قیمت آهن‌الات متأثر از بورس کالا

قیمت آهن‌آلات متأثر از بورس کالا
قیمت آهن‌الات متأثر از بورس کالا

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از افزایش نرخ دلار در روز گذشته بود. روز چهارشنبه شاهد نوسانات محدودی در بازار ارز بودیم به طوری که دلار با اندکی افزایش با قیمت 27 هزار و 210 تومان معامله ‌شد درحالی که آمار موجود از قیمت روز آهن  بیانگر ثبات نسبی...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از افزایش نرخ دلار در روز گذشته بود. روز چهارشنبه شاهد نوسانات محدودی در بازار ارز بودیم به طوری که دلار با اندکی افزایش با قیمت 27 هزار و 210 تومان معامله ‌شد درحالی که آمار موجود از قیمت‌ روز آهن‌ بیانگر ثبات نسبی قیمت محصولات فولادی به همراه کاهش مختصر مقاطع طویل در برخی مبادی فروش بود.

روزگذشته شاهد عرضه میلگرد و تیرآهن در بورس کالا بودیم، اما با توجه به کاهش حجم تیرآهن عرضه شده و همچنین افت تقاضای میلگرد، استقبال چندانی در بازار مشاهده نشد. از آنجایی که اوضاع بورس کالا از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت محصولات فولادی در بازار اهن است، می‌توان اجبار به اعلام قیمت محصولات توسط برخی شرکت‌ها را از اثرات بورس کالا دانست.

در ادامه می‌توانید این خبر نیز مطالعه کنید: اوضاع ناپایدار بازار آهن

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات، روز سه‌شنبه شاهد افزایش نسبی قیمت برخی مقاطع بودیم که در پی افزایش محدود قیمت شمش بود و موجب رشد قیمت‌ها شد اما روز گذشته شمش افزایش قیمتی نداشت از همین رو قیمت محصولات فولادی نیز دوباره وارد سکون شد و تقریبا در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود. با وجود این آنچه در بازار آهن باتوجه به اوضاع فعلی کشور می‌توان پیش‌بینی کرد، ثبات قیمت‌ها است.

براساس قیمت روز اهن‌آلات، قیمت میلگرد در روز گذشته در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و معدود شرکت‌هایی کاهش قیمت داشتند که حدود 50 تا 200 تومان بود. مثلا میلگرد اجدار سایز 16 کارخانه ذوب آهن اصفهان 16 هزار و 50 تومان معامله شد که کاهش 50 تومانی داشت همچنین قیمت میلگرد آجدار سایز 16 کارخانه نیشابور نیز 15 هزار و 250 تومان بود که با کاهش 50 تومانی به فروش رسید. قیمت ورق سیاه نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود و کاهش قیمت 50 الی 200 تومانی در برخی از مبادی فروش مشاهده می‌شد. قیمت ورق گالوانیزه و ورق روغنی نیز با ثبات نسبی همراه بود و چند شرکت با کاهش 100 الی 300 تومانی اعلام قیمت کردند. همچنین قیمت نبشی و ناودانی در تمام مبادی فروش ثابت بود و تغییر قیمتی اعلام نشد. قیمت پروفیل‌ها نیز تقریبا در اکثر شرکت‌ها کاهش 100 الی 200 تومانی داشت و برخی شرکت‌ها نیز بدون تغییر بودند.

اصلاح ساختار زنجیره فولاد
خسرو حجتی مسئول خرید گروه صنعتی فولاد یزد، اصلاح ساختار زنجیره فولاد را در گروه کم کردن هزینه‌های تولید، کاهش قیمت نهایی محصولات و ایجاد رقابت اصولی بین تولیدکنندگان و تعیین منطقی و درست قیمت فولاد در بازار دانست و اظهار کرد: گران شدن قیمت برق از مواردی است که افزایش هزینه‌ تولید را برای تولیدکنندگان در پی داشته است به همین جهت قیمت تمام شده محصول هم به ناچار افزایش می‌یابد. بر همین اساس قیمت انرژی برق فاکتوری برای تعیین قیمت فولاد محسوب می‌شود. 

همچنین با توجه به بالا رفتن قیمت مواد اولیه امکان تولید محصولات ارزان هم عملا از بین می‌رود، به‌طبع با کاهش قیمت محصولات فولادی تقاضای مصرفی هم افزایش می‌یابد و میزان فروش هم به تناسب تقاضا بالا می‌رود، به همین جهت نیاز است که برای اصلاح ساختار زنجیره فولاد، همه ابعاد را در نظر گرفت تا اصلاح اساسی و نتیجه‌بخش در این زمینه رخ بدهد. از موارد دیگری که در اصلاح ساختار زنجیره فولاد باید در نظر گرفت اصلاح و تعیین اساس قیمت‌گذاری محصولات فولادی است. شمش کشورهای آسیای میانه اساس قیمت‌گذاری محصولات است که به‌نظر می‌رسد باید اصلاح شود.

 کاهش گرانی چاره‌ساز تورم نیست
بهادر احرامیان نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره تفاوت‌های گرانی و تورم اظهار کرد: هنگامی که مانعی در تأمین یک یا چند کالا ایجاد شود و یا تناسبی بین عرضه و تقاضا نباشد ماحصل آن گرانی است و مختص یک یا چند کشور نیست که در این‌صورت راه‌حل‌هایی برای رفع این موانع پیش‌بینی می‌شود، اما تورم از افزایش بی‌رویه قیمت همه محصولات به‌صورت همزمان شکل می‌گیرد که از عمده دلایل آن کسری بودجه دولت، کاهش حجم پول نسبت به کالا و مسائلی ازین‌دست می‌باشد که اصلاح آن تمهیدات مختص به خود را دارد.

از عمده‌ترین مشکلاتی که این روزها در کشورمان با آن دست‌به گریبان هستیم و تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده افزایش تورم است و در ظاهر هم تدبیر خاصی برای رفع یا کاهش آن اندیشده نشده است، راهکاری که چاره رفع گرانی است برای رفع تورم در نظر گرفته می‌شود از این رو همچنان این مشکل در کشور پایدار است و همه حوزه‌ها از جمله صنعت، تولید، کشاورزی و غیره را درگیر خود کرده است. در حال حاضر مدیریت سیستم پولی و جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت‌ها از راهکارهای تعدیل تورم به شمار می‌رود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)