شرایط وام مسکن ملی

شرایط وام مسکن ملی
شرایط وام مسکن ملی

آهن پرایس: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن به تشریح جزئیات طرح جهش تولید مسکن پرداخت و اظهار کرد: اجرای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی امری دشوار می‌نماید اما در نظر گرفتن دوره‌ای 4 ساله برای اجرای نهایی این طرح که با هدف ساخت 4 میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده است...

آهن پرایس: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن به تشریح جزئیات طرح جهش تولید مسکن پرداخت و اظهار کرد: اجرای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی امری دشوار می‌نماید اما در نظر گرفتن دوره‌ای 4 ساله برای اجرای نهایی این طرح که با هدف ساخت 4 میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی شده است، امری دور از ذهن نیست و عملی خواهد شد.

پروانه اصلانی درباره شرایط لازم برای متقاضیان مسکن ملی ابراز کرد: تأهل و سرپرست خانواده بودن اولین شرطی است که متقاضیان باید داشته باشند، دومین مورد داشتن دستکم 5 سال سابقه سکونت در شهر مورد نظر است، سومین شرط نداشتن مالکیت خصوصی و استفاده نکردن از اموال دولتی از ابتدای انقلاب تاکنون است و شرط چهارم این است که خانم‌های مجرد بالای 30 سال و افراد با معلولیت جسمی بالای 20 سال، مشمول این طرح خواهند شد. درحال حاضر این قانون شامل پسران مجرد نمی‌شود ولی براین تلاشیم تا با تصویب قانونی پسران نیز از این امکان بهره‌مند شوند.
وی در ادامه مطرح کرد: در اجرای طرح نهضت مسکن ملی بیشترین حمایت‌ها شامل دهک یک تا سه خواهد شد، به این صورت که میزان تسهیلات دریافتی بالا و نرخ یارانه‌‌ای پایین خواهد بود، اما مابقی افراد جامعه می‌توانند به تناسب درآمد خود از این تسهیلات استفاده کنند. به همین جهت برای اجرای سریعتر و عملکرد بهتر در زمینه ساخت مسکن ملی، مشوق‌هایی برای بخش‌های خصوصی نیز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود: زمین مسکن ملی تقریبا به صورت رایگان در اختیار دهک‌های یک تا سه قرار خواهد گرفت و سالیانه مبلغی کمی پرداخت خواهند کرد که درحال حاضر در بهترین منطقه این رقم حدود 40 هزار تومان است.

اصلانی درباره قیمت نهایی مسکن ملی اظهار کرد: درحال حاضر نمی‌توان قیمت مشخصی برای این واحدها اعلام کرد اما در تلاشیم با کف قیمت این واحدها به دست متقاضیان برسد. براساس قراردادهای موجود قیمت برخی مسکن‌ها متری 2 میلیون و 800 هزار تومان بوده و برخی نیز 3 میلیون و 300 هزار تومان است، این قیمت ممکن است به 4 میلیون نیز برسد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در رابطه با جانمایی ساخت این واحدها مطرح کرد: مناطق با بافت فرسوده بیشترین هدف ما برای ساخت و ساز است زیرا اکثر امکانات زیربنایی و روبنایی را دارند. از آنجایی که داشتن امکانات زیربنایی و روبنایی اولین و مهمترین فاکتور ما برای تولید مسکن است، ساخت مسکن در کنار مسکن‌های مهر این امر را تسهیل می‌کند.

اصلانی در زمینه جانمایی زمین‌های مورد نظر برای ساخت مسکن عنوان کرد: شهر تهران ظرفیت ساخت مسکن حمایتی را ندارد از این رو در شهرهای جدید مانند پاکدشت، پرند، هشتگرد، رباط کریم و ایوانکی این طرح اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: متقاضیان برای ثبت نام مسکن می‌توانند از طریق سایت saman.mrud.ir اقدام کنند، به این صورت که با وارد شدن در این سامانه بر روی گزینه «نهضت ملی مسکن» کلیک کرده و اطلاعات درخواستی را ثبت می‌کنند. ثبت‌نام تا هنگام تکمیل ظرفیت یک میلیون متقاضی ادامه دارد.

میزان تسهیلات برای خرید مسکن

وی بیان کرد: بر اساس پیشنهاد وزارت راه به بانک مرکزی، میزان تسهیلات برای متقاضیان مسکن افزایش پیدا خواهد کرد، طبق این پیشنهاد برای تهران مبلغ 450 میلیون تومان درنظر گرفته شده است، مابقی کلانشهرها 400 میلیون تومان و شهرهای دیگر نیز 350 میلیون خواهد بود.

اصلانی درباره تسهیلات مسکن 250 میلیونی که درحال حاضر درنظر گرفته شده است، گفت: بازپرداخت این وام در مدت 20 سال با سود 18 درصد، ماهیانه 4 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود، اما اگر پیشنهاد وزارت راه عملی شود میزان سود دریافتی نیز متناسب با دهک درآمدی متقاضیان خواهد بود، به این صورت که سود 5، 7، 9 و 12 درصدی در نظر گرفته خواهد شد. با این شرایط بازپرداخت وام 350 میلیونی در مدت 20 سال با نرخ سود 9 درصد، ماهیانه مبلغی حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود که این مبلغ در مقایسه با مبلغ اجاره‌های پرداختی فعلی، منطقی و معقول به نظر می‌رسد.

اصلانی در پایان گفت: با اجرای نهضت مسکن ملی در تلاش هستیم تا شهروندان که در اوضاع فعلی جامعه شرایط دشواری را سپری می‌کنند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. بدین منظور در صدد کاهش نرخ سود و قیمت نهایی مسکن ملی هستیم تا مردم به‌راحتی صاحبخانه شوند، از طرفی شاید این امر مشوقی برای تسهیل امر ازدواج جوانان باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)