طوفان قیمت‌ها در بازار آهن

طوفان قیمت‌ها در بازار آهن

براساس آمار در ده روز گذشته هر کیلو میلگرد آجدار افزایش 3 هزار تومانی داشته و رشد قیمت میلگرد ذوب آهن هم 5 هزار تومان برآورد شده است همچنین هر کیلو تیرآهن ذوبی نیز در این بازه زمانی بین 7 الی 8 هزار تومان رشد قیمت تجربه کرده است...

آهن پرایس: روز گذشته نیز افزایش قیمت‌ بی‌سابقه در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد تداوم و استمرار داشت و قیمت روزانه آهن آلات در اکثر کارخانه‌ها به طور ساعتی تغییر قیمت می‌داد؛ شدت افزایش قیمت‌ها به‌قدری بود که برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و فروش خود را بستند.

بازار ارز اما برخلاف بازار آهن روز گذشته تقریبا ثابت بود و پس از اصلاح جزئی نرخ دلار و بازگشت به کانال 45 هزار تومانی در بازار آزاد حدود 45 هزار و 670 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

در پی نوسانات هیجانی و آشفته بازار آهن، بازار میلگرد روز گذشته نیز افزایش قیمت‌ بیش از 1200 تومانی داشت و قیمت میلگرد در محدوده 23 الی 24 هزار و 700 تومان اعلام شد. متوسط نرخ میلگرد آجدار حدود 23 هزار و 680 تومان برآورد گردید.

قیمت تیرآهن به ویژه در بخش‌ شاخه‌ای افزایش قیمت داشت و سایزهای پرمصرف 14 تا 18 در هر شاخه بین 150 الی 300 هزار تومان افزایشی شد و بیشتر نوسانات قیمتی هم به محصولات ذوب آهن اصفهان اختصاص داشت.

شنیده‌ها از بازار پروفیل نیز از افزایش 1000 تومانی هر کیلو قوطی حکایت دارد؛ قیمت پروفیل آهنی ضخامت 2 میلیمتر بین 34 هزار و 500 الی 36 هزار تومان اعلام شد. قیمت لوله صنعتی، گازی، داربستی و سایر لوله‌ها هم بیش از 1000 تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز ناودانی ایرانی، نبشی و سپری هم همسو بازار افزایش 300 تومانی داشت؛ قیمت ورق سیاه نیز در اکثر مبادی فروش بیش از 400 تومان افزایش یافت و قیمت روز ورق گالوانیزه روغنی و رنگی هم افزایشی بود.

همانطور که از روند نوسانات بازار برمی‌آید در ده روز گذشته قیمت روز میلگرد در بازار افزایش 3 هزار تومانی داشته و رشد قیمت میلگرد ذوب آهن هم 5 هزار تومان برآورد شده است. هر کیلو تیرآهن ذوبی نیز در این بازه زمانی بین 7 الی 8 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

در بخش تقاضا هم موجی از نگرانی‌ها مشاهده می‌شد و معاملات نیز به شدت قفل بود. در پی افزایش‌ قیمت بی‌حساب آهن آلات و سقف‌زنی‌های بی‌سابقه هرگونه پیش‌بینی بازار آهن ناممکن و دشوار شده است، اما به عقیده برخی یکی از احتمالاتی که می‌توان در هفته‌های آتی برای بازار آهن در نظر گرفت اصلاح قیمت در اسفندماه است.

 به این صورت که با بهبود اضاع گاز و افزایش عرضه‌ها ممکن است بازار در مسیر اصلاح قرار بگیرد، اگرچه این احتمال در شرایطی است که دلار سقف جدید نزند و اخبار سیاسی و اقتصادی منفی نیز رخ ندهد. با وجود این نمی‌توان چندان به این احتمالات اکتفا کرد و بهترین راه رصد روند بازار و در نظر گرفتن همه فاکتورها و مولفه‌های بنیادین مؤثر است.

یکی از اخباری که ممکن است در روند بازارهای مالی اثرگذار باشد سفر رئیس جمهور به چین و دستاوردها و خروجی این سفر است، البته ثباتی که در بازار ارز مشاهده شد را می‌توان از اثرات این سفر تلقی کرد.

براساس گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته، حدود 77 هزار تن شمش بلوم عرضه شد که حدود 99 درصد از معاملات آن ابطال گردید و تنها 700 تن آن مورد تأیید قرارگرفت؛ همچنین معاملات ورق گالوانیزه و ورق رنگی فولاد مبارکه هم ابطال شد.

اما در این میان معاملات اسلب فولاد خوزستان و هرمزگان که قیمت آن 19 هزار و 160 تومان در نظر گرفته شده بود، تأیید شد. به عقیده برخی کارشناسان براساس تجربیات پیشین هنگامی که معاملات بورس کالا به دلیل رقابت و مغایرت قیمت با نظر سیاستگذار ابطال می‌شود، در عرضه‌های آتی تقاضای انباشته شده وارد رقابت می‌شود و به مرور قیمت تعادلی عرضه و تقاضا حاکم می‌شود.

با وجود این، با توجه به نوسانات افزایشی بازار ارز و رشد چشمگیر نرخ جهانی فولاد و همچنین ادامه کمبود انرژی در صنایع فولادی، ابطال معاملات راهکار چندان مناسب و اثرگذاری برای تعدیل قیمت‌ آهن در بازار داخلی به نظر نمی‌رسد.

