چالش های پیشروی صنعت فولاد

چالش های پیشروی صنعت فولاد
چالش های پیشروی صنعت فولاد

آهن پرایس: صنعت فولاد کشور که همواره برای اقتصاد ما یکی از ارکان اساسی و پایه ای بوده و هست در سالهای اخیرا با سدهای پی در پی که مانع از رشد و پیشرفت می شود مواجه شد، قطعی های برق در تابستان ها ،تیک صادراتی...

آهن پرایس: صنعت فولاد کشور که همواره برای اقتصاد ما یکی از ارکان اساسی و پایه ای بوده و هست در سالهای اخیرا با سدهای پی در پی که مانع از رشد و پیشرفت می شود مواجه شد، قطعی های برق در تابستان ها ،تیک صادراتی ،عوارض اعمالی بر صادرات محصولات فولادی همواره همچون سد در مسیر توسعه و پیشرفت این صنعت عمل کرده است. که در نهایت امر این سدها و چالش های پی در پی در قیمت آهن آلات و قیمت روز میلگرد و قیمت تیراهن و ... موثر می گردد. 

شهرام عالی وند، مدیر عامل فولاد امیرکبیر کاشان اظهار داشت: به طور کلی در صنعت فولاد ما تلاشهای گسترده ای شده و این صنعت در مسیر توسعه قرار گرفته است اما برخی چالش ها و تصممیات غیرکارشناسی و اعمال موانع و سدهایی در این مسیر نشان دهنده ی که آنگونه که باید بر توسعه متوازن و پایدار تمرکز نشده است.چالش هایی که امروز ما با آن مواجهیم حاصل کم توجهی به توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست و پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، تامین مواد اولیه و مبحث هزینه انرژی و سوخت در حمل و نقل است. 

فی الواقع مشاهده می شود صنعت فولاد کشور از سال ۱۴۰۰ با چالش های گسترده ای مواجه شده است و تمامی این چالش ها حاصل عدم توجه به مساله توسعه می باشد. در کشورهای توسعه یافته پیش از آنکه با چللش مواجه شوند به فکر اصلاحات و اقدامات گسترده می افتند.

ما هم ملزم هستیم در صنعت فولاد قبل از اینکه چالش ها سد راه شوند به مسائل زیست محیطی، انرژی، حمل و نقل و چالش های مواد اولیه توجه نماییم تا اقدامات لازم در جهت اصلاح و فراهم سازی زیر ساخت ها آماده گردد. 

چالش های صنعت فولاد عبارتند از : 

1-    حمل و نقل ریلی :

حمل و نقل مواد اولیه در جهان از طریق خطوط ریلی است  زیرا این راه حمل و نقل از سایر راه ها از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد. در کشور ما نیز طی برنامه ریزی طرح جامع فولاد کشور توسعه کل خطوط ریلی تا سال 1404 به میزان 25 هزار کیلومتر پیش بینی شده است اما متاسفانه تا پایان سال 1399 عملکرد خطوط ریلی کشور ما 13 هزار و 954 کیلومتر بوده است که طبق برنامه چیده شده خیلی از برنامه عقب تر هستیم. 

2-    تامین آب : 

یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستیم مساله تامین آب در صنعت است و بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است چنانچه خط تولید فولادی در برنامه احداث قرار گیرد این خط تولید باید در خلیج فارس و نواحی دریای عمان صورت گیرد که از نظر تامین آب با چالش کمتری مواجه گردد. چنانچه اقداماتی در جهت تامین آب صورت نگیرد، ممکن است بخشی از خطوط تولیدی صنعت فولاد متوقف گردد که اگر چنین اتفاقی بیوفتد به بخش صنعت فولاد نه تنها آسیب رسیده بلکه برخی افرادی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار بوده اند شغل خود را از دست خواهند داد. 


3-    تامین مواد اولیه 

علی رغم تلاشها و اقدامات صورت گرفته در اکتشافات معادن، باز هم کشور فاصله زیادی با اهداف مدنظر دارد چرا که ذخایر معادن استخراج شده اند و رو به پایان است و در ذخایر معادنی که نیز به حفاری عمیق است به مطالعه و بررسی بیشتری احتیاج است.برای دستیابی به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد باید مواد اولیه مورد نیاز به موقع تامین گردد و برای این امر نیاز به سرمایه گذاری گسترده در این زمینه است و برای رسید به اهداف افق 1404 مستلزم استخراج سنگ آهن در حدود 155 تا 168 میلیون تن هستیم. 

4-    تجهیز خطوط تولید به تکنولوژی روز 

در کشور ما متاسفانه همچنان درخطوط تولید از تجهیزات قدیمی و بعضا دستگاه های دست دوم و دست سوم استفاده می شود و در پایان می توان گفت از ابتدای چرخه تولید از اکتشاف و استخراج تا پایان تولید محصولات نهایی نیاز به استفاده از تجهیزات به روز دنیاست که هم مصرف سوخت و انرژی و برق کمتری دارند و همچنین محیط زیست را کمتر آلوده کنند. 

5-    قیمت گذاری 

برای داشتن چرخه اقتصاد سالم باید قیمت گذاری ها منطقی و احتساب هزینه تمام شده ی تولید کننده و حاشیه سود مناسب انجام شود اما متاسفانه در سالهای اخیرا ما با قیمت گذاری دستوری مواجهیم که چنین تصمیمات برای اقتصاد ما همچون سم است. 

6-    تامین انرژی 

در حال حاضر بالغ بر 25 درصد ظرفیت های نصب شده شرکت های تولید کننده بلا استفاده است و دلیل این بلااستفاده ماندن مبحث کمبود انرژی برق است و شاید بتوان گفت شرکت های فولادی می توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام نمایند تا حد زیادی این مشکلات مرتفع گردد. 

7-    هزینه حمل و نقل 

نرخ حمل و نقل مساله بسیار پر اهمیتی است که اگر آنچنان که باید متعادل نشود آنگاه ممکن است واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند، در این زمینه اباذر براری، دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار داشت: قیمت محصولات فولادی تا حد زیادی از قیمت حمل و نقل اثرپذیر خواهد بود و چنانچه هزینه حمل و نقل افزایش یابد به طبع آن این افزایش قیمت در هزینه تمام شده محصول نیز لحاظ خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید: بازار فولاد از 1400 تا 1401 

رانندگان که دارای وسایل حمل و نقل و باربری هستند از افزایش قیمت روغن ، لاستیک ، لوازم یدکی خبر میدهند و مشخص است که افزایش نرخ هزینه های جانبی منجر به افزایش نرخ محصولات پایانی زنجیره خواهد شد و این زنجیره بهم متصل است و افزایش قیمت محصولات پایانی زنجیره فولاد می تواند منجر افزایش نرخ مسکن گردد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)