سیر نزولی معاملات در بازار مسکن

سیر نزولی معاملات در بازار مسکن
سیر نزولی معاملات در بازار مسکن

آهن پرایس: با توجه به بررسی صورت گرفته توسط بانک مرکزی جدید ترین گزارش این مجموعه خبر از کاهش 65 درصدی معاملات اردیبهشت ماه مسکن در پایتخت را می دهد که حاکی از رکود شدید و عمیق تری در بازار مسکن است. با توجه به گزارشات تهیه شده از سوی ...

آهن پرایس: با توجه به بررسی صورت گرفته توسط بانک مرکزی جدید ترین گزارش این مجموعه خبر از کاهش 65 درصدی معاملات اردیبهشت ماه مسکن در پایتخت را می دهد که حاکی از رکود شدید و عمیق تری در بازار مسکن است.

با توجه به گزارشات تهیه شده از سوی کارشناسان اقتصادی، در اردیبهشت ماه امسال 3900 فقره قرارداد مسکن در پایتخت به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به فروردین ماه امسال 88.1 درصد و البته با مقایسه ماه مشابه سال قبل 65.2 در صد کاهش یافته است.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت در اردیبهشت ماه نیز 28 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است که با توجه به فروردین ماه امسال شاهد کاهش 1.8 درصدی بودیم اما با مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته با افزایش 69.7 درصدی همراه بوده است که درصد چشم گیری در حوزه مسکن به حساب می آید.

در اردیبهشت ماه امسال 3938 واحد مسکونی در تهران مورد معامله قرار گرفته است که واحدهای تا 5 سال ساخت با 35.7 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ اند. این سهم در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته 3.1 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با سن بالا در گروه‌های 6 تا 10 سال، 11 تا 15 سال و بیش از 20 سال افزوده شده است.

در صورتی که در اردیبهشت ماه سال گذشته بالغ بر 4391 فقره واحد با عمر 5 سال مورد معامله قرار گرفته است که در اردیبهشت ماه امسال به 1405 فقره کاهش یافته است، یعنی با رشد منفی 68 درصدی همراه بوده است. 

همچنین در معاملات واحدهای 6 تا 10 سال کاهش 60.4 درصد، 11 تا 15 درصد کاهش 62.4 درصد، در واحدهای 16 تا 20 سال رشد منفی 66.8 درصد و در واحدهای با بیش از 20 سال رشد منفی 63.9 درصدی معاملات ثبت شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حذف معاملات صوری از بازار مسکن

بر اساس این گزارش در اردیبهشت ماه امسال منطقه 5 با 15.3 درصد بیشتری سهم از کل معاملات را به خود اختصاص داده است و مناطق 10 و 4 نیز به ترتیب سهم 9.3 و 8.3 درصدی را داشته‌ اند. در مجموع 71.5 درصد معاملات انجام شده اردیبهشت 1400 مربوط به 10 منطقه بوده است.

شرایطی که این روزها بازار مسکن آن را تجربه می کند، رکود عمیق می باشد که سبب آن در این روزها حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات برجام می باشد. مردم در چنین شرایطی منتظرمشخص شدن تکلیف این مسائل هستند.  

اما نکته حائز اهمیت این است که با مشخص شدن تکلیف انتخابات و مذاکرات برجام، اگر تقاضای مصرفی وارد بازار مسکن شود آیا عرضه کافی برای این مصرف وجود دارد یا خیر؟ زیرا در 8 سال اخیر تولید مسکن متناسب با نیاز کشور صورت نگرفته است و اگرعرضه کافی برای مصرف کننده وجود نداشته باشد به احتمال زیاد مجدد با افزایش قیمت ها مواجه خواهیم شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)