رکود بازار مسکن در گرو برجام

رکود بازار مسکن در گرو برجام
رکود بازار مسکن در گرو برجام

آهن پرایس: طی روزهای اخیر پیرامون خبرهای خوش از مذاکرات هسته ای که موجب ایجاد روزنه ی امیدی برای به ثبات رسیدن اقتصاد کشور شد و در همین راستا تعدادی از مسئولان و کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن نیز در مسیر کاهش قرار می گیرد.  در حالی که با وجود افت شدید توان خرید ...

آهن پرایس: طی روزهای اخیر پیرامون خبرهای خوش از مذاکرات هسته ای که موجب ایجاد روزنه ی امیدی برای به ثبات رسیدن اقتصاد کشور شد و در همین راستا تعدادی از مسئولان و کارشناسان معتقدند که قیمت مسکن نیز در مسیر کاهش قرار می گیرد.  در حالی که با وجود افت شدید توان خرید متقاضیان بازار مسکن و افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی نظیر میلگرد، تیرآهن و پروفیل و... کاهش قیمت ها در بازار مسکن همچنان دیده می شود.

همچنین امید به احیای برجام، ثباتی را در بازارهای ارز، طلا و بورس ایجاد کرده است. البته بازار بورس به دلیل جهش سنگین از اواسط سال گذشته روند نزولی داشته واین روند همچنان ادامه دارد. اما با ابراز امیدواری های سیاستمداران درباره نشست های اخیر کشورهای عضو برجام در وین می توان تاثیرات این خبرها را در بازار مسکن مشاهد کرد به طوری که قیمت مسکن شهر تهران نیز در اولین ماه از سال جاری ۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد. همین موضوع منجر به گمانه‌ زنی‌ها برای افت قیمت مسکن در ماه های آتی شد؛ این در حالی است که قیمت زمین، مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دستمزد کارگران با رشد ۴۰ تا ۱۲۰ درصد در سال گذشته همراه شد.

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی، در رابطه با تاثیرات مذاکرات هسته ای بر بازار مسکن اظهار کرد: اگر مذاکرات هسته ای به سرانجام برسد و برجام احیا شود با رکود در بازار مسکن مواجه می‌شویم که به دنبال آن، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد. وی دو روز قبل هم از رکود و کاهش قیمت مسکن در شهرستان ها خبر داد و گفت که علت افزایش قیمت مسکن در تهران، ثبات بازار های موازی و ورود سرمایه ها از بازارهای طلا، ارز و بورس بوده است. اما سازندگان نظر دیگری دارند و معتقدند پس از سقوط قیمت دلار از کانال۳۰ هزار تومان و ورود به  محدوده 22 هزار تومان، نرخ نهاده‌های ساختمانی، زمین و دستمزد نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش مواجه شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گرانی آهن معضل ساخت و ساز مسکن
 
در همین راستا جمشید برزگر رییس کانون انبوه سازان با بیان اینکه هر زمان مسئولان پیش‌بینی افت قیمت مسکن را داشتند با رشد قیمت ها مواجه شدیم اذعان کرد: طی یک سال گذشته قیمت ساخت هر متر مسکن در مناطق معمولی کشور حداقل ۲ میلیون تومان افزایش یافته و در بعضی مناطق تهران و کلان شهرها با رشد ۲۰ میلیون تومانی هر متر مربع هزینه ساخت مواجه بوده‌ایم. از دفترخانه گرفته تا نظام مهندسی و شهرداری و دستمزد کارگر و غیره هزینه به ما تحمیل می شود پس نمی توان خوش بینانه انتظار شکست قیمت ها را داشت چرا که تورم های ایجاد شده در بازار مسکن در طول چند سال گذشته تنها با کاهش چند بازار موازی امکان پذیر نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)