مخاطرات فولاد ایران و رشد فولاد چین 

مخاطرات فولاد ایران و رشد فولاد چین 
مخاطرات فولاد ایران و رشد فولاد چین 

آهن پرایس: در روزهای اخیرا اقتصاد در کشور ما در حال تغییر و تحولات گسترده ایست و نگرش بر این مبناست همه تغییرات و تحولات با هدف حذف رانت انجام می پذیرد. بازار فولاد نیز بخشی از این تغییر وتحولات است...

آهن پرایس: در روزهای اخیرا اقتصاد در کشور ما در حال تغییر و تحولات گسترده ایست و نگرش بر این مبناست همه تغییرات و تحولات با هدف حذف رانت انجام می پذیرد. بازار فولاد نیز بخشی از این تغییر وتحولات است و در نهایت امر امیدواریم این تغییرات در جهت گردش چرخه اقتصادی باشد و محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت آهن الات و محصولاتی از این دست با توجه به هزینه تمام شده ی تولید به گونه ای اعمال شود که ساخت و ساز پر رونق گردد. 

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت : در مورد اعمال عوارض صادراتی چنانچه قرار باشد در آینده مجددا تصمیم گیری شود باید توجه گردد که این عوارض به طور کلی باید برهمه محصولات اعمال گردد یا به طور کلی چنین عوارضی اعمال نشود چون باید هدف چنین باشد که دامنه تجارت گسترده شود و دست بازرگانان و تجار در معاملات آزاد شود نه اینکه تصمیماتی بگیریم که ارز آوری منطقه را از بین ببریم. عوارض محصولات پایین دست و خام بازار فولاد رقمی جزئی است اما ممکن است این رقم جزئی نیز با قوانین و مقررات بازار فولاد نیز در فصل آینده حذف گردد. 

ابتدای زنجیره تولید محصولات فولادی را به عنوان مواد اولیه می دانیم اما به طور کلی حلقه ی تولید محصولات فولادی بدین صورت است که هر محصولی که از یک زنجیره اول تولید می گردد به عنوان ماده اولیه زنجیره ی بعدی محسوب می گردد. بنابراین نمیتوان این استدلال را داشت که عوارض صادراتی صرفا برای مواد خام ابتدای زنجیره است و به عبارت دیگر اصلا در فولاد واژه مواد خام صحیح نیست چرا که در قانون معادن کشور ، ماده خام تعریف کلی و خاص خود را دارد. 

پس از بحث عوارض صادراتی به عوامل مهمی بعدی باید توجه نمود بدین صورت که با حذف عوارض صادراتی می توانیم مبحث معافیت مالیاتی را به صورت تخصصی و کارشناسی مطرح و اجرا نماییم. چرا که صادرات مواد معدنی معاف از مالیات می باشد. بنابراین چنانچه مالیاتی بر محصولات پایین دستی اعمال شود خود محرکی بر اعمال عوارض بر محصولات بالا دیتی و محصولات انتهای چرخه خواهد شد. 

مخاطرات تولیدات فولاد  

بر اساس آمار منتشره از سوی موسسه رتبه بندی شرکت های تولید کننده فلزات و معادن باید به سوی اقتصاد کم کربن حرکت کنند و هدف اصلی حرکت به سمت و سوی منابع انرژی سبز و مواد اولیه پاک تر می باشد که شرکت های مختلف هر کدام با  چالش هایی در این گذار مواجه می باشند.

نیکل و مس با تغییرات تکنولوژی هم اکنون از اقتصاد سبز بهرمند هستند و از پنل های خورشیدی ، توربین های بادی ، وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه ها استفاده می نمایند  و می توانیم انتظار چشم انداز درخشانی را برای آینده این بخش از چرخه اقتصاد داشته باشیم.

حال آنکه تولید کنندگان باید با هدف حرکت به سوی اقتصاد سبز ، میزان مصرف کربن خود را تا حد ممکن به کمترین مقدار برسانند. یکی از محصولات کاربردی در اقتصادسبز می تواند استفاده از آلومینیوم باشد.البته انتظار می رود که میزان تقاضا رشد متوسطی داشته باشد چرا که با افزایش هزینه کربن از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان فشار بیشتری را باید متحمل شوند. 

مساله کربن زدایی سازندگان فولاد نیازمند تغییر در تکنولوژی می باشد و تجهیزات در حال توسعه است و می دانیم که فولاد یکی از مواد ضروری برای ایجاد اقتصاد سبز می باشد. 
یکی از انتظارات مرکز رتبه بندی این است که فولادسازان بتوانند به سمت و سوی کوره قوس الکتریکی روی بیاورند زیرا این کوره ها به زغال سنگ کک شو نیازی ندارند و از سنگ آهن استفاده می نمایند. 

آن دست از تولید کنندگانی که همچنان به مسیر کوره بلند متکی هستند خطرات بیشتری در کمین آنهاست و بهتر است هر چه سریعتر خود را به چرخه جدید تکنولوژی نزدیک کنند چرا که به مرور زمان زغال سنگ های حرارتی به طور کامل حذف خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: چالش های پیشروی صنعت فولاد

فولاد چین 

بر اساس بیانات مقامات پکن پیش بینی می شودکه تا پایان سال جاری تقاضای فولاد چین رشد چشمگیری داشته باشد آنچنان که میزان تقاضا از میزان تولید پیشی گیرد و با اتخاذ تصمیمات و حمایت های سیاسی پیش بینی می شود تقاضای فولاد نیز افزایش یابد. در سه ماهه ابتدایی سال 2022 صنعت فولاد چین با وجود شرایط پیچیده ی اقتصادی توانست میزان عرضه ها و همچنین قیمت ها را ثابت نگه دارد. 

مقامات این کشور از جمله معاون رئیس انجمن آهن و فولاد چین معتقدند: پیش بینی می شود صنعت فولاد به عملکرد مفیدتری دست یابد چرا که اقتصاد کلان چین در حال توسعه است و از سوی دیگر اتخاذ تصمیمات سیاسی صحیح می تواند ضامن رشد پایدار صنعت فولاد باشد. 


 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)