بازگشت ثبات نسبی در بازار آهن

بازگشت ثبات نسبی در بازار آهن
بازگشت ثبات نسبی در بازار آهن

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات کاهشی بود به‌طوری که دلار با نرخ 27 هزار و 350 تومان در بازار آزاد معامله شد، به همین موازات آمارها از قیمت روز آهن حاکی از ثبات قیمت‌ محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش بود و نوسان چندانی رخ نداد.  بنابر گزارش‌ موجود از بازارهای جهانی...

آهن پرایس: روز گذشته بازار ارز شاهد نوسانات کاهشی بود به‌طوری که دلار با نرخ 27 هزار و 350 تومان در بازار آزاد معامله شد، به همین موازات آمارها از قیمت روز آهن حاکی از ثبات قیمت‌ محصولات فولادی در اکثر مبادی فروش بود و نوسان چندانی رخ نداد.

 بنابر گزارش‌ موجود از بازارهای جهانی نیز قیمت‌های صادراتی ایران و منطقه CIS هم تقریبا ثابت بود و ارز نیما هم تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشت. برآیند این سکون نسبی در روز گذشته به کاهش رقابت‌ها در معاملات بورس کالا منجر شد، از همین رو در بازار آهن نیز روند صعودی آرامی که در چند روز اخیر شکل گرفته بود متوقف و در آن ثبات نسبی حاکم شد. در خلال سکون حاکم بر بازار روز گذشته خبری مبنی بر ارجاع طرح فولادی به کمیسیون صنایع و معادن منتشر شد که ظاهرا بر روند بازار تأثیرگذار نبود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: صعود قیمت آهن در سایه شمش

تحلیل اهن پرایس از اوضاع قیمت آهن الات  در روز چهارشنبه بیانگر این است که قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر بود ولی در عین حال تعداد محدودی از شرکت‌ها نیز نوسانات کاهشی و همچنین افزایشی 50 تا 100 تومانی را اعلام کردند. به عنوان نمونه میلگرد 14 نیشابور با قیمت 15 هزار و 610 تومان معامله شد که با کاهش 100 تومانی همراه بود اما قیمت میلگرد 14 ذوب اهن اصفهان با افزایش 50 تومانی اعلام شد. قیمت نبشی و ناودانی هم تقریبا در تمام مبادی فروش ثابت بود و فقط یک کارخانه با افزایش 100 تومانی اعلام قیمت کرد. قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر بود و در بخش شاخه‌فروشی شاهد کاهش 10 الی 30 هزار تومانی بودیم، مثلا تیرآهن 14 کارخانه ذوب اهن اصفهان با 20 هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد. قیمت پروفیل‌ها نیز تقریبا در تمام مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها یک محصول کاهش 100 تومانی داشت.

از جمله مهمترین اخبار روز گذشته که گویا تأثیری نیز بر نوسانات بازار آهن نداشت، بازگشت دو طرح به کمیسیون بود که پیش‌تر به آن اشاره شد. یکی از این طرح‌ها که با هدف اصلاح و تنظیم بازار فولاد به اجرا گذاشته شده بود عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا بود. موضوع دیگر ثبت نام همه فعالان فولادی در سامانه جامع تجارت بود، این طرح که با هدف تنظیم و شفاف‌سازی بازار فولاد مطرح شده بود برای بررسی بیشتر از صحن مجلس به کمیسیون صنایع و معادن برگشت داده شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه از بازگشت این طرح به کمیسیون برای بررسی بیشتر و اظهارنظر دولت جدید در این‌باره خبر داد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد از جمله تشکل‌هایی هستند که بر این طرح انتقاد داشتند و می‌گفتند: عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا نباید حذف شود و اگر هدف تنظیم بازار است باید تمامی محصولات بدون استثنا عرضه شوند. از جمله انتقادات دیگر این صنف این بود که اجبار به عرضه همه محصولات تولیدی کارخانه‌ها در بورس و صادرات محصولات مازادی که به فروش نرسیده موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان خواهد شد.

شرکت‌های سنگ آهن و فولادی نیز از جمله مخالفان این طرح به شمار می‌روند که اظهار می‌کنند: شیوه‌نامه‌ای که برای تنظیم بازار فولاد ابلاغ می‌شود بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی از جمله نرخ ارز، تورم، قیمت‌ جهانی و ... است که این امر واکنش منطقی بازار به این عوامل را از تولیدکنندگان می‌گیرد و در طولانی مدت به جای حل مشکلات، خود به مشکل و مانعی مضاعف مبدل خواهد شد.

داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از جمله مخالفان این طرح به شمار می‌رود، به اعتقاد وی طرح هر شیوه‌نامه‌ای باید در جهت تأمین منافع مردم باشد و موجب تسهیل امر تولید گردد، همچنین دامنه این قوانین اصلاحی باید تمامی بازارها از جمله مس، سرب و روی را دربر بگیرد نه اینکه تنها متوجه بازار فولاد و در جهت تنظیم یک بازار باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)