دومین نوسان صعودی قیمت آهن

دومین نوسان صعودی قیمت آهن
دومین نوسان صعودی قیمت آهن

آهن پرایس: روز گذشته شاهد ادامه افزایش قیمت روز آهن‌آلات در عمده شرکت‌ها بودیم به طوری که برخی شرکت‌ها برای میلگرد آجدار قیمت دوم نیز اعلام کردند. در حالی بازار آهن و فولاد در تلاطم افزایش قیمت‌ها بود...

آهن پرایس: روز گذشته شاهد ادامه افزایش قیمت روز آهن‌آلات در عمده شرکت‌ها بودیم به طوری که برخی شرکت‌ها برای میلگرد آجدار قیمت دوم نیز اعلام کردند.

در حالی بازار آهن و فولاد در تلاطم افزایش قیمت‌ها بود که بازار ارز مجددا از کانال 26 هزار تومانی عقبگرد کرد و قیمت دلار دوباره به کانال 25 هزار تومانی بازگشت. قیمت دلار روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 25 هزار و 800 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قمت آهن

روز گذشته همانطور که انتظار می‌رفت نرخ مقاطع فولادی به تأثیر از بورس کالا به روند افزایشی خود ادامه داد به طوری که قیمت میلگرد آجدار در حدود 100 الی 600 تومان نوسان افزایشی را تجربه کرد و برخی نیز قیمت دوم اعلام کردند.

 با تداوم رشد نرخ میلگرد قیمت این محصول به کانال 17 هزار تومانی رسید، به عنوان مثال میلگرد 14 به طور میانگین 17 هزار و 374 تومان ثبت شد.

تیرآهن نیز نوسان افزایشی را تجربه کرد به طوری که تیراهن کیلویی حدود 50 الی 100 تومان و تیرآهن شاخه‌ای به ویژه تیر ذوبی حدود 20 الی 30 تومان به طور میانگین افزایش قیمت داشتند.

در بخش نبشی و ناودانی ایرانی نیز نوسانات متعددی مشهود بود به این صورت که برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند، برخی ثبات داشتند و برخی نیز قیمت‎ها را افزایش دادند.

همچنین روند صعودی قیمت‌ها در پروفیل و انواع لوله گازی، صنعتی و... نیز مشهود بود به طوری که برای این محصولات رشد 100 الی 500 تومانی ثبت شد.

اما در این میان ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی بدون تغییر قیمت اعلام شد و روز آرامی را سپری کرد در حالی که قیمت ورق سیاه افزایش محسوسی را تجربه کرد، به طوری که این محصول با افزایش 500 الی 1000 تومانی در بازار عرضه شد.

در بررسی دلایل افزایش قیمت‌ها در روز گذشته می‌توان به همان ابلاغیه و فاصله 8 درصدی قیمت میلگرد و شمش استناد کرد که معاملات بالا در بورس کالا و تداوم و استمرارافزایش قیمت مقاطع فولادی را رقم زد. با توجه به این امر به نظر می‌رسد همچنان باید شاهد رشد نرخ محصولات فولادی باشیم مگر اینکه این شیوه تغییر کرده و یا لغو شود.

با این جریان نرخ این محصول به کانال 17 هزار تومانی رسید و برخی شرکت‌ها تا 18 هزار تومان نیز افزایش قیمت داشتند، این نوسان افزایشی که در روزهای پایانی سال 1400 اتفاق افتاد دومین نوسانی بود که در طول سال در بازار آهن رخ داد.

به گزارش آهن پرایس، در تابستان سال‌جاری که تولیدکنندگان با قطعی برق مواجه شدند شاهد اولین نوسان افزایشی بودیم که قیمت‌ها به همین میزان افزایش داشتند، اما پس از حدود یک ماه قیمت‌ها اصلاح و کاهشی شد.

اما تفاوت نوسان دوم این است که بر اثر بحران جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شده و به تأثیر از این جریان همچنان رشد قیمت‌ها تقویت می‌یابد، اما با توجه به اینکه بازار داخلی دچار رکود عمیقی است برای عبور از مقاومت 17 هزار تومانی به تقاضای قوی و بالا در بازار داخلی نیاز است و به نظر می‌رسد در روزهای پایانی امسال اصلاح قیمتی در بازار میلگرد رخ ندهد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: روزهای هیجانی بازار آهن

طبق آمار موجود میلگرد عرضه شده در بورس کالای روز گذشته حدود 5/5 درصد در مقایسه با عرضه هفته گذشته افزایش داشت و حدود 15 هزار و 150 تومان به فروش رسید. نرخ تیرآهن معامله شده نیز 14 هزار و 463 تومان بود که در مقایسه با آخرین عرضه حدود 3/3 درصد افزایشی بود.

عدم توازن قیمت‌گذاری در بورس کالا

محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد با اشاره به مشکلات عرضه آهن اسفنجی اظهار کرد: تعیین قیمت آهن اسفنجی یکی از مشکلات موجود در این حوزه است و زمانی این مشکل نمایان‌تر می‌شود که در عرضه این محصول با کمبود مواجه باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که به سامانه جامع تجارت وارد است بحث قیمت‌گذاری دستوری بخشی از محصولات و تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا و قیمت‌گذاری توسط کارخانه در بخش دیگر است که این امر با ماهیت بورس کالا در تضاد است.

به اعتقاد این فعال صنعتی نمی‌شود قیمت‌گذاری بخشی از محصولات دستوری باشد و برخی دیگر براساس عرضه و تقاضا، باید یک روش واحد برای کلیه زنجیره فولاد در نظر گرفته شود زیرا در غیر این‌صورت بخشی از فعالان این حوزه متضرر می‌شوند درحالی که بخش دیگر از سود کلان بهره‌مند هستند.

وی در پایان گفت: فولادسازان بزرگی که مواد اولیه موردنیاز را با هزینه کمتری تهیه می‌کنند و با 65 درصد سود بیشتر به فروش می‌رسانند باید اصلاح شود تا کل زنجیره فولاد از سود یکسانی بهره‌مند شده و هیچ واحدی دچار ضرر و زیان نشود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)