خبر دیگری که روز گذشته منتشر شد نامه بانک مرکزی در الزام به عرضه دلار حاصل از صادرات در سامانه نیما توسط صادرکنندگان بود که در کنار ابطال معاملات بورس کالا که پایه‌های دلار بالای 40 هزار تومان را برای محصولات اینها در بازار داخلی محکم می‌کرد، ممکن است به نوعی کشمکش منجر شود که باید منتظر نتایج آن در بازارها باشیم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: جهش فنر قیمت آهن آلات

شنیده‌ها حاکی است که براساس تصمیم بانک مرکزی شرکت‌های پتروشیمی و ایمیدرو برای مدیریت ارز و تأمین نیازهای ارزی واردات کالا در سامانه نیما، منابع حاصل از صادرات را تنها در بانک‌ها و صرافی‌های بانکی بفروشند.

به عقیده فعالان بازار این تصمیم بانک مرکزی به برهم ریختن بازار منجر شده و به نگرانی‌ها از کاهش عرضه و ایجاد جو روانی منفی و افزایش قیمت‌ها دامن زده است؛ اگرچه علل مختلف دیگری در بروز نوسانات بازار ارز دخیل است اما تصمیمات ناگهانی و خلق‌الساعه اینچنینی نیز در تلاطمات بازار بی‌تأثیر نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (16)

  • اشنا
    اشنا1401/12/14 - 10:40 پاسخ

    دیروز رفتم اهن بخرم یک شاخه احتیاج داشتم فروشنده میگه فروش نداریم،،چقدر خنده داره،،،نمیدانیم گریه کنیم یا خنده،،،فقط لعنت خدا بر باعث وبانیش،،جای تاسف هستش

  • رضا
    رضا1401/12/01 - 06:26 پاسخ

    نگران نباشید 4سال بعد رئیسی درست میکند کشور را،😭🤬

  • لقمان صالحی
    لقمان صالحی1401/11/30 - 16:59 پاسخ

    این ترفند هرساله تاجران هستسش. اول ذهن مردم باقطعی گاز بخاطر فصل سرما بود چندروز دیگه مشکل گاز درکل جهان وایران با گرم شدن هوا حل میشه. امیدوارم مردم عزیز دوباره صف خرید درست نکنند. اصلاح میشه ومیاد پایین

  • رضاعباسب
    رضاعباسب1401/11/27 - 22:03 پاسخ

    قسنگ‌مشخصه که دولت دست کرده تو جیب ملت .آهن مگه وارد میشه که با گرون شدن دلار افزایش پیدا میکنه تموم کارخانه ها ذوب آهن دولتی هستن و روز به روز هزار تومان افزایش قیمت .بازار اگه عادی بود با چند روز نخریدن سریع اصلاح میشد

  • حمید
    حمید1401/11/26 - 23:26 پاسخ

    جوانان این مملکت شکایت از این وضع باید به کجا ببرند استرس و فشار عصبی پیرمان کرد تا عید قیمت میلگرد از طلا هم جلو میزند

  • ناشناس
    ناشناس 1401/11/26 - 22:52 پاسخ

    بگو کجا منفجر نشده که اهن شده خودرو گوشت دلار طلا سکه مسکن لوازم خانگی لوازم یدکی اگه مسعولین برن خونه بنشینن خبر مرگشان بیاد انشالله وضعیت خیلی بهتر میشه

  • اسماعیل ازاد
    اسماعیل ازاد1401/11/26 - 22:25 پاسخ

    خدا لعنتتون کنه چرا اینقدر بی انصاف ،آخه چرا؟

  • رضا
    رضا1401/11/26 - 11:37 پاسخ

    هرچیزبگندد نمکش می‌زنند وای به روزیکه بگندد نمک . قضیه مسئولین کشور است که دیگر کاراز کار گذشته . خدابه داد جوونای این مملکت برسه .

  • یحیی
    یحیی1401/11/26 - 10:45 پاسخ

    جهش 60درصدی قیمت در مدت کمتر از یک ماه یعنی مرگ بازار هم برای خریدار هم برای فروشنده. عجب اقتصاد خوبی داریم ما

  • روح الله
    روح الله1401/11/26 - 10:37 پاسخ

    دولت که دم از حمایت می‌کند چرا آهن آلات که انحصار خود دولت است باید در فاصله دوماه دوبرابر شود

  • فرشید دنیوی
    فرشید دنیوی 1401/11/26 - 03:58 پاسخ

    لعنت بر جد و آباد کسانی که باعث اینکارها می‌شوند چندین سال هست که نتوانستیم دو روز پشت سر هم یک قیمت داشته باشیم . بیشعورترین مسئولین جهان را داریم

    • کوکب
      کوکب1401/11/26 - 10:30

      لایک داره

    • نقوی
      نقوی1401/11/28 - 09:55

      ای کاش به دو روز برسه، هر یک ربع قیمتها عوض میشه.

  • داود
    داود1401/11/25 - 22:58 پاسخ

    اینکه هر لحظه هربی پدر ومادری به دلخواه خودش قیمتها را بالا میبرد نشان از بی لیاقتی وبی عرضه گی وزیر مربوطه را نشان میدهد.

  • کیامرث
    کیامرث 1401/11/25 - 22:07 پاسخ

    بخدا این درستش نیست یعنی ما جوانا که می خوایم خونه درست کنیم باید بریم بمیریم این حمایت از مردمه

  • سارا
    سارا1401/11/25 - 17:02 پاسخ

    افزایش قیمت آهن یعنی انفجار بازار مسکن در سال جدید