تحلیل وضعیت فعلی بازار آهن

چرا سطوح قیمت محصولات ذوبی پایین تر از مابقی تولید کنندگان است؟
تحلیل وضعیت فعلی بازار آهن

طی هفته های اخیر در مورد احتمال افزایش قیمت آهن آلات  در ماه های پیش رو گفتیم که این رشد قیمت نیز دلایل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می توان به رشد نرخ قراضه در خارج و داخل، احتمال گشایش بازارهای صادراتی و افزایش پله ای نرخ ارز اشاره کرد اما نکته ی مهم تری ...

طی هفته های اخیر در مورد احتمال افزایش قیمت آهن آلات  در ماه های پیش رو گفتیم که این رشد قیمت نیز دلایل مختلفی دارد. از جمله این دلایل می توان به رشد نرخ قراضه در خارج و داخل، احتمال گشایش بازارهای صادراتی و افزایش پله ای نرخ ارز اشاره کرد اما نکته ی مهم تری در هفته جاری مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، با افزایش قیمت ورق و بلیت در حوزه Cis، اخبارها حاکی از عقد قرارداد شماری از فولادسازان دولتی در جهت صادرات شمش فولاد با قیمتی حدود 350 دلار دارد؛ البته ناگفته نماند که در این میان نباید نقش واسطه ها را در جهت دور زدن تحریم ها نادیده گرفت. این خبری بود که بازار شمش داخل را هم متأثر کرد بطوری که طی روز گذشته قیمت شمش القا در کارخانجات تولیدکننده به مرز 3750 تومان رسید.

در این میان نکته جالب آن است که امکان صادرات شمش دولتی با قیمت های بالاتر از قیمت مقاطع تولید داخل وجود دارد در حالی که صادرات مقاطع از جمله میلگرد آجدار با قیمت های زیر 350 دلار از طریق مرزهای زمینی به سختی امکان پذیر است؛ اما از سوی دیگر صادرات شمش از طریق  حمل دریایی حدود 350 دلار، مقرون به صرفه و در حال انجام است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی احتمال تداوم رشد قیمت شمش و به طبع آن رشد قیمت مقاطع فولادی در داخل بعید به نظر نمی رسد.

از طرفی هم نباید این نکته را فراموش کنیم که، صادرات مقاطع بخصوص میلگرد به سختی و حتی با قیمت پایین تر از قیمت شمش امکان پذیر است و این روند موجب می شود تا تولیدکنندگان با مشکلاتی مواجه باشند. ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده دولتی که به علت تحریم با مشکل صادرات مقاطع مواجه است، چاره ای جز تولید و عرضه به بازار داخل را ندارد؛ بنابراین سطوح قیمتی فعلی محصولات ذوب آهن در بازار، از قیمت اکثر تولیدکنندگان داخلی پایین تر است. به عبارت دیگر به دلیل آنکه شرکت های خصوصی توانایی عبور از تحریم را به روش های گوناگونی دارند، امکان صادرات میلگرد برای آنها مهیا است اما این امکان  از مبادی رسمس ذوب آهن سلب شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)