ثبات قیمت آهن در یک ماه گذشته

ثبات قیمت آهن در یک ماه گذشته

پنجشنبه هفته گذشته بازار روند ثابتی داشت و تغییرات قابل ملاحظه‌ای در اوضاع بازار آهن و فولاد مشاهده نشد. بازار میلگرد که پیشگام نوسانات است، طی چندین هفته متوالی حکایت از تثبیت کف نرخ میلگرد در محدوده 15 هزار و 700 تومان داشت...

آهن پرایس: پنجشنبه هفته گذشته بازار روند ثابتی داشت و تغییرات قابل ملاحظه‌ای در اوضاع بازار آهن و فولاد مشاهده نشد. بازار میلگرد که پیشگام نوسانات بازار آهن است، طی چندین هفته متوالی حکایت از تثبیت کف نرخ میلگرد در محدوده 15 هزار و 700 تومان داشت و نوسانی هم اگر گزارش می‌شود نامحسوس و جزئی است؛ سایر بازارها هم اوضاع مشابهی دارند و تغییرات خاصی گزارش نمی‌شود.

پس از تثبیت یک هفته‌ای قیمت دلار در کانال 32 هزار تومانی، روز پنجشنبه دلار مجددا مرز کانال 33 هزار تومانی را شکست و افزایش یافت، به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد حدود 33 هزار و 50 تومان معامله شد.

تحلیل نوسانات نرخ آهن

براساس آمار حدود یک ماه است که شاهد ثبات و تعادل قیمت روز آهن الات هستیم و به رغم تلاش‌هایی که برای تحرک در بازار ایجاد شد، وزنه ثبات و رکود سنگینی می‌کرد. در واقع آنچه در بازار اتفاق می‌افتد به طور مستقیم به متقاضی مصرف وابسته است یعنی با ضعف شدید تقاضا و رکود در بخش مسکن و ساخت‌وساز، تقاضای چشمگیری هم وجود ندارد البته شروع فصل سرما هم مزیدی است که علت رکود را تشدید کرده است.

بر همین اساس قیمت میلگرد آجدار پایان هفته گذشته در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها در چند کارخانه نوسانات پراکنده 50 الی 100 تومانی مشاهده شد. نرخ روز نبشی و ناودانی نیز به همین ترتیب بود و عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت قوطی نیز در اکثر بخش‌ها ثابت بودلوله داربستی، مبلی، گازی و ... نیز تغییر قیمتی نداشت؛ همچنین قیمت تیرآهن نیز چه در بخش کیلوفروشی و چه در بخش شاخه‌فروشی بدون تغییر  عرضه شد.

احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس ضمن ابراز نارضایتی از سیاست قیمتگذاری دستوری، با اشاره به مزایا و محاسن عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، اظهار کرد: کشف قیمت محصولات فولادی بورسی از طریق عرضه و تقاضا به شفافیت و رقابت سالم منجر خواهد شد.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه قیمتگذاری دستوری، بهترین روش تنظیم بازار و ایجاد توازن و تعادل در آن را به تناسب عرضه و تقاضا در بورس نسبت داد و افزود: روش درست آن است محصولی که در بورس کالا عرضه می‌شود قیمتگذاری نشود و تعیین قیمت را به عهده بورس کالا که نهادی متخصص است، واگذار شود.

مدیرعامل فولاد خلیج فارس اوضاع بازار فولاد داخلی را به تأثیر از رکود بازارهای جهانی بحرانی خواند و گفت: نمی‌توان هنگامی که بازار مثبت است عوارض صادراتی تعیین کرد زیرا نمی‌توان بازارهای صادراتی را یک‌شبه تصاحب کرد، صادرات باید در همه شرایط چه در زمان بحران بازار و چه هنگام صعودی بودن قیمت‌ها تداوم داشته باشد.

دشتیانه با اشاره به لزوم ایجاد مشوق در زمینه صادرت، تصریح کرد: باید افراد را به صادرات مازاد تولیدات ترغیب کرد. تحقق تولید 55 میلیونی که چشم‌انداز 1404 است، به تولید و البته صادرات مضاعف وابسته است؛ در غیر این صورت چنین هدفی محقق نخواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصلاح قیمت آهن در پایان هفته

اگر در بازه زمانی مشخص شده نیز این چشم‌انداز محقق نشد، افزایش تولید در سال‌های آتی به افزایش ظرفیت‌های فعلی و همچنین ممانعت از توقف تولید منجر خواهد شد. قابل توجه است که لغو معافیت مالی صادرات محصولات میانی و اعمال آن در محصولات پایین‌دست زنجیره زیان تولیدکنندگان را به‌دنبال خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)