در بازار آهن رکودی چه باید کرد؟

در بازار آهن رکودی چه باید کرد؟

با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد گسترده‌تر شدن رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد و ثبات قیمت آهن آلات در غالب حوزه‌ها بودیم و حتی برخی مبادی که نوسانات افزایشی جزئی داشتند، روندی معکوس در پیش گرفته و کاهشی شدند...

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد گسترده‌تر شدن رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد و ثبات قیمت آهن آلات در غالب حوزه‌ها بودیم و حتی برخی مبادی که نوسانات افزایشی جزئی داشتند، روندی معکوس در پیش گرفته و کاهشی شدند.

بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار در مرز 30 هزار تومان افزایش جزئی داشت، به طوری که در بازار آزاد حدود 30 هزار و 230 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار اگرچه در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما روند افزایشی این محصول در برخی از شرکت‌ها معکوس شد و حدود 100 الی 200 تومان کاهش یافت. متوسط قیمت میلگرد روز گذشته حدود 15 هزار و 300 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن نیز هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی در اغلب مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما همچنان برخی شاخه‌های پرفروش تیرآهن ذوب اهن اصفهان کماکان با 10 الی 30 هزار تومان افزایش قیمت عرضه شد. عمده افزایش قیمت این محصول ناشی از عدم آزادسازی محصول توسط عرضه‌کننده و حرکت هماهنگ و افزایشی صاحبان کالا با این معضل است.

قیمت قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... عمدتا ثابت اعلام شد اما کارخانه پروفیل نیکان و پایا اصفهان کاهش 100 الی 300 تومانی داشتند. قیمت روز ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت نبشی در عمده شرکت‌ها کاهشی بود اما کارخانه ناب تبریز محصولات خود را با 100 الی 300 تومان کاهش عرضه کرد.

انواع ورق‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده بخش‌ها ثابت بود به طوری که قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما قیمت روز ورق سیاه با کاهش 100 الی 200 تومانی اعلام شد و تنها قیمت ورق سیاه گیلان بدون تغییر قیمت بود.

گزارش‌ها از بازار صادراتی حاکی است که روز گذشته قیمت اسلب صادراتی ایران و اسلب صادراتی منطقه CIS حدود 453 دلار معامله شده که بیانگر افزایش 23 دلاری این محصول است، اما بیلت صادراتی این منطقه 526 دلار به فروش رسید که بدون تغییر قیمت بود.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز بیانگر حذف ورق قلع‌اندود از تابلوی معاملات است که ناشی از عدم استقبال از این محصول بود. همچنین از 13 هزار تن ورق گالوانیزه عرضه شده نیز 3 هزار و 850 تن معامله شد که قیمت آن 24 هزار و 885 تومان برآورد شد. در واقع 19/9 درصد از این محصول به فروش رسید.

امروز نیز حدود 240 هزار و 111 تن مقطع فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش بلوم است. حدود 169 هزار و 208 تن از این میزان به میلگرد اختصاص دارد که قیمت آن نیز 13 هزار و 877 تومان تعیین شده است. گفتنی است حجم میلگرد در عرضه امروز، در مقایسه با آخرین عرضه کاهش 56/8 درصدی داشته است.

شنیده‌ها حاکی است که به دلیل نادرست بودن نحوه قیمتگذاری محصولات بورسی عرضه‌کنندگان حجم این محصولات را کاهش دادند. در همین زمینه رضا تربتی فعال حوزه فولاد اظهار کرد: نحوه تعیین قیمت مقاطع فولادی در بورس کالا مورد رضایت تولیدکنندگان نبود از همین رو شاهد کاهش حجم عرضه این محصولات به ویژه گندله، کنسانتره و شمش در بورس کالا هستیم.

این فعال صنعتی در ادامه افزود: کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس بیانگر ناهمگون بودن نرخ نهایی محصولات فولادی با حاشیه سود این محصولات است، از همین رو لازم است که وزارت صمت تغییری در این زمینه ایجاد نماید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خلاء شدید مصرف‌کننده در بازار آهن

وی تصریح کرد: بین واحدهای زنجیره فولادی ناهماهنگی وجود دارد و قیمت‌ها نامتناسب است به همین جهت ایجاد هماهنگی در این زنجیره ضرورت دارد و نمی‌شود سنگ آهن را که مواد اولیه است با نرخ بالایی به فروش رساند و انتظار داشت که نرخ محصولات در کل زنجیره فولاد متعادل باشد. تربتی در پایان افزود: این ناهماهنگی و نابسمانی در بازار با تغییر شیوه قیمتگذاری و برخی سازوکارهای بورس کالا حل‌شدنی است.

توصیه‌های کاربردی در بازار رکودی

اکنون که بازار در شرایط رکودی عمیقی به سر می‌برد ممکن است به زیان افراد زیادی که در این بازار فعالیت می‌کنند، تمام شود؛ از همین رو توصیه می‌شود در چنین شرایطی موارد زیر را در نظر داشته باشید تا در روزهای سختی که سپری می‌کنیم و نیز روزهای دشواری که در پیش داریم زیان کمتری متحل شوید.

  • اختصاص 10 الی 20 درصد از سبد دارایی خود به دارایی‌های امن،
  • اختصاص 20 الی 30 درصد به دارایی‌های غیرمنقول،
  • جایگزین کردن برنامه‌ریزی کوتاه مدت با برنامه سالانه و بلندمدت،
  • عدم سرمایه‌گذاری بلندمدت،
  • کاهش سهم کالایی در سبد دارایی و حرکت روی خط نوسان،
  • کاهش اعتبار مشتریان به نصف
  • حفظ پول نقد در بازاری که تشنه پول نقد است؛ مواردی است که توصیه می‌شود در چنین اوضاعی مورد توجه قرار بگیرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • مژده رسولی
    مژده رسولی1401/06/18 - 18:44 پاسخ

    من تو یه اهن فروشی کوچیک کار میکنم هر زوز پیگیر خبرهاتون هستم. مرسی از شما