احتمال استمرار رشد قیمت آهن

احتمال استمرار رشد قیمت آهن
احتمال استمرار رشد قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات روز گذشته در بسیاری از مبادی فروش شاهد افزایش قیمت روز آهن آلات بودیم به طوری که بیش از نیمی از شرکت‌ها قیمت اکثر مقاطع فولادی را بالا بردند و به نظر می‌‌رسد این روند همچنان پایدار...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات روز گذشته در بسیاری از مبادی فروش شاهد افزایش قیمت روز آهن آلات بودیم به طوری که بیش از نیمی از شرکت‌ها قیمت اکثر مقاطع فولادی را بالا بردند و به نظر می‌‌رسد این روند همچنان پایدارباشد و سایر محصولاتی که با ثبات قیمت همراه بودند نیز با این موج افزایشی همراه شوند.

روند افزایشی بازار آهن درحالی رخ داد که بازار ارز تمایل بیشتری بر ثبات دارد به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد پس از نوسانات جزئی و نامحسوس 26 هزار و 260 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

همانطور که روز گذشته نیز اشاره شد تحرکات موجود در سمت عرضه آهن فروشان را به افزایش نرخ روزانه اهن واداشته است، اگرچه همه محصولات رشد قیمت نداشته‌اند اما اکر اوضاع به همین منوال پیش بروند، سایر محصولات نیز افزایش قیمت خواهند یافت.

بر همین اساس قیمت میلگرد آجدار تقریبا در همده مبادی فروش افزایش 50 الی 250 تومانی را تجربه کرد. نرخ تیراهن نیز با افزایش همراه بود به طوری که در بخش شاخه‌فروشی حدود 5 الی 40 هزار تومان افزایش قیمت مشهود بود و در بخش کیلوفروشی نیز تیراهن ذوب اهن اصفهان با افزایش 50 تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ نبشی و ناودانی نیز مانند اکثر مقاطع فولادی افزایش قیمت را تجربه کرد به طوری که جز یک شرکت که ثبات قیمت داشت، مابقی شرکت‌ها با افزایش حدود 100 تومان اعلام قیمت کردند.
اما قیمت پروفیل و انواع لوله‌های گازی و داربستی و صنعتی کماکان ثابت و بدون تعییر قیمت عرضه شد. انواع ورق‌های گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز با ثبات قیمت همراه بود اما قیمت ورق سیاه حدود 100 تومان کاهش قیمت داشت.

اگر چه تأثیر اخبار سیاسی و بازارهای جهانی بر بازار داخلی آهن و فولاد ایران انکارنشدنی است، اما به نطر می‌رسد اوضاع فعلی بازار بیشتر از عوامل داخلی تأثیر می‌پذیرد. زیرا با توجه به آنچه در بورس کالا و معاملات آن مشاهده شد مواد اولیه در مقایسه با محصولات نهایی با استقبال بیشتری مواجه شدند و تقاضای بیشتری نیز داشتند.

به طوری که بر مبنای گزارش‌ها میلگرد آجدار با رقابت 0/7درصدی به قیت 14 هزار و 353 تومان به فروش رسید و قیمت تیرآهن نیز با قروش 13 هزار و 987 تومانی رشد 0/5درصدی را تجربه کرد. اهن اسفنجی هم با رشد 3/6درصدی به نرخ 9 هزار و 334 تومان معامله شد.

همانطور که در گزارش‌های پیشین نیز بررسی شد هرساله در این موقع از سال بازار آهن و فولاد تاحدودی از رکود خارج می‌شود و میزان عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد، اما امسال آنطور که انتظار می‌رفت به طور معمول رونق چندانی در بازار ایجاد نشد ولی درحال حاضر کم‌وبیش تحرکاتی در سمت عرضه ایجاد شده است.

از آنجایی که فصل سرما رو به پایان است و احتمال افزایش ساخت‌وسازها نیز رو به فزونی است به ویژه اینکه طرح ساخت ملی مسکن نیز مطرح است ممکن است بازار تقاضا نیز از حالت رکود خارج شود.

اما در حال حاضر انتظار می‌رود هفته آتی نیز قیمت‌ها به افزایش همراه باشند، البته ناگفته نماند بازار ایران چندان قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است با هر رویدادی مسیر بازار تغییر کند و ورق برگردد.

نحوه قیمت‌گذاری فولاد در بازار ایران

مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران به تبعات و اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت نهاده‌های معدنی و صنعتی اشاره کرد و گفت: اوکراین که دارای ذخایر معدنی از جمله سنگ آهن است، عضو کشورهای منطقه CIS است و هر بحرانی در این کشور بازار فولاد را دستخوش تغییر می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: با ادامه بحران جنگ ممکن است نوسانات افزایشی همچنان ادامه داشته باشد. از آنجایی که روسیه جزو کشورهای قدرتمند تولید فولاد به شمار می‌رود و اوکراین هم جزو تولیدکنندگان فولاد خام است، هر رویدادی در این دو کشور به طور قطع نرخ مواد اولیه و شمش و مقاطه فولادی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

عبداللهی افزود: از آنجایی که نرخ محصولات فولادی کشور ما به نرخ کشورهای CIS وابسته است هر تعییری در این کشورها به تغییر نرخ محصولات داخلی منجر خواهد شد و باتوجه به شرایط فعلی که اوکراین در آن گرفتار است، محصولات داخلی نیز با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: تحقق افزایش قیمت اهن آلات

وی به تأثیرپذیری بازار ایران از منطقه CIS اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود در شرایط فعلی قیمت‌ها براساس نرخ تمام شده محصولات تعیین شود نه براساس قیمت منطقه CIS، زیرا بحران موجود در این منطقه اوضاع داخلی بازار ایران را نیز دگرگون می‌کند.

این فعال صنعتی در ادامه بیان کرد: تعیین قیمت محصولات فولادی برمبنای نهاده‌های داخلی و قیمت تمام شده، درخواست جدی انجمن نوردکاران بوده است اما در ایران قیمتگذاری محصولات از طریق بورس کالا و نرخ منطقه CIS انجام می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)