رشد تورم عامل آشفتگی بازار آهن

رشد تورم عامل آشفتگی بازار آهن
رشد تورم عامل آشفتگی بازار آهن

آهن پرایس: پنجشنبه هفته گذشته شاهد نوسانات جزئی در بازار ارز بودیم به طوری که دلار در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 430 تومان معامله ‌شد. قیمت آهن الات هم مانند چند روز اخیر تغییرات قابل توجهی نداشت و اکثر شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند. از علل ثبات و سکون حاکم بر بازار اهن...

آهن پرایس: پنجشنبه هفته گذشته شاهد نوسانات جزئی در بازار ارز بودیم به طوری که دلار در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 430 تومان معامله ‌شد. قیمت آهن الات هم مانند چند روز اخیر تغییرات قابل توجهی نداشت و اکثر شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند. 

از علل ثبات و سکون حاکم بر بازار اهن را می‌توان کاهش تقاضای مصرفی و رکود بازار دانست، اگرچه قیمت‌های جهانی و سکون نوسانات ارزی نیز به ثبات بیشتر در بازار آهن دامن زده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازگشت ثبات نسبی در بازار آهن

از دیگر علل ثبات بازار، افزایش 5 درصدی تورم نقطه‌ای در ماه پایانی تابستان است، آنطور که مرکز آمار تورم 43/7 درصدی را گزارش داده، گویای رشد تورم نسبت به ماه مرداد است. این آمارها بیانگر از سر گرفتن رشد تصاعدی تورم است که آمار رشد نقدینگی هم مهر تأییدی بر صحت این امر است. با توجه به شرایط موجود کشور نوسانات افزایشی قیمت اهن الات چندان عجیب و غیرعادی نمی‌نماید اگرچه عوامل متعددی در این زمینه دخیل است و نمی‌توان نوسانات را تنها به وجود تورم نسبت داد.

طبق آمار اهن پرایس از قیمت روز آهن در پنجشنبه هفته گذشته می‌توان گفت به طور کلی قیمت میلگرد در بیشتر کارخانه‌ها بدون تغییر بود اما در عین حال شاهد افزایش 50 الی 300 تومانی این محصول در برخی شرکت‌ها بودیم. به طور مثال میلگرد 14 کارخانه ذوب اهن اصفهان به قیمت 15 هزار و 850 تومان به فروش رسید که بیانگر افزایش 50 تومانی این محصول بود. به طور میانگین در یک ماه گذشته قیمت میلگرد آجدار روندی صعودی داشت به‌گونه‌ای که رشد 5/3 درصدی برای این محصول ثبت شده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز مانند چند روز گذشته در اغلب شرکت‌ها ثابت بود و تغییر قیمتی ثبت نشد. قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز تقریبا ثابت بود و در برخی شرکت‌ها افزایش 150 تومانی اعلام شد، اما در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش قیمت 10 الی 20 هزار تومانی بودیم. در بررسی کلی قیمت شاخه‌های پرفروش این محصول در یک ماه اخیر می‌توان گفت که به طور میانگین تیرآهن 7 درصد رشد داشته است.

قیمت پروفیل‌ها هم مانند اکثر محصولات فولادی تغییر قیمت چندانی نداشت و در اکثر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود. پروفیل با ضخامت 2 نیز در یک ماه اخیر به طور کلی رشد 5/5 درصدی را تجربه کرده است.

ادامه مناقشات در بورس کالا

امین ابراهیمی مدیر عامل فولاد خوزستان در زمینه صادرات مازاد محصولات عرضه شده در بورس، اظهار کرد: بخشنامه‌ای که طی آن باید 70 درصد محصولات تولید شده در بورس عرضه شود و مابقی محصولات که متقاضی ندارد، صادر می‌شود چندان با شرایط کلی کشور ما تناسب نداشته و امری قابل اجرا به نظر نمی‌رسد.

وی بیان کرد: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده فولاد در بخش مرکزی کشور مانند فولاد خوزستان که شمش و اسلب تولید می‌کنند حجم زیادی از محصولاتشان در داخل کشور به فروش می‌رسد و تقاضای مصرفی دارد به طوری که ممکن است درنهایت چیزی برای صادر کردن باقی نماند.

همچنین برای نوردکاران به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست که محصولات خود را از یزد و مشهد و نیشابور تهیه کنند از این رو محصولات نوردی خود را از خوزستان تهیه می‌کنند در نتیجه بقیه شرکت‌ها که محصولاتشان در بورس عرضه شده به فروش نمی‌رسد که این شرایط زمینه صادرات را برای این شرکت‌ها فراهم می‌کند.

شایان ذکر است هزینه صادرات برای کارخانه‌هایی که در بخش‌های حاشیه کشور قرار دارند تقریبا 4 دلار محاسبه شده است در حالی که این میزان برای کارخانه‌های داخل کشور مبلغی حدود 18 دلار است به همین جهت کارخانه‌هایی که نمی‌توانند محصولاتشان را صادر کنند، تولیداتشان را در بازار داخلی به فروش می‌رسانند. نتیجه این امر دونرخی شدن قیمت‌ها و سود کلان دلالان است. 

وی در پایان افزود: اینطور که به نظر می‌رسد اگر کارخانه‌های بخش داخلی کشور بر فروش تولیداتشان در بازار داخلی متمرکز شوند منفعت بیشتری کسب می‌کنند، همچنین صادر کردن تولیدات کارخانه‌هایی که در بخش‌های حاشیه‌ای قرار دارند نیز برای آنها امری به‌صرفه به نظر می‌رسد.

در ادامه بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران نیز عرضه محصولات فولادی در بورس و صادر کردن محصولات مازاد را امری مفید دانست و بیان کرد: با این روش قیمت محصولات در بازار به صورت منطقی و عادلانه تعیین خواهد شد.
وی در زمینه حذف دلالان از زنجیره فولاد بواسطه سامانه جامع تجارت، اظهار کرد: ثبت اطلاعات درست در این سامانه امری ناگزیر است از این رو ثبت میزان تقاضای مصرفی در بازار یا حجم تولیدات موجب شفافیت در این بازار خواهد شد که در نتیجه امکان رانت‌خواری برای برخی نیز محدود می‌شود.

بهادر احرامیان نایب رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با تورم موجود در کشور اظهار کرد: درست است که هر زنجیره تولیدی ممکن است دچار مشکلاتی شود اما نوسانات موجود در بازار فولاد حاصل تورم است و نمی‌توان این امر را به بازار فولاد نسبت داد، زیرا این نوسان قیمت‌ها را ما در تمامی حوزه‌ها و کلیه بازارهای کشور مشاهده می‌کنیم که ناشی از تورم تصاعدی در کشور است و نمی‌توان گفت که همه بازارها مشکل دارند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)