اصلاح قیمت‌ آهن در پایان هفته

اصلاح قیمت‌ آهن در پایان هفته

با نزدیک شدن به پایان هفته سکون و ثبات بیشتری در بازار آهن مشاهده شد و قیمت روز آهن آلات در اغلب مبادی فروش نوسانات قابل توجهی نداشت، گرچه برخی از کارخانه‌ها نوسانات پراکنده‌ای داشتند. بازار ارز هم ثبات بود و قیمت دلار تغییری نداشت.

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته سکون و ثبات بیشتری در بازار آهن مشاهده شد و قیمت روز آهن آلات در اغلب مبادی فروش نوسانات قابل توجهی نداشت، گرچه برخی از کارخانه‌ها نوسانات پراکنده‌ای داشتند.

بازار ارز هم ثبات بود و قیمت دلار تغییری نداشت، در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد حدود 32 هزار و 900 تومان به فروش رسید.

شنیده‌ها از بازار آهن حاکی از ثبات اکثر کارخانه‌های میلگرد آجدار بود، از جمله قیمت میلگرد نیشابور حدود 50 الی 100 تومان کاهشی بودند و چند کارخانه نیز 50 تومان افزایش قیمت داشتند.

انواع ورق‌های سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی عمدتا ثابت اعلام شدند اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان و کاویان حدود 200 الی 400 تومان کاهش داشت و کارخانه اکسین 100 الی 400 تومان افزایشی بود برخی نیز تغییر قیمت نداشتند.

نشبی و ناودانی ایرانی و اروپایی در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد؛ قیمت انواع لوله‌ها ز جمله مبلی، گازی، داربستی و ... هم به همین منوال بود و نرخ روز قوطی آهن در کارخانه نیکان و یاران 100 الی 200 تومان کاهشی بود و کارخانه پایا اصفهان نیز 300 تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت روز تیرآهن نیز در غالب مبادی فروش ثبات داشت اما برخی سایزهای تیراهن ذوب اصفهان افزایش 20 الی 80 هزار تومانی و برخی دیگر کاهش جزئی 10 الی 20 هزار تومانی داشتند، همچنین کارخانه‌هایی مانند فایکو و فولاد یزد نیز کاهش 30 هزار تومانی داشتند.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است از 138 هزار و 469 هزار تن محصول راه یافته به تابلو معاملات بورس کالا که معادل 31/4 درصد بود، از این میزان حدود 381 هزار و 220 تن به میلگرد اختصاص داشت که قیمت آن 14 هزار و 770 تومان در نظر گرفته شده بود، حدود 10 هزار تن رقمی معادل 2/8 درصد از میلگرد عرضه شده در بورس معامله شد.

محمد صادق‌چیت ساز فعال فولادی حذف محدودیت‌های صادرات محصولات فولادی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش از این تولیدکنندگان تنها گروهی بودند که اجازه صادرات را داشتند اما پس از آزادسازی صادرات تجار نیز امکان صادرات یافتند؛ اگرچه صادرات تحت شرایط خاصی از جمله عرضه محصولات در بورس کالا، انجام می‌شود.

چیت‌ساز در ادامه بیان کرد: پس از ابلاغ آزادسازی صادرات، تولیدکنندگان می‌توانند به طور مستقیم یا به‌واسطه شرکت‌های بازرگانی محصولات خود را صادر کنند. پیش از ابلاغ این مصوبه صادرکنندگان درباره قوانین صادرات ناراضی بودند و این قوانین را مانع حضور صادرکنندگان در بازارهای جهانی تلقی می‌کردند.

این فعال صنعتی افزود: با از میان برداشتن برخی از این چالش‌ها و موانع امکان صادرات مهیا شده که در ابتدا ممکن است افزایش نرخ آهن آلات را در بازارهای داخلی در پی داشته باشد اما پس از افزایش صادرات و روی آوردن شمار زیادی به این حوزه، قیمت‌ها کاهشی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اختلاف 600 تومانی میلگرد بورسی با بازار

عضو هیأت مدیره صنف فروشندگان فولاد در پایان به ابراز رضایت برخی از اجرای قانون اشاره کرد و در زمینه افزایش نظارت بر تولیدکنندگان و بازگشت ارز به کشور تأکید داشت؛ اما گویا برخی از تولیدکنندگان از نظارت در زمینه بازگشت ارز از مبادی قانونی ناراضی هستند و آن را مانع صادرات سالم تلقی می‌کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)