ورق رنگی چیست؟ 

فرآیند تولید ورق رنگی
ورق رنگی چیست؟ 

آهن پرایس: ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه با پوشش الکترواستاتیک است که تحت فرآوری و پوشش دهی سطحی قرار گرفته است. این ورق بنا به درخواست مشتری در رنگ‌ها و مدل‌های متنوع تولید میشود. میتوان گفت در حدود 16 رنگ...

آهن پرایس: ورق رنگی نوعی ورق گالوانیزه با پوشش الکترواستاتیک است که تحت فرآوری و پوشش دهی سطحی قرار گرفته است. این ورق بنا به درخواست مشتری در رنگ‌ها و مدل‌های متنوع تولید میشود. میتوان گفت در حدود 16 رنگ ورق رنگی در بازار موجود است که با کدهای مختلفی شناسایی میشوند. ضخامت ورق‌های رنگی بین 0.7-0.18 میلیمتر است و در صنایع مختلفی کاربرد دارد. قیمت ورق رنگی گالوانیزه تابع قیمت ورق گالوانیزه است، ورق رنگی کاربردهای بیشماری دارد از تولید لوازم خانگی گرفته تا ساختمان سازی و حمل و نقل اما عمده مصرف این ورق در ساخت و نصب شیروانی ساختمان در مناطقی است که در آن میزان بارندگی زیاد است و رطوبت بالاست. این ورق‌ها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارای مقاومت بالایی هستند. 

فرآیند تولید ورق رنگی

ورق پس از تولید و خروج از خط تولید نورد سرد برای گالوانیزاسیون به بخش دیگری منتقل میشود تا یک لایه روی سطح آن را پوشش دهد. عموما از روش گالوانیزه گرم و غوطه وری در این روش استفاده میشود و در مرحله بعد دو مرحله رنگ آمیزی با پوشش پلیمری روی ورق انجام میگیرد. در این مرحله برای حصول اطمینان از عاری بودن سطح ورق از هر نوع آلودگی سطحی و چربی سطح ورق تمیز کاری و خشک میشود. در مرحله اول پوشش دهی پوششی به نام پوشش زیرین ایجاد میشود و روی آن پوشش رویی ایجاد میگردد. ضخامت رنگ در مرحله اول بین 7 تا 15 میکرون است و در مرحله دوم این پوشش بین 20 تا 25 میکرون میشود. 

از انجا که ورق رنگی از ورق گالوانیزه به دست می آید و این ورق قابلیت فرم دهی و شکل پذیری بالایی دارد از ورق های گالوانیزه با ضخامت کم برای تولید این ورق استفاده میشود که این قابلیت ورق از بین نرود لذا از ورق های با ضخامت 0.2 میلیمتر تا 0.7 میلیمتر برای تولید ورق رنگی استفاده میشود. 

کاربرد ورق رنگی

ورق رنگی دارای کاربردهای بیشماری است و در محل هایی که نیاز به مقاومت در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی نیاز است مورد استفاده قرار میگیرد این ورق از نظر ظاهری نیز ظاهر خوبی به کار میبخشد و در موارد زیر کاربرد دارد:

  1. استفاده در صنعت خودروسازی به عنوان مواد اولیه 
  2. تولید لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر 
  3. صنایع برقی و الکترونیکی و ساخت کامپیوتر
  4. تجهیزات منازل 
  5. صنعت ساختمان سازی مانند سقف کاذب، ساخت کارگاه، انبار و کابینت 
  6. استفاده از ورق رنگی برای ساخت کانتینر 

انواع ورق رنگی

ورق رنگی به دو صورت رول و شیت فابریک عرضه میشود. این ورق ها در رنگ ها و طرح های مختلف فرم دهی شده اند. تعدادی از رنگ های پر کاربرد عبارتند از: سفید یخچالی، قهوه ای سوخته، پرتقالی، نارنجی، قرمز، آبی، سبز، سفید، صورتی، بنفشر و کرمی. این رنگ ها با تنوع زیاد تولید و عرضه میشوند در ادامه نام انواع طرح های رایج ورق گالوانیزه رنگی را ذکر می نماییم:

ورق رنگی کرکره ای یا ورق شیروانی:

این ورق دارای دو نوع طرح کرکره درشت و ریز است و در ساخت و ساز سقف شیروانی ها استفاده میشود. این ورق از قدیمی ترین نوع ورق های رنگی میباشد و در زیبا سازی کاربرد دارد. 

ورق رنگی شادولاین:

این ورق یکی از پرطرفدارترین و کاربردی ترین انواع ورق رنگی است. دلیل استفاده آن مرغوبیت بالای محصول است این محصول بسیار سبک بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و زیبایی آن فوق العاده است. در حال حاضر این ورق یکی از پرفروش ترین ورق های رنگی موجود در بازار ایران است و از آن برای ساخت ساندویچ پانل و ساخت انواع سقف استفاده میشود. 

ورق رنگی طرح سفال پالرمو:

نصب این ورق بسیار سریع است و مقاومت بالایی در برابر ضربه و نور دارد. نام این ورق از شهر پالرمو ایتالیا گرفته شده است زیرا سقف همه خانه ها در این شهر با این نوع ورق ساخته شده است. این ورق ضخامتی بین 20 الی 25 میلیمتر دارد به همین دلیل مقاومت آن بالا است. 


ورق رنگی طرح ذوزنقه ای:

این ورق بیشتر در ساخت سقف های شیروانی و دیوارهای سوله کاربرد دارد. از ویژگی های این ورق میتوان به سبک و مقرون به صرفه بودن، مقاومت بالا و نصب سریع و آسان اشاره کرد. 

ورق رنگی سینوسی:

این ورق تا حدودی شبیه ورق ذوزنقه ای شکل است و تشخیص آن از ورق ذوزنقه ای کار سختی است. از این محصول برای ساخت ساختمان و سوله استفاده میشود و مقاومت بالایی در برابر نور و آب دارد. از دیگر طرح های ورق رنگی میتوان به طرح لمبه و کانکس نیز اشاره کرد. 

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید: کاربردهای ورق گالوانیزه و رنگی 

استعلام قیمت ورق رنگی

برای اطلاع از قیمت ورق رنگی  فولاد مبارکه، هفت الماس،فولاد بهمن و ورق های رنگی وارداتی چینی میتوانید با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در این حوزه در تماس باشید.در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات مفیدی در زمینه انواع و کاربرد ورق رنگی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم امیدواریم این اطلاعات در خرید بهتر شما تاثیرگذار باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)