پیش بینی قیمت آهن آلات 1401

پیش بینی قیمت آهن آلات 1401
پیش بینی قیمت آهن آلات 1401

آهن پرایس: از آنجایی که بازارآهن آلات ،میلگرد وهمچنین تیرآهن ازبازارهای اساسی در اقتصاد کشور است و در پی نوسانات این بازار ، سایر بازارهای موازی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت،پیش بینی نرخ محصولات بازارآهن ازجمله...

آهن پرایس: از آنجایی که بازارآهن آلات ،میلگرد وهمچنین تیرآهن ازبازارهای اساسی در اقتصاد کشور است و در پی نوسانات این بازار ، سایر بازارهای موازی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت،پیش بینی نرخ محصولات بازارآهن ازجمله میلگرد، تیراهن وورق سیاه دارای اهمیت بالایی است. قیمت آهن آلات درسال آتی تحت تاثیرعوامل متعددی خواهد بود، این عوامل عبارتند از:

1-    نتایج مذاکرات وین 

وزیر امور خارجه ایران وچین در مورد مذاکرات و برنامه لغو تحریم ها مکالمات تلفنی داشتند در این مکالمه وزیر امور خارجه ایران به پیشرفت های مذاکرات وین اشاره داشت و بر برخی مسائل باقیمانده و حفظ ضرورت منافع ملی کشور از جمله بحث اقتصاد تاکید داشت. تهران تاکنون تلاش های زیادی در جهت رفع مشکلات وتحریم ها داشته است ودرحال حاضربه اهتمام و نگاه واقع بینانه از سوی کشورهای غربی نیازاست. وزیرامور خارجه چین نیز به مشورت و ضرورت گفتگو بین نمایندگان دو کشور چین و ایران تاکید داشت و معتقد بود که مطالبات منطقی طرف ایرانی را درک می کند وامیدوار است که روند و تعامل ها به سوی پیشرفت در مذاکرات وین باشد.  

گزارشات کاخ سفید نیز این چنین است که توافق با ایران نزدیک است اما نیاز به بررسی جزیی تری دارد. کاخ سفید اعلام داشت که انعقاد توافق با ایران به زودی انجام خواهد شد اما اولویت اولیه آنها در هر گونه توافقات با ایران این است که از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری شود. 

2-     جنگ اوکراین و روسیه 

لازم به ذکر است که حجم تجارت خارجی ایران و روسیه بالغ بر 5 میلیارد دلار است و از دگر سو نیز حجم تجارت خارجی چین و روسیه بالغ بر 140 میلیارد دلار است و  در این میان حجم تجارت خارجی در اتحادیه اروپا و روسیه بالغ بر 150 میلیارد دلار است. با این اوصاف چین و اتحادیه اروپا از مهم ترین شرکای تجاری روسیه به قطع نامه نظر مثبت داده اند ولی کشور ایران رای ممتنع داده است. بسیار واضح است که درتصمیمات سیاستی در نهایت امر اقتصاد حرف آخر را خواهد زد. 

شرایط بحرانی موجود اوکراین منجر به نوسانات قیمت ها در بازارهای جهانی شده است و آنچه که پیداست آهن فروشان بازار داخلی ایران بیش از بازار چهار راه استانبول چشم انتظار تحولات هستند البته در این میان سیاست گذار نیز در جهت کنترل بی دلیل قیمت ها ابزار نگرانی داشته و در تلاش است. 

3-    تغییرات آب و هوایی

از گذشته تا کنون فصل بهار و تابستان فصل مناسبی از نظر آب و هوایی و همچنین طولانی شدن روز برای ساخت و ساز است و از همین رو در این فصل بازار آهن آلات پر رونق خواهد شد ودر پی افزایش رونق بازار آهن میزان تقاضا نیز افزایشی می گردد و می توان انتظار رشد قیمت آهن آلات را نیز داشت. 

4-     میزان عرضه و تقاضا 

چنانچه حجم محصولات تولیدی و عرضه شده به بازار افزایشی شود نرخ آهن آلات کاهشی خواهد شد و بالعکس در زمانی که محصولات بازار آهن در انبارها دپو شودوفروش بسته باشد وفروشندگان میزان عرضه را کاهش دهند نرخ آهن آلات ،میلگرد و تیرآهن... افزایشی خواهد شد.

5-    نرخ دلار نیمایی و دلار بازار آزاد

همواره افزایش قیمت دلار منجر به افزایش قیمت آهن می شود به طوری که در بازه زمانی کوتاهی بازار آهن ایران تحت تاثیر نوسانات دلار دچار التهاب می شود و بخش قابل توجه آن این است که در زمانی که نرخ دلار افزایشی می شود بلافاصله اگر عال دیگری دخیل نباشد نرخ آهن آلات روبه رشد خواهد گذاشت اما در زمانی که نرخ دلار کاهش می یابد بلافاصله نرخ آهن کاهشی نمی گردد بلکه بسیار حرکت کندی در جهت کاهش قیمت خواهد داشت. 

6-    نرخ تورم

تاثیر رشد تورم بر قیمت آهن و میلگرد بسیار پراهمیت است چرا که بازارهای موازی تحت تاثیر یکدیگر هستند و چنانچه تورم افزایشی شود در پی آهن قیمت سنگ آهن و شمش نیز افزایشی خواهد شد و در نهایت امر بر قیمت محصولات تاثیر خواهد داشت. 

7-    قیمت نفت 

در حدود 15 درصد نرخ نفت می تواند نرخ آهن و قیمت میلگرد را تحت تاثیر قرار دهد از همین رو در جهت پیش بینی نرخ آهن آلات نیاز است که نرخ نفت را نیز رصد نمایید. 

8-    مالیات بر صادرات

با افزایش مبلغ مالیات لحاظ شده بر صادرات قیمت آهن آلات که در بخش صادرات ارز آوری قابل توجهی نیز دارد نیز افزایشی خواهد شد. 

9-    مبالغ و میزان عرضه های بورس کالا 

تغییرات میزان ارزش سهام شرکت های تولید کننده آهن آلات از جمله فولاد مبارکه اصفهان و همچنین ذوب آهن اصفهان و ... نیز بر تغییرات قیمت آهن آلات موثر خواهد بود. 

10-    نرخ سوخت و انرژی 

هزینه حمل و نقل برای صادرات و واردات بسیار تاثیرگذار است مواد اولیه از جمله قراضه یا نیکل از سایر کشورها تامین می گردد و چنانچه هزینه حمل و نقل افزایشی شود بر نرخ مواد اولیه و در نهایت بر نرخ محصول نهایی اثرگذاراست. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: احتمال استمرار رشد قیمت آهن

در نهایت امر برای خرید با کیفیت و قیمت مناسب بهترین روند این چنین است که اخبار و نوسانات و التهابات بازار آهن ،فولاد و حتی مسکن را بررسی نمایید.شرکت آهن پرایس همواره در تلاش است با به روز رسانی قیمت ها و انتشار اخبار آهن و فولاد ومسکن پیشرو در امر عرضه آهن آلات صنعتی و ساختمانی با قیمت و کیفیت مناسب باشد. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • امیر
    امیر1400/12/20 - 16:09 پاسخ

    اسلام ، دادش چقدر گرفتی این مقاله رو به نفع تحریک بازار بنویسی، من تو کار ساخت هستم ، برو شهرداری ببین دارند التماس می کنند بری پروانه ساخت بکیری ، تقاضا آهن کجا بود، با این گرونی ساخت و ساز و فروش سربه سر در بیاد جای شکر دارد‌ . مگر در ساخت خیانت کنی که یه چند درصدی سود کنی ،