قیمت تیرآهن در تضاد با روند بازار

قیمت تیرآهن در تضاد با روند بازار

ثبات قیمت آهن آلات غالب نوسانات بازار آهن و فولاد را در روز گذشته شکل می‌داد که با پایان یافتن هفته شدت ثبات بیشتر و رکود بازار نیز عمیق‌تر شد.بازار ارز نیز تقریبا ثابت بود و با نوسانات اندکی که در مرز 30 هزار تومان داشت.

آهن پرایس: ثبات قیمت آهن آلات غالب نوسانات بازار آهن و فولاد را در روز گذشته شکل می‌داد که با پایان یافتن هفته شدت ثبات بیشتر و رکود بازار نیز عمیق‌تر شد.

بازار ارز نیز تقریبا ثابت بود و با نوسانات اندکی که در مرز 30 هزار تومان داشت در نهایت هر دلار در بازار آزاد حدود 30 هزار و 230 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

بازار میلگرد تقریبا بدون هیاهو و بدون نوسان بود و پس از افزایش جزئی در ابتدای هفته، روندی معکوس در پیش گرفت و حدود 100 الی 200 تومان قیمت‌ها کاهش یافت اما این درحالی است که غالب شرکت‌ها قیمت روز میلگرد را ثبات اعلام کردند. قیمت متوسط میلگرد روز گذشته با اندکی کاهش حدود 15 هزار و 260 تومان بود.

نرخ قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، گازی و ... نیز عمدتا بدون تغییر بود و تنها در برخی ضخامت‌های کارخانه پروفیل نیکان کاهش 100 تومانی مشاهده شد. قیمت پروفیل ضخامت 2 عمدتا در حدود 18 هزار و 500 الی 19 هزار و 800 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات قیمت در برخی کارخانه‌ها حدود 10 الی 100 هزار تومان کاهش داشت و سایز 27 تیرآهن ذوب اهن اصفهان نیز افزایش قیمت داشت. این افزایش قیمت در برخی شاخه‌های تیرآهن با واقعیت بازار همخوانی ندارد و برخلاف تلاش فعالان این حوزه، تقاضایی هم برای این محصول وجود ندارد.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز کماکان ثابت و بدون تغییر بود و انواع ورق‌ها نیز مانند ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم غالبا ثبات داشتند، همچنین قیمن ورق سیاه و انواع آن نیز اگرچه در عمده مبادی فروش ثابت بود اما کاهش جزئی در قیمت ورق مبارکه مشاهده شد.

با وجود تلاش عرضه‌کنندگان به ویژه در بازار تیرآهن و در برخی سایزها، سمت تقاضا در خواب است و هیچ محرکی مؤثر واقع نمی‌شود. به عبارتی می‌توان گفت نوسانات موجود در بازار میلگرد و همچنین وضعیت بازار مسکن آیینه تمام‌نمای ماهیت اصلی بازار آهن است و نشان‌دهند واقعیت میزان عرضه و تقاضا در شرایط فعلی است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که از 225 هزار و 111 تن مقاطع فولادی عرضه شده در بورس، حدود 71 هزار و 151 تن مورد معامله قرار گرفت. در این میان قیمت میلگرد آجدار حدود 14 هزار و 110 تومان برآورد شد که در مقایسه با آخرین عرضه حدود 0/3 درصد کاهش داشت. گفتنی است از مقاطع طویل عرضه شده در بورس روز گذشته تنها 32 درصد معامله شد که این امر بیانگر گسترده شدن دامنه رکود بازار محصولات فولادی و افت قابل توجه تقاضا است.

اما 15 هزار تن شمش عرضه شده در بورس به طور کامل معامله شد که نرخ پایه آن 12 هزار و 594 تومان و نرخ پایانی آن 12 هزار و 866 تومان برآورد شد.

گزارش‌ها از بازارهای جهانی نیز بیانگر تداوم ثبات در نرخ محصولات فولادی است به طوری که نرخ اسلب در بازار جهانی ثابت اعلام شد و حدود 452 دلار و 50 سنت به فروش رسید؛ اما بیلت صادراتی منطقه CIS حدود 6 دلار افزایش داشت و 534 دلار به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: در بازار آهن رکودی چه باید کرد؟

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران درباره افت صادرات در نیمه نخست سال‌جاری اظهار کرد: دو مؤلفه نرخ جهانی و میزان تقاضای جهانی را در میزان صادرات کشور اثرگذار هستند. اما در ابتدای سال با اجرای سیاست تعیین عوارض سنیگن برای محصولات صادراتی که مصادف بود با سیاست دامپینگ فولاد روسیه، باعث شد نرخ صادرات ایران افت چشمگیری پیدا کند. پس از این جریان قیمتها در بازارهای جهانی نیز روندی کاهشی در پیش گرفتند.

وی در ادامه افزود: نتیجه این سیاست‌ها به کاهش صادرات در نیمه اول سال 1401 در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته منجر شد. به همین جهت بهتر است برای بهبود اوضاع صادرات کشور که بهبود شرایط فعلی فعالان بازار آهن را در پی خواهد داشت، اقدامات مناسبی از جمله بهبود روابط تجاری، صورت گیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 10 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (8)

  • مخترم باقری
    مخترم باقری 1401/06/19 - 09:44 پاسخ

    دنبال این اون نگردید براتون خانه را ارزان کنند دنبال خودتان بگردید و میلگرد و سیمان پروانه ساخت شهرداری را برگردانید به ۴ سال قبل‌ مردم خودشان بلدند خانه ارزان قبمت بسازنند دسست خودتون

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/20 - 10:19

      بله هزینه های ساخت و ساز و نرخ دست مزد افزایش داشته و طبیعتا نرخ تمام شده مسکن نیز بالا رفته.

  • عاطفی
    عاطفی1401/06/19 - 00:18 پاسخ

    قیمت میلگرد ظفر بناب چنده!؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/06/20 - 10:20

      قیمت ها در سایت به روز شد چک بفرمایید.

  • علیرضا شجاعی
    علیرضا شجاعی1401/06/18 - 18:41 پاسخ

    سلام ممنون از اطلاع رسانی روزانتون میخواستم بدونم قیمت ورق گالوانیزه تو سایت شما چجوری محاسبه میشه؟

  • شوقی
    شوقی1401/06/18 - 18:24 پاسخ

    قیمت تیر آهن در هفته آینده کاهشی هستش یا افزایشی؟

  • جواهری
    جواهری1401/06/18 - 15:51 پاسخ

    قیمت ناودانی. چه کارخونه ایی بهتره که خرید کنم؟

  • CEKwxBXoISUbPH
    CEKwxBXoISUbPH1401/06/17 - 20:57 پاسخ

    FnOCSbdBJiD