال شهر خبر داده اند که در واقع مشخص است که قیمت ها به اشباع رسیده اند و این اشباع از انتظار عرضه مسکن ناشی شده است. 

قیمت خانه های تهران در آخرین روزهای سال 99 حدودا 30 میلیون و 274 هزار تومان معامله می شد اما در مهر ماه سال جاری به 31 میلیون و 631 هزار تومان رسیده و این مبلغ نشان‌دهنده رشد 4.5 درصدی در مدت هفت ماه است. 

با بررسی همین اعداد و ارقام مشاهده می گردد رشد قیمت ها در مهرماه سال جاری متوقف شده و در برخی مناطق پایتخت نیز کاهش یافته است.همچنین در بخش خانه های لوکس نیز انتظار رشد قیمت ها را نداریم همچنین قیمت مسکن برای دهک های پایین جامعه نیز به عوامل متعددی بستگی دارد. 
سید محمد مرتضوی اذعان داشت: چندین شاخص مهم و چندین فاکتور به عوامل افزایش قیمت و نوسانات قیمت مسکن اثرگذار است و در نهایت امر قیمت تمام شده مسکن به طور مستقیم بر تورم اثرگذار است. 

ایشان افزود: در حال حاضر دو نوع مسکن تولید می شود یکی خانه های لوکس و شکیل که برای قشر خاص و مرفه جامعه تولید می شود و ویژه افرادی است که به عباراتی از سطح درآمد بالایی برخوردارند و هر زمانی توان خرید مسکن را دارند همچنین پر واضح است که مسکن لوکس با حاشیه سود بالایی تولید می گردد. 

اما بازار مسکن رکودی به این دلیل رکودی است که با افزایش نرخ مسکن دهک کم درآمد جامعه توان خرید مسکن را از دست می دهند  و حال با طرح جهش مسکن این خانه ها برای دهک های پایین و کم برخوردار تولید می گردد و بلاشک ارتباط مستقیمی با قیمت پایانی مسکن دارند. 

به تحلیل اخبار و اطلاعیه های بازار مسکن این نوع مسکن های ملی حاشیه سود بسیار پایینی دارند و اگر قیمت تمام شده مسکن بالا رود هیچ راهی جز افزایش قیمت وجود ندارد بر همین مبنا چنان چه در ماه های آتی شیب تورم به همین صورت باشد بلاشک قیمت مسکن نیز با شیب تورم افزایش خواهد یافت. 
چنانچه سیاستمداران و دولتمردان دلسوزانه عمل کننند و موفق شوند تورم را مهار کنند می توانیم به تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی برسیم و امید است که ثبات قیمت برسیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)